loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«سیره آموزشی رسول خدا(ص)» منتشر شد

نویسندگان مرتبط : احمد کریمیان

کتاب نگاهی به سیره آموزشی رسول خدا (ص) به قلم احمد کریمیان از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

کتاب نگاهی به سیره آموزشی رسول خدا صلی الله علیه و آله، به احیا و برآوردن یک امت، دانش و آموزش در مکتب پیامبر نور و تنوع شیوه آموزش پرداخته است.

نویسندگان و پژوهشگران جهان درباره هیچ یک از شخصیت های تأثیرگذار تاریخ، همچون رسول مکرم اسلام قلم نزده اند. کثرت تحقیقات و انبوه کتاب هایی که از سوی مسلمانان و سایر ملل درباره زندگانی، سیره، سجایا و محاسن آن حضرت و جنبه های گوناگون حیات ایشان، به ظهور پیوسته چندان است که حیرت و شگفتی برخی بیگانگان را برانگیخته است.

در این کتاب، نگارنده کوشیده است برای تبیین سیره آموزشی آن بزرگ مرد الهی، جز کتاب های سیره و تاریخ، حتی المقدور از منابع روایی شیعه و سنی، هردو بهره برد و ضمن ارائه مآخذ متعدد برای هر مطلب، منابع متقدم و کهن را از نظر دور ندارد.

این کتاب از سه بخش تشکیل شده است: «احیا و برآوردن یک امت»، «دانش و آموزش در مکتب پیامبر نور صلی الله علیه و آله» و «تنوع شیوه آموزش».

در بخشی از این کتاب آمده است: «رسول خدا صلی الله علیه و آله از آن جهت، بزرگ ترین معلم و مربی بشر است که به حکم (أدّبنی ربی فاحسن تأدیبی)، دل و روان او پرورده پروردگار عالم و اخلاق و زندگی و سیره او تجسم آموزه های متعالی قرآن کریم است.

آن حضرت می فرمود: (أعطیت جوامع الکلم) و (أنا أفصح العرب). این نه بدان معناست که آنچه در آیینه کلام و آبگینه شفاف احادیث نبوی انعکاس یافته، تمام فضایل و معارفی است که آن بزرگوار بدان آراسته بوده است. امام صادق علیه السلام فرمود:
ما کلّم رسول الله العباد بکنه عقله قطّ؛
رسول خدا هرگز با کسی به اندازه عمق اندیشه خود سخن نگفت.

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمود:
إنّا معاشر الأنبیاء أمرنا أن نکلّم النّاس علی قدر عقولهم؛
ما گروه پیامبران مأموریم تا با مردم به اندازه فهم و خرد آنان سخن بگوییم.

این محدودیت برای پیامبر (و نیز سایر معصومان علیهم السلام) در روابط و مناسبات با مردم همواره وجود داشته و در گفت و گوی با خلق، ناگزیر دامن سخن را از کشف بسیاری از حقایق و اسرار فرو می چیده است، لذا در آن سخنان، معمولا غموض و ابهامی مشاهده نمی شود.

اما در مقام دعا و نیایش، این محذور و محدودیت منتفی بوده و در سخن گفتن با ذات اقدس حق تعالی به نگفتن و نهفتن اسرار نیازی نمی دیده است و بسا تیغ زبان از نیام کام برکشیده و سخنانی بس عمیق و عارفانه و تعبیراتی لطیف و جگر سوز از عمق جان و معرفت زلال خویش بر مجرای کلام جاری ساخته است.»

کتاب نگاهی به سیره آموزشی رسول خدا صلی الله علیه و آله به قلم احمد کریمیان در سال1390 با شمارگان 1000 نسخه در 312 صفحه با قیمت 5400 تومان به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

یکشنبه 1 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط