loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبلغی:حجم فعالیت‌های تقریبی بسیار اندک است

نویسندگان مرتبط : احمد مبلغی

امروز حجم فعالیت های تقریبی اگرچه زیاد و گسترده است، ولی در قبال حجم فعالیت های که در جهت تفرقه و بی اعتنایی به تقریب انجام می شود، بسیار اندک است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی در نشستی با جمعی از اساتید و شخصیت های علمی کشور عراق در قم با اشاره به این که تقریب باید بیشترین حجم حوزه های کاری و فعالیت های علمی را در دنیای اسلامی به خود اختصاص دهد، گفت: ما در شرایطی به سر می بریم که توجه به ارتقای ارتباط و وحدت میان شعیه و سنی، یک ضرروت بسیار جدی است؛ بنابراین در چنین وضعیتی کم اعتنایی به وحدت اسلامی و توجه نظری صرف به مقوله تقریب بدون هزینه کردن عملی برای آن ، از دست دادن یک فرصت تاریخی بزرگ است که به سادگی قابل استحصال نمی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی، مهمترین منشاء بی اعتنایی به وحدت اسلامی را جهل به مفهوم و معنای تقریب و وحدت دانسته و افزود: متاسفانه گاهی تصور می کنیم اندیشه تقریب با حقانیت مذهب ناسازگار نیست؛ در حالی که این دو( اعتقادات مذهبی و تقریب) هرگز با یکدیگر در اصطکاک نیستند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: در اندیشه تقریبی، تابع هر مذهب ،معتقد به عقیده و مناسک خود می‌باشد و شیعه و سنی ضمن پایبندی به اعتقادات خود، در مسیر وحدت گام بردارند.

*تقریب؛ سوپاپ اطمینان تعامل امت اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: تقریب مذاهب اسلامی سوپاپ اطمینان تعامل امت اسلامی است و جایی که خطرات و سوء نیت هایی از خارج اسلام و یا درون (افراطی ها )متوجه مسلمانان شود آنچه که می تواند این تعامل را به صورت طبیعی، انسانی و اسلامی برقرار و از اختلافات گسترده جلوگیری کند، تقریب مذاهب اسلامی است.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ادامه داد:‌ منشاء دیگر اختلافات، کم توجهی به وحدت و جهل به فواید تقریب است؛ امروز تفرقه برای مسلمانان ام‌الفساد است؛ زیرا خاستگاه همه مشکلات، انحطاط ها، عقب ماندگی ها، از دست دادن فرصت ها و مسلط کردن دشمنان بر امت اسلام است.

وی تأکید کرد: وحدت زمینه ساز ارتقاء، ترقی، استقلال، خوداتکایی، شکوفایی اسلام و شکفتن همه ارزشهای دینی و اسلامی می باشد؛ بنابراین باید در این زمینه تلاش های خود را گسترده تر کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، منشاء دیگر اختلافات را عصبیت و طایفه گری دانسته و گفت: وهابیت، این ویژگی و منشاء شوم را دارا می‌باشد؛ به طوری که کوشش آنها برای اختلاف میان مسلمانان و مخالفت با وحدت اسلامی برخاسته از روح عصبیت و طایفه گری، جمود فکری، اندیشه های بی مغز و کوته بینی و بی‌خبری از سرنوشت و آینده اسلام است.

وی تصریح کرد: وهابیت امروز از یک نوع جمود اندیشی، کوته نگری و بی توجهی به واقعیت اسلام برخوردار است به همین دلیل به اختلاف دامن می زند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: امروز حجم فعالیت های تقریبی اگرچه زیاد و گسترده است، ولی در قبال حجم فعالیت های که در جهت تفرقه و بی اعتنایی به تقریب انجام می شود، بسیار اندک است؛ بر این اساس باید کاری کنیم که ابعاد و دامنه تقریب بیش از این گسترش یابد.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی خاطرنشان ساخت: تقریب یک کار عظیم است که در برابر زمینه های تاریخ خورده، زمان خورده و عوامل دردسرساز و تفرقه ساز تاریخی و مزمن قرار گرفته است.

*وحدت؛ اساس کار شخصیت‌های اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در پایان یادآور شد: شخصیت های اسلامی اگر چه در طول تاریخ در مسیر تقریب با مشکلاتی مواجه بودند، ولی وحدت را همیشه اصل قرار می دادند و مسائل را به گونه ای حل می کردند که اساس وحدت به هم نخورد.

شنبه 14 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط