loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «حرکت اسلامی سودان» منتشر شد

نویسندگان مرتبط : سید هادی خسروشاهی

کتاب «حرکت اسلامی سودان: تاریخ و اهداف، از آغاز تاکنون» از استاد سید هادی خسروشاهی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شد.
این کتاب مجموعه ای از مقالات، گفتارها و ترجمه‏هایی از استاد خسروشاهی است مربوط به سالهای پیشین در رابطه با سابقه و تاریخ حرکت‏های اسلامی و سیاسی سودان، به ویژه حرکتی که توسط دکتر حسن الترابی در نیم قرن گذشته رهبری شده است.
این کتاب از هفت بخش و دو ضمیمه تشکیل شده است: نگاهی به تاریخ حرکت اسلامی سودان، پرسش‏ها و پاسخ‏ها، بیداری اسلامی معاصر؛ تأسیس جبهه ملی ـ اسلامی، بیداری اسلامی و حکومت‏های محلی در دنیای عرب، جبهه ملی ـ اسلامی چه می‏خواهد، گفتگو درباره حرکت اسلامی سودان و دنیای اسلام، مواضع حرکت اسلامی، سودان اسلامی، مسأله جنوب.
بخش اول این کتاب، متن سخنرانی استاد خسروشاهی در سمینار دفتر مطالعات سیاسی و بین‏المللی وابسته به وزارت امور خارجه است که در سال 1367 در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شده است و نویسنده در آن به مسئله حرکت مهدی‏ سودانی و حرکت اخوان‏المسلمین در سودان و کودتای نظامی و احزاب آن دوران می‏پردازد.
بخش دوم پاسخ‏های استاد به پرسش‏های دانشجویان و شرکت کنندگان در آن سمینار است که در نشریه ویژه دفتر مطالعات سیاسی در همان سال به چاپ رسیده است.
بخش سوم و چهارم، ترجمه دیدگاه‏های دکتر حسن الترابی، رهبر حرکت اسلامی، درباره تاریخ پیدایش حرکت اسلامی سودان، علل تأسیس «جبهه ملی اسلامی» و تبیین اهداف این جبهه است. شیخ ترابی در بخش سوم دوران‏های: تکوین، پیدایی، کمون نخست، قیام عمومی، مجاهدت و رشد، آشتی و تطور و باروری این حرکت اسلامی را بیان می‏کند و در ادامه دیدگاههای وی درباره بیداری اسلامی و حکومت‏های محلی در دنیای عرب می‏آید. مسائلی چون امت و منطقه در تاریخ اسلام، امت و حکومت محلی در اروپا، ره‎آورد فقهی جنبشی بیداری، تشکیلات توحیدی بیداری میان وحدت گرایی و حل‏گرایی و روش ایجاد وحدت و میهن عربی از جمله مسائلی است که در این بخش بیان می‏شود.
بخش چهارم هم ترجمه کامل بیانیه جبهه ملی ـ اسلامی و مشکلات عملی فعالیت آن می‏آید.
بخش پنجم کتاب، ترجمه گفتگوهایی از شیخ حسن الترابی درباره رابطه حرکت اسلامی سودان با دنیای اسلام و انقلاب اسلامی ایران است و وی به 26 سئوال در این زمینه پاسخ می‏دهد. این بخش تلفیق چند مصاحبه وی با روزنامه «السفیر» بیروت، مجله «نیوزویک» آمریکا و روزنامه «القدس» چاپ لندن و هفته‏نامه «البلاد» ارگان حزب‏الله لبنان است.
بخش ششم، مواضع کلی حرکت اسلامی سودان در گفتگویی دیگر با شیخ حسن الترابی تبیین می‏شود و هفته‏نامه «المحرر» (چاپ پاریس)، طی مصاحبه‏ای با رهبر حرکت ملی ـ اسلامی سودان، موضوعات مختلفی از جمله موقعیت جنبش اسلامی در سودان را مورد بحث قرار می‏دهد.
بخش هفتم، نمونه‏هایی از مقالات استاد خسروشاهی درباره سودان و مسأله جنوب می‏آید که مربوط به دو سه دهه پیش است که در مطبوعات وقت نیز منتشر شده است و از لحاظ تاریخی دارای اهمیت است.
در بخش ضمائم، هم دو مطلب تحت عنوان: «اشتاینر، مزدور استعمار در قاره سیاه» و «سازش با شورشیان جنوبی» می‏آید.
مجمع جهانی تقریب مذاهب چاپ اول این کتاب را در سال 1390، در 236 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 4000 تومان به جامعه فرهنگی و اسلامی کشور عرضه کرده است.

سه‌شنبه 3 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط