loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تدوین زندگینامه آیت‌الله سیدنورالدین شیرازی

نویسندگان مرتبط : سید منیرالدین حسینی الهاشمی

رحیم نیکبخت «زندگی و مبارزات آیت‌الله سیدنورالدین حسینی‌شیرازی به روایت اسناد و خاطرات منتشر نشده» را تدوین کرده است.

نیکبخت در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: آیت‌الله سیدنورالدین حسینی‌شیرازی از مراجع شیراز در دوره مشروطه و پهلوی اول است. وی موسس «حزب برادران شیراز»، نخستین حزب اسلامی بود که در دوره رضاشاه تا شهریور 1320 مخفیانه فعالیت کرد.

وی ادامه داد: آیت‌الله حسینی‌شیرازی در ابتدا از فعالان نهضت ملی نفت بود که پس از مدتی از همراهی با این حزب خودداری کرد. همچنین مبارزه با بهاییت از مهم‌ترین بخش‌های مبارزاتی وی و همزمان با سخنرانی‌ها و مبارزات آیت‌الله بروجرودی در تهران بود.

نیکبخت با اشاره به ارتباط مبارزاتی آیت‌الله نورالدین حسینی‌شیرازی با نواب صفوی، درباره یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های حزب برادران شیراز، گفت: آیت‌الله ربانی‌شیرازی از معدود چهره‌های تاریخ انقلاب اسلامی عضو این حزب است.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب با اشاره به تدوین کتاب «زندگی و مبارزات آیت‌الله سیدنورالدین حسینی‌شیرازی به روایت اسناد و خاطرات منتشر نشده» تصریح کرد: این اثر در دو بخش تدوین شده است که بخش نخست آن، مصاحبه مفصلی با آیت‌الله سیدمعزالدین حسینی‌شیرازی، تنها فرزند در قید حیات آیت‌الله سیدنورالدین را در برمی‌گیرد. در این گفت‌وگو به صورت مشروح به ابعاد زندگی پدر و خانواده‌اش پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: در بخش دوم این اثر، مجموعه‌ای از اسناد آرشیوهای اسنادی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سازمان اسناد ملی، نهاد ریاست جمهوری و اسناد خانوادگی شامل، اجازه‌نامه‌ها و نامه‌های علما و مراجع تنظیم شده‌اند.

به گفته نیکبخت، آیت‌الله سیدنورالدین حسینی‌شیرازی در سال 1336 به صورت مشکوکی در اثر مسمومیت درگذشت.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتشار کتاب «زندگی و مبارزات آیت‌الله سیدنورالدین حسینی‌شیرازی به روایت اسناد و خاطرات منتشر نشده» را در دست دارد.

چهارشنبه 13 مهر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط