loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجدیدچاپ «مجلس حربن یزید ریاحی» علی معلم

نویسندگان مرتبط : علی معلم دامغانی

منظومه «مجلس حر بن یزید ریاحی» اثر «علی معلم دامغانی» از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسید. این منظومه روایتی درباره حر بن‌یزید ریاحی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از ستاد خبری انتشارات سوره مهر، این کتاب در دو فصل تدوین شده است. فصل نخست آن مقدمه‌ای به قلم محمدرضا تقی‌دخت را شامل می‌شود. تقی‌دخت این منظومه را یکی از کم‌نظیرترین و حتی بی‌نظیرترین منظومه‌های سروده شده درباره شخصیت حر دانسته است.

در مقدمه ماجراهای پس بعد از مرگ معاویه و به حکومت رسیدن یزید، تا واقعه عاشورا بررسی می‌شود.

علی معلم‌دامغانی، این منظومه را بر مبنای زیارت وارث و در قالبی نو سروده است. بخشی از این منظومه، به شخصیت حربن یزید ریاحی، یکی از چهره‌های نام‌آور و نامدار واقعه عاشورا اختصاص دارد.

عنوان این اثر به سبک مجالس تعزیه، «مجلس حربن یزید ریاحی» انتخاب شده است.

کتاب «مجلس حربن یزید ریاحی»، در قطع رقعی و شمارگان دو هزار و 500 نسخه از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسیده است.

علی معلم دامغانی درسال 1330در دامغان متولدشد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دامغان و سپس در شاهرود و سمنان به پایان رساند. وی تحصیلات تکمیلی را در دانشکده ادبیات و حقوق دانشگاه تهران تمام کرد و همزمان به شعر و ادبیات و پژوهش‌های ادبی در زمینه بیدل‌شناسی روی آورد.

وی در زمینه شعر و موسیقی همکاری‌های مؤثری با واحدهای ادبیات، شعر و موسیقی حوزه هنری داشت و به نوعی در برخی از مهم‌ترین تحولات و رخدادهای این سه حوزه این نهاد فرهنگی، هنری دخیل بود.

مشاور هنری ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ریاست شورای شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما و مدیریت گروه ادبی رادیو از دیگر فعالیت‌های ایشان است.

از آثار علی معلم می‌توان به کتاب «رجعت سرخ ستاره» و سری کتاب‌های «گزیده ادبیات معاصر» که توسط نشر نیستان منتشر شده‌است، اشاره کرد.

وی دارای تسلط در ردیف‌های موسیقی و شناخت آنهاست. برگزاری کلاس های آموزشی در این زمینه و سعی در زنده نمودن واژگان مهجور و محلی و بهره گیری از موسیقی درونی از ویژگی های برجسته علی معلم دامغانی است

علی معلم در زمینه بیدل‌شناسی و نیز شناخت ظرفیت‌ها و ظرافت‌های شعر خاقانی دستی چیره دارد و برخی از درس گفتارهای وی درباره این دو شاعر از تلویزیون پخش می‌شود.

علی معلم دامغانی درسال1380درنخستین همایش چهرهای ماندگار به عنوان چهره برگزیده درزمینه شعروارب فارسی برگزیده ومعرفی شد. وی پس از عضویت در فرهنگستان هنر با رای شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

جمعه 29 مهر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط