loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روشنای علم؛ دیدگاههای رهبر انقلاب درباره تولید علم

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای | موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

کتاب «روشنای علم» مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون دانش و تولید علم توسط دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد.

موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تازگی کتاب «روشنای علم» را که شمال بیانات رهبر انقلاب درباره دانش و تولید علم است، منتشر کرده است.

این کتاب جامع که در 832 صفحه و در هفت بخش منتشر شده است که اسلام و علم، غرب و علم، ایران و علم، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی، حوزه‌های علمیه، جنبش نرم افزاری و زنان و علم عنوان بخش‌های مختلف آن است.

همچنین بخش پایانی کتاب به فهرست آیات و روایات، اعلام و اماکن، زمان‌ها و دوران‌ها، علوم و کتاب‌ها و کتابنامه اختصاص یافته است.

کتاب فوق علاوه بر پاسخگویی به سوالات و تبیین موضوعات مختلف مربوط به علم و تولید علم می‌تواند به عنوان یک منبع و مرجع علمی تاثیرگذار و هماهنگ کننده علوم و مراکز علمی در فضای رو به پیشرفت علم و دانش جامعه اسلامی ایران ایفای نقش کند.

مجموعه حاضر شامل بیانات رهبر انقلاب در مقوله تولید علم، تحقیق و پژوهش از ابتدای رهبری ایشان است که با همکاری جمعی از طلاب و محققان حوزه علمیه قم و طی حدود سه سال کار مستمر تدوین شده است.

در بخشی از کتاب که به بیانات رهبر انقلاب در دیدار نخبگان استان سمنان در 19 آبان سال 1385 اختصاص دارد، می‌خوانیم: استعدادهای انسانی، عنصر انسانی و ظرفیت انسانی خیلی خیلی بالاست. هدف باید همان چیزی باشد که من بارها گفته‌ام. کشور باید در علم در دانش و به تبع علم و دانش در آنچه که مترتب بر علم است در رتبه‌های اول جهان قرار بگیرد. نمی‌گویم پنج سال دیگر، ده سال دیگر؛ نه هدف را بگیرید 50 سال دیگر؛ اما باید برویم و برسیم و این به همت احتیاج دارد و من به شما عرض بکنم: مطمئن باشید این ملت آن ملتی است که اگر این حرکت را بکند خواهد رسید. همه ملت‌ها اینطور نیستند؛ بعضی از ملت‌ها این گذشته فرهنگی را ندارند ؛ این میراث عظیم و غنی را ندارند؛ بعضی ملت‌ها استعداد انسانی‌شان اینقدر نیست.

این کتاب مقدمه‌ای دارد که مراحل تدوین کتاب را اینگونه تشریح کرده است: مطالعه اولیه بیانات و تعریف بیش از 50 کلیدواژه طی دو مرحله، گزینش اولیه بیانات بر اساس کلیدواژه‌ها، مطالعه دقیق سخنرانی‌های گزینش‌شده و جداسازی مطلب مرتبط با موضوع، نمایه‌زنی و ایجاد چکیده مطالب، تدوین نهایی، چند دوره بازبینی نمایه‌ها و نسخه‌های مدون نهایی، استخراج فهرست در چند موضوع.

این کتاب در شمارگان 5 هزار نسخه به قیمت 13 هزار تومان منتشر شده است. این کتاب به زودی در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب توزیع خواهد شد.

جمعه 22 مهر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط