loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روایت قدیری ابیانه از تحولات وال استریت

قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک در گفتگو با خبرنامه دانشجویان ایران پرداخت و به سوالات دانشجویان پاسخ داد. متن پرسش و پاسخ دانشجویان با قدیری ابیانه به شرح زیر است.

سؤال: تا به حال تمام اعتراضاتی که در آمریکا شده بود بیشتر در مورد موضع خاصی انجام می شد مثلاً در مورد بیمه، بالا رفتن مالیات و... انجام می شد اما این اعتراضات اخیر نظام سرمایه داری را در آمریکا هدف گرفته و در واقع خط قرمز را هدف قرار داده، این بی سابقه است می خواهم نظر شما را در این باره بدانم؟

- با بروز بحران عمیقی که در آمریکا روی داده و به خیلی از کشورها هم سرایت کرد آمریکا ناچار بود راه حل هایی ارائه دهد البته نفس بروز بحران هم به خاطر نظام سرمایه داری و در این جهت بود که صاحبان نظام سرمایه منافع مردم را فدای مطامع نا مشروع خودشان می کردند اما در راه حل هم مردم دیدند باز همین اتفاق می افتد.

دولتی که قرار است نماینده مردم باشد حافظ منافع همان صاحبان سرمایه و همان یک درصد هست و با این راه حل ها تمام فشار روی 99 درصد بوده و نه تنها آن یک درصد باری را به دوش نگیرد بلکه امتیازاتی هم صاحب شود.

آن چند صد میلیارد دلاری که گذاشتند برای رفع اوراد در اختیار صاحبان سرمایه گذاشتند، در دوازده ماه گذشته دو و نیم میلیون نفر از اقشار متوسط به قشر فقیر سقوط کردند. از هر چهار نفری که صاحب خانه بوده یکی خانه اش را از دست داده و آن سه تای دیگر هم اکثراً امیدی به ماندگار خانه برایشان ندارند.

مالیات ها بر قشر ضعیف افزوده شده و خدمات از همین قشر کم شده است در همین مدت بحران چندین نفر به میلیونر های آمریکا افزوده شده و وضع عمومی مردم به شدت بد شده است.

ثروت ثروتمندان به شدت زیاد شده به طوریکه چهارصد نفر ثروتشان به اندازه نیمی از جمعیت مردم آمریکاست. این نحوه عملکرد و اینکه مردم این فشار ها را با گوشت و پوست و استخوان خود لمس می کنند باعث شده که مردم امیدشان را از نظام سرمایه داری از دست بدهند و آگاهی را راجع به ظالم بودن نظام سرمایه داری یا لیبرالیسم به دست بیاورند. لذا شعار هایی مثل ما شغل می خواهیم؛ خدمات می خواهیم و... در واقع به شعاری برعلیه اصل سرمایه داری تبدیل شده و انتخاب وال استریت نشانه ی اوج آگاهی در این زمینه است و نگفته اند اعتراض علیه وال استریت بلکه گفته اند اشغال وال استریت و این به سرعت گسترش یافته است تا جاییکه ما شاهد یک بیداری هستیم و با توجه به آنچه که عبور کرده از مرزهای آمریکا و وارد جهان سرمایه داری شده می توانیم بگوییم که به نوعی تشییع جنازه لیبرالیسم است در واقع لیبرالیسم به نوعی دچار مرگ مغزی شده و دیگر نمی تواند راه حلی برای برون رفت از این بحران ارائه دهد.

سؤال: بعضی ها معتقدند که بیداری اسلامی در حکم کاتالیزور برای این بیداری جهانی را داشته و شعار آنها را که می بینیم در واقع همان آهنگ شعار کشورهای عربی است آیا این اعتقاد درست است؟

- بله! همینطور است اینها امروز شعار می دهند که اینجا میدان التحریر است و در اروپا و آمریکا که تظاهرات بیش از چند ساعت سابقه نداشت حال به گونه ای شده که به تقلید از کشورهای عربی اینها هم در خیابان چادر زده اند و اعلام کرده اند که زمستان هم در همین چادر ها می مانند در واقع همانگونه که پیروزی مردم تونس، امیدی شد برای مصر و پیروزی مصر باعث تشویق کشورهای عربی شد این موج بیداری اسلامی هم امیدی شد برای آمریکایی ها و هم درسی شد برایشان و من مطمئنم این گرایش در غرب سوق پیدا می کند به سمت گرایش ضد صهیونیستی؛ علتش هم آن است که اکثر آن یک درصد سرمایه دار را یهودیان طرفدار اسرائیل تشکیل می دهند. رسانه های گروهی پر تیراژ در آمریکا طرفدار و اعتبار خود را از دست خواهند داد چون این رسانه ها هم باز بر میگردند به همان اقلیت یک درصدی سرمایه دار که بیشترین ثروت کشور در دست آنها متمرکز شده است . مقابله با جنگ افروزی در آمریکا اوج می گیرد واین برای مقامات آمریکایی مشکل ایجاد می کند .

سؤال: در واقع این به گونه ای تحقق همان پیش بینی های مقام معظم رهبری است که فرمودند این بیداری اسلامی به کشورهای اروپایی و قلب اروپا پیش خواهد رفت می باشد؟

- بله همانطور که امام(ره) در زمانی که بعضی باور نمی کردند فرمودند که صدای شکسته شدن استخوان کمونیسم به گوش می رسد و کمونیسم به زباله دان تاریخی پیوسته است و مدتی بعد نظام کمونیست ساقط شد همینطور هم مقام معظم رهبری صدای این موجی که به سمت غرب در جریان بود را شنیدند و پیش بینی کردند و مرگ لیبرالیسم بود. من معتقدم این موج می تواند به یک موج اسلامی گرایی هم در غرب تبدیل شود و این موج سوم اسلام گرایی که مقام معظم رهبری فرمودند شامل غرب هم خواهد شد.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

پنجشنبه 12 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط