loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علاقه‌مندی گرجستان به فلسفه و عرفان اسلامی

نویسندگان مرتبط : عبدالحسین خسروپناه

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ضمن اشاره به سفر اخیر خود به گرجستان گفت: مقدمات تفاهم‌نامه همکاری با انجمن فلسفه گرجستان برای اعزام اساتید فلسفه اسلامی به این کشور انجام شده است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، هفته‌ای که گذشت حجت‌الاسلام «عبدالحسین خسروپناه» رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، به منظور بازدید از مراکز علمی و فرهنگی گرجستان و شرکت در همایش «گرجستان و وضعیت معاصر» به این کشور سفر کرد، به همین منظور گفت‌وگوی کوتاهی با وی درباره این سفر و دستاوردهای آن انجام دادیم.

* با توجه به سفری که جنابعالی به گرجستان داشتید، وضعیت این کشور از نظر پراکندگی جمعیت و اهتمام به مذهب چگونه است؟

ـ گرجستان، کشوری است که در سال 1991 از شوری جدا و اعلام استقلال کرد و حدود 4,5 ملیون نفر جمعیت دارد، مردم این سرزمین پیوند عمیقی با مذهب دارند و مسیحیت ارتودوکس، مذهب رسمی این کشور است و حدود یک ملیون نفر، از اقلیت های مذهبی و مابقی مسیحی هستند و برای این 3,5 ملیون مسیحی حدود 23 هزار کلیسا فعال است که نشان از پر رنگ بودن نقش مذهب در گرجستان است.

گرجستان منطقه بکری برای معرفی و ترویج اندیشه و فلسفه و عرفان اسلامی است که باید مورد توجه نخبگان قرار گیرد؛ البته جامعة المصطفی(ص) العالمیه در این کشور شعبه‌ای راه اندازی کرده است و دانشجویانی را در مقطع کارشناسی و در رشته‌های علوم اسلامی پذیرش دارد.

در این سفر بنده از آکادمی علوم و دانشگاه تفلیس بازدید و با اسقف اعظم ایلیا دوم دیدار کردم و نیز در همایش «گرجستان و وضعیت معاصر» با موضوع «جریان‌شناسی کاپیتالیسم در منطقه قفقاز» سخنرانی و ارائه مقاله داشتم که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

* فلسفه چه جایگاهی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی گرجستان دارد؟

ـ فلسفه در گرجستان در قرون وسطی جایگاه ویژه‌ای داشته است اما بعد از رنسانس، فلسفه در گرجستان متاثر از غرب و جریان های کمونیستی شد. بنابراین فلسفه در گرجستان، جایگاه مستقلی ندارد و از غرب استفاده می کند.

در دیداری که با انجمن فلسفه گرجستان داشتم،اعضای این انجمن اظهار علاقه خاصی نسبت به فلسفه و عرفان اسلامی کردند و از طریق ادبیات فارسی با عرفان اسلامی و فلسفه عرفان اسلامی آشنا شد بوده‌اند و خصوصا به فردوسی اظهار علاقه خاصی می کردند.

* ماحصل دیدار با اعضای انجمن فلسفه گرجستان چیست؟

ـ اساتید فلسفی این کشور نگاه مثبتی به فرهنگ و فلسفه اسلامی و ایرانی دارند و با گفت‌وگوهایی که با انجمن فلسفی گرجستان انجام شد؛ مقدمات تدوین تفاهم‌نامه همکاری بین موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و انجمن فلسفه گرجستان طی شد و در صورت تدوین تفاهم نامه، شرایط فرصت مطالعاتی برای پژوهشگران انجمن فلسفه گرجستان و نیز اعزام مدرس برای آموزش فلسفه و عرفان اسلامی به گرجستان فراهم می‌شود.

* اشاره داشتید با اسقف اعظم گرجستان دیدار کردید؟ در این دیدار چه گفت‌وگوهایی رد و بدل شد؟

ـ همان طور که گفتم، تعداد کثیری از گرجی‌ها، مسیحی ارتدوکس هستند، لذا کلیسای ارتدوکس دارای فعالیت زیادی است و دارای مقبولیت بسیاری نزد مردم است، اسقف اعظم؛ ایلیای دوم رهبری کلیسای ارتدوکس را به عهده دارد که نزد مردم محبویت بسیاری دارد، لذا در بسیاری از مواقع رئیس جمهور برای حل تجمع ها و یا تحصن ها از وی کمک می‌طلبد.

ایلیای دوم به خاطر سمتی که دارد، دیدارهای متعددی در شبانه‌روز با اقشار مختلف مردم دارد و معمولا به خاطر حجم زیاد ملاقات‌ها، دیدارها از 10 دقیقه تجاوز نمی‌کند ولی وقت بسیار مناسبی را برای گفت‌وگو با ما قرار داد و 1,5 ساعت با ایشان گفت‌وگو و ملاقات داشتیم.

در این دیدار، در مورد ضرورت های فلسفه با وی صحبت کردم و وی استقبال کرد و اعلام کرد که آمادگی همکاری مدرسه مذهبی ارتدوکس که تحت مدیریت وی است با موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ارتباط برقرار کند.

اسقف اعظم فردی بسیار فعال است و علاوه بر مدریریت مدرسه کلیسای اردتدوکس، یک دانشگاه تاسیس کرده است، دانشگاه جامع علوم انسانی و مهندسی با رویکرد مذهبی و مسیحی. که برای اعضای هیئت علمی این دو مرکز معتبر عملی نیز سخنرانی با موضوع نسبت فلسفه و علوم داشتم که با مورد استقبال قرار گرفت.
البته این را هم باید اضافه کرد که اسقف اعظم؛ ایلیای دوم سفری به ایران داشته است که با مقام معظم رهبری، آیت‌الله تسخیری و آیت الله سیدرضی شیرازی دیدارهایی داشته است و لذا همان اول جلسه احوال مقام معظم رهبری را جویا شد و از خاطرات و سخنان رهبری برایمان سخنی گفت و همچنین در پایان جلسه نیز به من گفت که سلام گرم مرا به مقام معظم رهبری برسانید.

گفتنی است غالب آثار استاد خسروپناه در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

سه‌شنبه 19 مهر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

محمدی

سلام
با تشکر فراوان
درخواست ارسال مقاله خود درخصوص گرجستان را که در این کشور ارائه نمودید را دارم
و هر مطلبی که نشاندهنده علاقه مندی این کشور و مردم آن می باشد.و چه مسائل و مطالبی برایشان ناخوشایند و نامطلوب است .
و ارتباط با جامعة المصطفی(ص) العالمیه در گرجستان
در نهایت

25 تیر 1391

اخبار مرتبط
محصولات مرتبط