loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«تاریخ تمدن و ملک مهدوی»: کتاب جدید دکتر همایون

محمدهادی همایون، نویسنده کتاب «تاریخ تمدن و ملک مهدوی» معتقد است در حوزه پژوهش، باید ادبیات مهدویت با رویکرد انقلاب اسلامی شکل بگیرد و نویسندگان و محققان نگاه پویاتری به موضوع مهدویت داشته باشند.

همایون، نویسنده و استاد دانشگاه، درگفت‌وگو با ایبنا، اظهار کرد: به نظر می‌رسد نویسندگان و محققان در نگارش تاریخ تمدن، به طور جدی به مبحث انبیا نپرداخته‌اند و فرض کرده‌اند که ماجرای تمدن و ماجرای انبیا در دو مسیر جداگانه و بدون ارتباط با یکدیگر پیش رفته است.

وی با بیان این که کتاب جدید او با عنوان «تاریخ تمدن و ملک مهدوی» با در نظر گرفتن این دو جریان در کنار هم، نگاشته شده است، افزود: در این کتاب تاریخ تمدن بشر را بر اساس نحوه حضور انبیا بررسی کردم و اثبات پیوستگی دعوت انبیا، یکی از موضوعات مهمی است که کتاب به آن می‌پردازد.

این استاد دانشگاه درباره محورهای اصلی این کتاب گفت: تقابل حزب شیطان با جریان دعوت انبیا و میزان اصالت فعالیت‌های شیطان در برابر این جریان، در این کتاب بررسی شده‌اند. موضوع مهدویت نیز یکی از بحث های اساسی و مهم آن است.

همایون، مهدویت و واقعه عاشورا را از محورهای کلیدی این کتاب دانست و اضافه کرد: به نظر می‌رسد از ابتدای خلقت، مهدویت در قلب جریان دعوت پیامبران قرار داشته است و این اهمیت تا پایان جهان نیز ادامه داشته باشد. عاشورا نیز از نظر تاریخی می‌تواند محور تحلیل واقعه ظهور باشد، همانطور که رنسانس را محور تحلیل تاریخ تمدن معاصر قرار می‌دهند.

این نویسنده با اشاره به این که در کتاب «تاریخ تمدن و ملک مهدوی» برای نخستین‌بار تمام این مباحث در یک پژوهش کنار هم گردآمده‌اند، اظهار کرد: این کتاب می‌توانست با همین بحث‌های نظری تمام شود، اما تلاش کردم علاوه بر مباحث تئوریک، یک بار نیز تمام این نظریه‌ها را در صحنه تاریخ واقعی تمدن بشری بررسی و پیگیری کنم که حاصل این تحقیقات نیز تاییدکننده مباحث نظری و کامل کننده کتاب بود.

وی افزود: نگارش این کتاب به پایان رسیده و اکنون آماده انتشار است و احتمالا به صورت مشترک توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر خواهد شد.

این پژوهشگر، اصل پرداختن به موضوع مهدوت را انگیزه اصلی نگارش این کتاب دانست و گفت: اساس انقلاب اسلامی ما بر پایه مهدویت بوده است. البته در سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب نتوانستیم دیدگاه مطلوبی نسبت به موضوع مهدویت داشته باشیم، اما پس از این که انقلاب رشد کرد، مباحث مهدویت به طور جدی‌تر بررسی شد تا جایی که اکنون ادبیات انقلاب وارد مباحث مهدویت شده است و می‌توان به طور جدی به آن پرداخت.

همایون اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع تاکید داشتند که موضوع مهدویت در حد انبیا و نبوت برای ما مهم است و باید به آن پرداخته شود. به همین دلیل معتقدم در حوزه پژوهش باید ادبیات مهدویت با رویکرد انقلاب اسلامی شکل بگیرد و نویسندگان و محققان ما باید نگاه پویاتری به موضوع مهدویت داشته باشند، زیرا این حوزه جای کار زیادی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) به‌روز کردن کتاب «تاریخ تمدن و ملک مهدوی» با توجه به مسائل روز دنیا را یکی از کارهای اصلی بعدی خود دانست و بیان کرد: سرعت رشد مسایل مرتبط با مباحث این کتاب بسیار بالاست که از آن جمله می‌توان به جریان بیداری اسلامی در کشورهای عرب اشاره کرد و به همین دلیل به روز کردن این کتاب کار همیشگی من خواهد بود.

وی گفت: هریک از مباحث درون این کتاب نیز جای بحث و تعمیق دارد و می‌تواند به عنوان موضوعی جداگانه برای یک پژوهش جدید در نظر گرفته شود. بنابراین، علاوه بر بازنگری این کتاب، کار بر روی مباحث آن به صورت جداگانه نیز از برنامه‌های آینده‌ام است.

دوشنبه 9 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

مهدی

اقا من شهرستانم این کتابو از کجا تهیه کنیم چند جا فروش اینترنتی یا شماره تلفن فروش هست ولی کار نمیکنه

12 شهریور 1393

متاسفانه این کتاب در سایت پاتوق کتاب فردا وارد نشده است و ما امکان فروش آن را فعلا نداریم.

اخبار مرتبط
محصولات مرتبط