loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار یادداشت‌های زائری درباره اهل بیت(ع)

نویسندگان مرتبط : محمدرضا زائری

ادداشت‌ها و تک‌نگاری‌های محمدرضا زائری درباره اهل بیت (ع) به همراه تاز‌ه‌ترین یادداشت‌های وی با موضوعات اجتماعی در قالب کتابی با عنوان «گفت بگو می‌گویم» 20 سال بعد از نگارش نخست هنوز خواندنی است.

«گفت بگو می‌گویم» مجموعه یادداشت‌های حجت الاسلام محمد رضا زائری است که پیش از گردآوری در این کتاب، بخش‌هایی از آن در کتاب شماره هشت گزیده نقد ادبی از سوی انتشارت نیستان منتشر شده بود و در این کتاب با افزوده شدن برخی عناوین یادداشت‌های تازه از سوی نویسنده روانه بازار کتاب شده‌اند.

این کتاب و یادداشت‌هایش به گفته نویسنده آن بهانه‌ای است برای سیاه مشق و تمرین نوشتن به منظور ستایش از مقام مقدس اهل بیت (ع) و نیز می‌تواند تمرینی برای نوشتن از سوی نوجوانان در این حوزه به شمار بیاید.

زائری در بخشی از مقدمه خود در این کتاب می‌نویسد: «گفت بگو می‌گویم» را از آن رو به عنوان نام بر روی این کتاب قرار دادم که بخش عمده این مجموعه، نثرهای ادبی مذهبی در ستایش آل الله است و برای ایشان کسی نمی‌تواند مدح و ستایشی بنگارد جز آنکه به عنایت الهی مدد شود و در حقیقت این خود اراده پروردگار است که قلم را دستانش می‌گرداند و نه بنده، و این کلمات اوست که بر زبانش می‌نشیند نه نویسنده، و اوست که می‌گوید بنویس و بگو و نویسنده آن را می‌گوید و می‌نویسد که صاحب قلم و اراده کرده است.

نثر ادبی قالب در این کتاب به طور عمده نثری است، سهل و ممتنع تا بتواند بیشترین کاربرد در زندگی روزمره از فرصت‌های مناسبتی رسمی تا بهانه‌های خانوادگی و اجتماعی را در خود دارا باشد.

این کتاب شامل 30 یادداشت کوتاه است که در بخش نخست با ستایش ائمه معصومین (ع) آغاز می‌شود و در بخش پایانی با موضوعات اجتماعی تازه‌تری نیز همراه می‌شود که از جمله آنها می‌توان به یادکرد امام موسی صدر و چند یادداشت اجتماعی با موضوع جوانی و فقر و...اشاره کرد.

نویسنده همچنین در مقدمه این کتاب با اشاره به انتخاب برخی از قطعات این کتاب از آثار سابق خود، این نکته را یادآور شده است که اگر قرار بود برخی از این نثرهای ادبی از میان همه کتاب‌ها و نوشته‌های قبلی انتخاب شود، با آنچه منتشر شده تفاوت بسیاری پیدا می‌کرد. وی افزوده است: بسیاری از این قطعه‌ها در حدود 20 سال قبل نوشته ‌شده‌اند و به درستی آئینه سبک و نوع امروز این قلم خسته نیستند، اما کلماتش روزگاری از این دل شکسته برآمده است که چون امروز سیاه و آلوده نیست و شاید از این جهت قابل تحمل باشد و خواندنی.

تجربه تدریس زائری در قالب دبیر انشا در کنار آشنایی با آثار ادیبان و نویسندگانی چون سیدمهدی شجاعی، محمدرضا حکیمی و علی شریعتی در کنار توجه به میزات تاثیرگذاری این دست آثار از این کتاب اثری را فراهم آورده است که می‌تواند در نوع خود برانگیزاننده ذوق متعددی در میان خوانندگان خود باشد.

از سوی دیگر هویت مستقل و متن مستقل هر یک از این یادداشت‌ها از آنها در نوع خود موضوعات و مطالبی ماندگار، تاثیرگذار و در عین حال بسیار خواندنی را برای مخاطبانش فراهم آورده است.

«گفت بگو می‌گویم» با شمارگان 2200 نسخه و قیمت 3000 تومان از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

دوشنبه 25 مهر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط