loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

همایش «اسلام و سکولاریسم» برگزار می شود

نویسندگان مرتبط : کانون اندیشه جوان

فراخوان مقاله نخستین همایش «اسلام و سکولاریسم، افول تفکر سکولار و رویش کانون های مقاومت در جهان اسلام» اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مهترین هدف برگزاری این همایش، بررسی و تبیین شیوه مواجهه اسلام با مساله سکولاریسم از نگاه اندیشمندان مسلمان در افق جهان اسلام است. این همایش به بهانه مسئله بیداری اسلامی در مواجهه با الگوهای حکومت دینی و سکولار برگزار می‌شود.

بر طبق فراخوان ارائه شده از سوی دبیرخانه این همایش محورهای پیشنهادی مقالات شامل موارد زیر است:

بخش اول شامل محورهای: نقاط ضعف و قوت جبهه فکری فرهنگی انقلاب اسلامی در برابر فکری فرهنگی سکولار، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و موانع (ذهنی و عینی) سکولاریستی، علوم انسانی اسلامی و مقاومت های سکولاریستی، فعالان و متفکران سکولار، بیداری اسلامی و گستره جهانی آن، مواجهه سازمان یافته جبهه سکولار با اسلام خواهی (ناتوی فرهنگی)، قدرت نرم انقلاب اسلامی و سناریوهای رویارویی با آن، تزلزل در چارچوب نظری و عملی سکولاریسم، و پیچیدگی مقاومت و صدور اندیشه انقلاب اسلامی بر اساس الگو شدن.

بخش دوم شامل موضوعات: حکومت دینی و سکولاریسم سیاسی (ساختار و تشکیلات، فرآیند و ارتباطات، نخبگان و فرهنگ عمومی)، انقلاب اسلامی و سکولاریسم فرهنگی (الگوها، شخصیت ها، جریان ها)، دفاع مقدس و ادبیات سکولاریستی، جامعه اسلامی و اقتصاد سکولار، اندیشه اسلامی و هنر سکولار، پلورالیسم دینی و دولت سکولار، مردم سالاری دینی و دموکراسی لیبرال، فرآیندهای سکولاریزاسیون: تجربیات جوامع اسلامی، علوم انسانیسکولار و جوامع استقلال یافته، علوم انسانی سکولار و جوامع سکولار، ایمان به غیب و چالش با مادی گرایی سکولاریسم (مقاومت حزب الله، دفاع مقدس)، سکولاریسم و سانسور حقیقت، عدالت در تفکرات اسلامی و سکولار، جوانان در تفکرات اسلامی و سکولار، زنان در تفکرات اسلامی و سکولار، خانواده در تفکرات اسلامی و سکولار، جهاد و شهادت در تحلیل های سکولار، مواجهه روشنفکران با سکولاریسم و نقش آنها در فرآیند سکولاریزاسیون، مدل های سکولاریستی توسعه و شاخص های الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، و جهان شمولی سکولاریسم و چالش های انقلاب اسلامی در ایران، مصر و موضوعات دیگر.

بخش سوم شامل محورهای: الگوهای سکولاریستی برای آینده جوامع انقلابی در جهان اسلام (ایران، تونس، مصر، لیبی و...)، کانون های مقاومت جهانی و سکولاریزاسیون، و روشنفکران جهان اسلام و سکولاریسم.

نخستین همایش «اسلام و سکولاریسم» از سوی کانون اندیشه جوان و با همکاری نهادها و سازمان هایی چون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، مرکز پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی (صدرا) و سازمان تبلیغات اسلامی (معاونت پژوهش و آموزش) برگزار می شود.

لازم به ذکر است علاقه مندان می توانند تا تاریخ 30 آبان ماه 1390 چکیده و اصل مقالات به همراه پیشینه علمی در یک لوح فشرده به دبیرخانه همایش به نشانی تهران، خیابان وصال شیرازی، کوچه بهنام، شماره 19، کانون اندیشه جوان، کدپستی 1417734391 ارسال کنند.

همایش «اسلام و سکولاریسم» آذر ماه 1390 در دانشگاه های شهر تهران برگزار می‌شود.

یکشنبه 1 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط