loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«معرفت‌شناسی و مباحث جدید کلامی» از معلمی

کتاب «معرفت‌شناسی و مباحث جدید کلامی»، به‌قلم حسن معلمی از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه، معرفت‌شناسی علمی است که انواع معرفت انسانی، مبادی و ابزار و معیار و ملاک ارزش‌یابی آن را مورد مطالعه قرار می‌دهد و هسته مرکزی آن، تبیین توانایی یا عدم توانایی عقل و ذهن در رسیدن به واقع است.

معرفت‌شناسی از جمله مباحث مهمی است که فیلسوفان اسلامی و غربی بدان اهتمام بسیار ورزیده‌اند. پرسش‌ها و شبهات معرفت‌شناسی به تدریج وارد حوزه دین و مباحث مربوط به آن شد و بحث تغییر معرفت دینی، حقانیت ادیان و قرائت‌های مختلف از پیامد‌های آن است.

این نوشتار بر آن است که مروری گویا بر مباحث فوق در فصل‌های متعدد داشته باشد تا عموم دانشجویان و جوانان اهل مطالعه به‌آسانی بتوانند در این زمینه آگاه گردند و احیاناً پاسخ سؤال‌های گوناگون خود را دریافت کنند.

مباحث مطرح در این نوشتار عبارت است از؛ مباحث مقدماتی و شکاکیت، مطابقت، معرفت دینی، پلورالیسم و کثرت‌گرایی، هرمنوتیک(قرائت‌های مختلف)، عقل و ایمان(۱)، گوهر و صدف دین، اخلاق و دین، و حکومت دینی.

معرفت‌شناسی علمی است که انواع معرفت انسانی، مبادی و ابزار و معیار و ملاک ارزش‌یابی آن را مورد مطالعه قرار می‌دهد و هسته مرکزی آن، تبیین توانایی یا عدم‌توانایی عقل و ذهن در رسیدن به واقع است.

در این کتاب در فصلی با عنوان پیشینه تاریخی معرفت‌شناسی می‌خوانید: معرفت‌شناسی در غرب دو دوره کاملاً متفاوت دارد؛ زیرا فلسفه در یونان باستان (پنج قرن قبل از میلاد تا میلاد حضرت مسیح(ع)) و در قرون وسطی (از میلاد حضرت مسیح(ع) تا قرن شانزدهم) بیشتر هستی‌شناسی و شناخت حقایق هستی بود، ولی بعد از رنسانس فلسفه بیشتر جنبه معرفت‌شناسی یافت. نخستین مباحث منظم معرفت‌شناسی توسط جان لاک عرضه شد و فلاسفه بعد نیز هم‌چون هیوم و کانت بیشترین فعالیت تحقیقاتی خود را در این زمینه انجام داده‌اند.

در فلسفه اسلامی تا پیش از علامه طباطبایی(ره)، معرفت‌شناسی به‌طور ضمنی مورد بحث فلسفه اسلامی بود، ولی به دلیل وجود شبهات معرفت‌شناسی غرب در فضای فرهنگی زمان علامه، توجه و عنایت بیشتری بدان مباحث مبذول داشت و مباحث معرفت شناسی را برجسته کرد و در کتاب ارزشمند «اصول فلسفه و روش رئالیسم» چند مقاله را به مباحث معرفت‌شناسی و شبهات مربوط بدان اختصاص داد. شهید مطهری و شهید صدر و بزرگان دیگر کار علامه را ادامه دادند و اکنون در این زمینه کتاب‌ها و مقالات فراوانی نگاشته شده است، گرچه مباحث تکمیلی فراوانی هنوز مورد نیاز است.

یادآور می‌شود کتاب «معرفت‌شناسی و مباحث جدید کلامی» به قلم حسن معلمی در سال۱۳۹۰ در ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۴۷۰۰ تومان به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

جمعه 13 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط