loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفت روز عرفه؛ مقدمه قربانی‌شدن در پیشگاه خدا

مدیر حوزه ‌علمیه امام رضا(ع) تهران با بیان اینکه سالک معنوی باید به گونه‌ای از شناخت و بصیرت در روز عرفه برسد تا حرکت تازه‌ای را شروع کند، کسب معرفت روز عرفه را مقدمه قربانی شدن در پیشگاه خداوند دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن قاسمی مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس با بیان اینکه در تمام ادیان الهی روز عرفه از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار داشت: از روایات برمی‌آید شروع عرفه از زمان حضرت آدم علیه‌السلام بوده است، در روز عرفه توبه حضرت آدم(ع) پذیرفته شد و جبرئیل به آدم اسامی پنج تن آل عبا را آموخت تا خداوند توبه او را قبول کرد و حضرت ابراهیم در این روز حقایق برایش مکشوف شد و فهمید اسماعیل را به قربانگاه ببرد.
وی افزود: سالک معنوی در این روز باید به گونه‌ای از نظر شناخت و بصیرت برسد که یک حرکت نویی را ایجاد کند و با معرفت تغییری در خود ایجاد کند، چرا که راه شناخت خدا و معنویت هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد.
حجت‌الاسلام قاسمی با اشاره به اینکه حتی انبیاء و اولیاء در روزهای‌های عرفه جلوه‌های جدیدی از معرفت برای آنها حاصل می‌شد، خاطرنشان کرد: دعای عرفه امام حسین علیه‌السلام کم‌نظیرترین و بی‌نظیرترین دعایی است که می‌تواند تدبر را در معرفت واقعی برای انسان در تمام ابعاد حاصل کند؛ امام حسین علیه‌السلام با خواندن دعای عرفه سعی کرد مردم زمان خویش را که گرفتار بت‌های سامری شده بودند را دوباره به معرفت فراخواند.
وی با بیان اینکه برای کسب معرفت باید سراغ صاحبان این معرفت یعنی اهل‌بیت علیهم‌السلام رفت، ادامه داد: ارتباط واقعی در عرفه با ولی خدا جلوه‌هایی از معرفت است، روز عرفه پیامش این است که اگر کسی معرفت برایش حاصل شد، قطعاً قربانی شدن خود و متعلقاتش، نفس و جانش را برای خدا حاصل خواهد شد.

یکشنبه 15 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط