loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آوینی در جبهه فرهنگی با شجاعت شمشیر می زد

نویسندگان مرتبط : سید مرتضی آوینی | وحید جلیلی

وحید جلیلی در مراسم ولادت سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی که به همت کانون فرهنگی-هنری کریم آل الله در مسجد امام حسن مجتبی برگزار شد، در تبیین شخصیت و افکار شهید آوینی و جایگاه وی در جامعه امروز اظهار داشت: همه شهدای انقلاب اسلامی حرف های بسیاری برای گفتن دارند؛ البته اگر ما گوش بسته ای نداشته باشیم، بنابراین لازم نیست حتما یک شهید فیلمساز بوده یا کتابی نوشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه هنر آوینی در این بود که تمام زندگی و عمرش را در راه رساندن پیام شهدا به مردم صرف کرد، بیان داشت: شهادت آوینی هم در تحقق همین امر صورت گرفت؛ آوینی می گفت بسیجی های 16 و 17 ساله که در جبهه می جنگند، تقدیر عالم را رقم می زنند و اینها هستند که جهان را تغییر خواهند داد؛ آوینی تمام هنرش را در درک و فهمیدن این موارد می دانست.

مدیرمسئول نشریه «راه» در ادامه عنوان کرد: آوینی یک نویسنده، متفکر و هنرمند بود که مثل افراد دیگر چشم و گوش خود را رو به این حقیقت نبست، آوینی از جهت طریقتش موضوعیت دارد؛ یعنی او روشی را پیش روی ما گذاشته تا ما به پیام شهدا برسیم و فرزندان امام و انقلاب اسلامی را درست بشناسیم.

جلیلی در ادامه اظهار داشت: گاهی ما تنها راجع به آوینی، مطهری یا شهدای دیگر صحبت می کنیم یا کتاب های آنها را می خوانیم یا از آثارشان استفاده می کنیم، اما اگر تحلیل کنیم که مطهری چگونه مطهری شد یا آوینی چگونه آوینی شد و اگر جوانان راه آوینی ها را بفهمند، آوینی های بسیاری از همین مسجدها برمی خیزد.

وی در ادامه تاکید کرد: آوینی همه آنچه را که داشت اعم از تحصیلات در دانشکده هنرهای زیبا، کارگردانی درجه یک یا از همه بهتر قلم زدن و دیگر مسائل را زیر پا گذاشته بود؛ هنر آوینی در این بود که گوش شنوایی برای شنیدن حرف های بسیجی های واقعی و شهدای این ملت داشت و ما باید این را از آوینی یاد بگیریم.

مدیرمسئول نشریه «راه» همچنین بیان داشت: مهم این است که بدانیم نسبت ما با آوینی چیست؟ آیا فقط اسمش را به عنوان یک شهید هنرمند می دانیم؟ ما باید ببینیم که آوینی چه حرفی برای ما دارد و یک نسبتی با آن برقرار کنیم؛ برگزاری بزرگداشت برای شهدا بسیار خوب است، اما باید به دنبال آن الگوگیری وجود داشته باشد.

جلیلی افزود: آوینی اگر به عنوان یک الگو معرفی می شود از این جهت است که شهادت او هم یک نوع استشهاد بود؛ او خودش را بر روی میدان های مین انداخت تا راه برای انتقال پیام شهدا به این جامعه ای که هر روز با تهاجم های جدید فرهنگی و تبلیغاتی مواجه می شود، باز شود؛ او راه را نشان داد و این ارزش دارد که انسان حیات و جان خود را فدا کند تا راه شهدا گم نشود؛ این یکی از مهمترین جنبه های زندگی آوینی بود.

وی با بیان اینکه آوینی چه جایگاهی می تواند در جامعه ما داشته باشد، ابراز داشت: قرآن در این باره می فرماید که شهدا زنده هستند و دائم در حال پیام فرستادن برای جامعه خود؛ پیام شهدا هم پیام بشارت آمیزی است پیام مقابله با ترس و خشم، این آیه صریح قرآن است که کسانی که به شهادت می اندیشند و با شهدا ارتباط برقرار می کنند زندگیشان از دایره امید و کارآمدی و وحدت سرشار می شود و آوینی از کسانی بود که وقتی انسان به شخصیت، زندگی و اندیشه وی نگاه می کند این ویژگی شهدا را در او می یابد.

مدیرمسئول نشریه «راه» در ادامه با اشاره به اینکه آوینی در زمان حیات مادیش هم یک شهید بود، افزود: همین دو ویژگی «الا خوف الیهم» و «لا هم یحزنون» واقعا در این سردار بزرگ جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشاهده می شد.

جلیلی با بیان اینکه بسیاری از ریزش هایی که پس از انقلاب در بین مسلمانان، بخصوص در عرصه های فرهنگی، رسانه ای و هنری اتفاق افتاد موجب شد که بعضی از دوستان مردود شوند و مقابل هجمه فرهنگی دشمن خود را ببازند، گفت: از مهمترین ویژگی های آوینی شجاعت در میدان فرهنگی بود؛ چون میدان فرهنگی بیشتر از میدان جنگ به شجاعت نیاز دارد؛ چرا که جنگ روانی، فضاسازی های تبلیغاتی، فرهنگی و رسانه ای، افراد و یا حتی جوامع را فرو می ریزد، بدون اینکه حتی یک تیر شلیک شود.

وی همچنین عنوان کرد:‌ نمونه های این امر از دوران صدر اسلام تا کنون وجود داشته است؛ آن شجاعتی که رزمندگان ما در دوران جنگ داشتند ناشی از یقین در وجودشان بود، کسانی که وارد عرصه فرهنگی می شوند ممکن است در مواجهه با آثار فکری، هنری، ‌رسانه ای، تبلیغاتی و جنگ روانی دشمن دچار تردید شوند که خیلی ها هم دچار این تردید شدند.

مدیرمسئول نشریه «راه» در ادامه افزود: آوینی از جمله این گونه افراد نبود؛ چرا که در جبهه فرهنگی با شجاعت شمشیر می زد، در مقابل غول های هنر و فکر و فرهنگ روشنفکری و بالاتر از اینها یعنی غرب خیلی با طمانینه برخورد می کرد و به همین دلیل ابتکار عمل داشت، زود به هیجان نمی آمد، البته بشدت غیرتمند بود، ظرف وجودی او وسیع بود که دلیل عمده آن هم معنویت عمیق بود؛ معنویت آوینی معنویت امام، معنویت انقلاب اسلامی و معنویتی بود که از یک طرف ظرف ذهنیت و قدرت بصیرت او را افزایش می داد و از طرف دیگر منجر به گسترش ظرف روحی او می شد.

وی در ادامه بیان داشت: نماز شب هایی که آوینی می خواند ظرف وجودی او را هم از لحاظ ذهنی و هم از نظر روحی گسترش می داد، بنابراین امواج مهاجمی را که می آمد، مثل دریا در خودش هضم می کرد و بعد به اقدام متقابل می پرداخت.

مدیرمسئول نشریه «راه» با اشاره به اینکه عرصه سینما یکی از عرصه هایی است که خیلی ها در آن کار انجام داده اند و واکنش هایی متفاوتی از جامعه مومنین نسبت به سینمای روشنفکری و سینمای مبتذل ابراز می شود، گفت: آوینی از این جهت نیز کاملا منحصربفرد عمل می کرد و نوع واکنش وی نسبت به دیگران که دغدغه های انقلابی داشتند و شروع به پرخاش می کردند، متفاوت بود.

وی در ادامه با بیان اینکه آوینی مبناسازی می کرد، عنوان کرد:‌‌ آوینی مبنای نظری و مبانی بصیرتی خود را تبیین می کرد؛ بر این اساس برایش خیلی مهم بود که اگر کسی می خواست در فضای فرهنگی کار انجام دهد، فضا را بشناسد و آن را درک کند و بعد شروع به انجام فعالیت کند.

جلیلی در پایان با تاکید بر اینکه شجاعت آوینی امروز خیلی به کار ما می آید، یادآور شد: این شجاعت به دو عامل معنویت و بصیرت بر می گردد که مبنای اصلی شجاعت آوینی بود؛ اگر ما این ویژگی را درست در آوینی درک کنیم و بشناسیم و سعی کنیم که الگو بگیریم امروز در این میدان که با آن مواجه هستیم خیلی برای ما کارساز خواهد بود.

* سخنرانی در مراسم ولادت سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی، به همت کانون فرهنگی – هنری کریم آل الله، در مسجد امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) خیابان خاوران تهران

منبع: سایت آقای وحید جلیلی

چهارشنبه 20 مهر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط