loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پناهیان از آسیب‌های «تکبر پنهان» نوشت

نویسندگان مرتبط : علیرضا پناهیان

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان با اتخاذ شیوه جدیدی در خلاصه‌نویسی، کتاب «تکبر پنهان» را در رد برخی ویژگی‌های اخلاقی نامناسب که موجب درک نادرست، قضاوت‌های ناصحیح و تحلیل‌های دور از واقعیت می‌شوند، به رشته تحریر درآورد.

کارشناس مسایل مذهبی و دینی در گفت‌وگو با ایبنا در این باره عنوان کرد: متن این کتاب حاصل تعدادی از جلسات سخنرانی است که درباره تکبر و نشانه‌های آن انجام داده‌ام.

وی افزود: در این اثر تمامی بندهای ارایه شده کتاب با وجود استقلال معنا، با یکدیگر پیوندی دارند که نشان از نوعی خلاصه‌گویی دارد. در نگارش این کتاب تصمیم داشتم با تجربه کردن این شیوه از خلاصه‌نویسی، تاثیر القای معانی به مخاطبان را ارزیابی کنم تا از نتایج آن در تالیفات بعدی‌ام کمک بگیرم و به این نکته دست‌یابم که آیا کم‌حجم نوشتن مطالب موجب نتایج عمیق‌تری در ذهن خوانندگان می‌شود یا نه.

پناهیان از دوری از تکبر به عنوان موضوع اخلاقی مهم و کلیدی یاد کرد و گفت: در این کتاب با اشاره به پنهان بودن برخی از صفات اخلاقی نظیر تکبر در وجود انسان، به نقش گمراه‌کننده آن در مسیر معنوی و اخلاقی انسان‌ها پرداخته‌ام و یادآوری کرده‌ا‌م که پنهان بودن برخی از این صفات نادرست، ضربه سنگینی به انسان‌ها وارد می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا در این کتاب به ابعاد مثبت تکبر نیز اشاره می‌شود؟» عنوان کرد: همچنان که در متون اسلامی آمده است، تکبر تنها در برابر دشمنان اسلام رواست، اما علما از رویکردهای مثبت آن به عنوان «عزت نفس» یاد می‌کنند که حوزه‌های معنایی متفاوتی دارد. در این نوشتار تلاش کردم به برخی از آثار سوء تکبر نظیر کاهش قدرت درک، ارایه تحلیل‌های نامناسب و نگاه نادرست به حقایق، اشاره کنم.

کارشناس حوزه دین و مسایل اجتماعی یادآور شد: موضع‌گیری افرادی که دچار تکبر پنهان می‌شوند، ناشی از سلیقه فکری آنها نخواهد بود. از این رو، لازم است همواره به بررسی نفس خویش بپردازیم.

پناهیان خصایص اخلاقی نظیر انتقادناپذیری و انعطاف ناپذیر بودن را از جمله ویژگی‌های تکبر پنهان دانست و گفت: قرار است انتشارات «بیان معنوی» تا دو ماه آینده «تکبر پنهان» را به چاپ رساند.

گفتنی است کتابهای «شکوه امر خدا» و «شهر خدا» از این نویسنده و پژوهشگر دینی در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

جمعه 8 مهر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط