loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رونمایی از 12 اثر در همایش مرجع بیداری اسلامی

نویسندگان مرتبط : موسی نجفی

همزمان با همایش «مرجع بیداری اسلامی» که برای بزرگداشت آیت‌الله شیخ محمد‌تقی نجفی برگزار می‌شود، 12 کتاب درباره آثار، آرا و اقدامات این مرجع سیاسی رونمایی خواهند شد. این آثار در شمار تالیفات، رسایل و تصحیح دست ‌نوشته‌های او هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این همایش را خانه مشروطه اصفهان برای آشکار ساختن چهره واقعی و اقدامات آینده‌گرایانه این عالم ربانی که تاریخ‌نگاران پهلوی در حق او جفای فراوانی کردند، برگزار می‌کند.

یکی از اهداف این همایش تبیین اقدامات، اهداف و نتایج تصمیمات دینی و سیاسی این عارف نویسنده است. از این رو، 12 اثر که اغلب در شمار تالیفات آقانجفی اصفهانی‌اند، با تصحیح و بازنویسی در مراسم فردا(14 مهر ماه) رونمایی خواهند شد.

کتاب «مجمع الرسائل» از جمله این مکتوبات به شمار می‌آید. نام میرزای شیرازی با نام نهضت تحریم تنباکو عجین شده و کتاب «مجمع الرسائل» مطابق با فتاوای آیت‌الله میرزا محمدحسن شیرازی به رشته تحریر درآمده است. با توجه به این که وی مرجعیت مطلق شیعیان جهان را داشت و رساله‌اش محل مراجعه مومنان فراوانی بود، پس از وفاتش شش نفر از مجتهدان برجسته شیعه به نام‌های سید اسماعیل صدر، حاجی میرزا خلیل تهرانی، آخوند ملا محمدکاظم خراسانی، سیدمحمدکاظم طباطبایی‌یزدی، شیخ محمدعلی ثقه‌الاسلام اصفهانی و شیخ محمدتقی آقانجفی اصفهانی، به این اثر مراجعه می‌کردند.

کتاب حاضر را مصطفی آیت‌مهدوی درباره مضامین عنوان شده به رشته تحریر درآورده است.

«پرتوی از عنایات الهی و افاضات رحمانی بر عالم ربانی آیت‌الله آقانجفی اصفهانی» نام اثر دیگر این مجموعه است که به کوشش «حسین درگاهی» در بیان آثار عرفانی آقانجفی اصفهانی تالیف شده است. این نوشتار از مشاهدات و توصیه‌های اخلاقی و عرفانی نویسنده سخن می‌گوید.

دستورات عبادی، ختم‌های مجرب و بیان مکاشفات به قلم آقانجفی، قسمت‌هایی‌اند که از حاشیه کتاب سیر و سلوک آقانجفی به نام «مفتاح السعاده» اقتباس شدند.

«حکایت بیداری» نوشته «محمود فروزبخش» سومین کتاب این مجموعه به حکایت‌هایی از زندگانی آقانجفی اختصاص دارد. این کتاب شامل حکایت‌هایی کوچک و خواندنی است که تجربه‌های عرفانی و خاطرات سیاسی این عارف دینی را بیان می‌کنند. بیان ابعاد گوناگون مبارزات این مرجع دینی در این کتاب، باعث تنوع در موضوعات حکایت‌ها شده‌اند.

«حدود و اختیارات فقیه در رساله فی ولایت الحاکم الفقیه» ترجمه و تصحیحی بر رساله «بحث فی ولایت الحاکم الفقیه» اثر آقانجفی اصفهانی است که از رساله فقهی وی به نام «الحجر» که به تشریح مقوله مهم ولایت در عصر غیبت می‌پردازد، برگرفته است. علاوه بر اهمیت نظری این رساله که حاصل نگاه عالمانه مجتهدی شیعی است، تجربه سیاسی آقانجفی نیز بر اهمیت اثر می‌افزاید. این کتاب با تحقیق، ترجمه و تصحیح ذبیح الله نعیمیان فراهم آمده است.

«فقه الامامیه (کتاب الطهاره)» که در روز همایش رونمایی خواهد شد، از دیگر تالیفات آقانجفی اصفهانی است. نخستین جلد کتاب «فقه الامامیه» کتاب الطهاره نام دارد که به فقه استدلالی می‌پردازد. این کتاب به زبان عربی نوشته شده است و در چاپ مجدد آن ارجاعات منابع و مصادر تحقیق و بررسی شده‌اند. این کتاب چهار فصل «میاه، وضو، غسل و تیمم» را دربر دارد.

«فقه الامامیه (کتاب الصلوه)» اثری از آیت‌الله آقانجفی اصفهانی است که به حوزه فقه استدلالی تعلق دارد. این کتاب به زبان عربی نوشته شده است.

«آداب الصلاه» اثر آیت‌الله آقانجفی اصفهانی در شمار تالیفاتی است که عالمان شیعی درباره احکام، آداب و اسرار نماز می‌نویسند تا بتوانند گوشه‌ای از معارف نهفته در این فریضه بزرگ الهی را بیان کنند. آقانجفی نیز در این کتاب قسمتی از اسرار این فریضه عظیم الهی را با قلمی عالمانه و ملکوتی به رشته تحریر درآورد. این اثر با تصحیح رحیم قاسمی منتشر شد.

«الافاضات و منبع السعادات» عنوان کتاب مختصری از آیت‌الله آقانجفی اصفهانی است. وی در این اثر با بیانی زیبا و لطیف، مطالب نغز عرفانی را به نگارش درآورد. طریق عرفانی آقانجفی در این کتاب و سایر آثار عرفانی او، عرفان ولایی مطابق با علوم و معارف اهل بیت(ع) را منعکس می‌سازد. تصحیح این اثر را «رحیم قاسمی» بر عهده داشت.

«زندگینامه آیت‌الله العظمی آقانجفی اصفهانی» عنوان یکی دیگر از آثار این دوازده‌گانه است که در زمینه زندگینامه فقهی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی مرحوم آقانجفی نوشته شده و پیش‌تر در کتاب تاریخ علمی و اجتماعی اصفهان در دو قرن اخیر توسط «سید مصلح‌الدین مهدوی»‌تالیف شده است. در این اثر دو متن منتشر نشده از «علامه شیخ علی کاشف الغطا» و «علامه محمدباقر الفت» نیز جای دارند.

«حقایق الاسرار (شرح زیارت جامعه کبیره)» در شمار تالیفات این مرجع دینی است. زیارت جامعه کبیره، متنی از معصوم علیه‌السلام است که از کامل‌ترین متون در شناخت اهل‌بیت(ع) به شمار می‌آید و شرح آن توسط آقانجفی اصفهانی در راستای فهم و معرفت بیشتر مقام ولایت تدوین شده، اصل این کتاب به زبان عربی است.

«حکم نافذ اقانجفی» عنوان جامع‌ترین کتابی است که در معرفی حیات مرجع آیت‌الله آقانجفی اصفهانی نوشته شده است. این اثر سال 1371 به چاپ رسید و در چاپ دوم خود در سال 1390 به همکاری «علیرضا جوادزادهـ به صورت مفصل‌تر تنظیم شد. مبارزه با بدعت بابیه و بهائیه، مبارزه با سلطه اقتصادی بیگانگان، مبارزه با ظلم و استبداد داخلی، نقش آقانجفی در نهضت تحریم تنباکو و نهضت مشروطیت و در یک کلام، رهبری بیداری اسلامی در شهر اصفهان و قسمت مهمی از ایران در این کتاب به طور مستند و مبسوط و تحلیل تاریخی به بحث گذاشته شده‌اند. این کتاب از تالیفات «موسی نجفی» شناخته می‌شود.

«ویژه‌نامه مرجع بیداری اسلامی» به سردبیری «موسی فقیه‌حقانی» از دیگر آثاری است که به مناسبت یکصدمین سالگرد وفات آیت‌الله آقانجفی اصفهانی در راستای شناخت ابعاد مختلف شخصیت آن مرجع و به همت مسوولان همایش مرجع بیداری اسلامی تهیه و تنظیم شده است.

جامعیت شخصیت آقانجفی اصفهانی در مرجعیت، عرفان و سیاست، سبب می‌شود که شخصیت او از جنبه‌های مختلف بررسی شوند. مصاحبه با شخصیت‌های علمی در راستای بررسی ابعاد زندگانی آقانجفی و همچنین مطالبی درباره مواضع سیاسی و مبارزات آقانجفی به همراه عکس‌های منحصر به‌فرد تاریخی محتوای این ویژه‌نامه را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است برخی از کتابهای این همایش به زودی در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب توزیع می شود.

جمعه 15 مهر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط