loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«حاشیه» ماه نامه ای برای طلاب جوان

نخستین شماره دوماهنامه فرهنگی و اجتماعی «حاشیه» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی- فرهنگی مرکز خبرحوزه، شماره نخست «حاشیه» با سبکی جدید در شش بخش متنوع شامل؛ «مکتوب ماه»، «اخبار ماه»، ‌«استاد ماه»، «پرونده ماه»، «طلبه ماه» و «آخر ماه»، می‌باشد.

مسائل و موضوعات جدی طلاب در «پرونده ماه» دنبال می‌شود و بخش «طلبه‌ ماه» ضمن برخورداری از تنوع به دغدغه‌ها و نیازمندی‌های طلبه‌های جوان می‌پردازد و زمینه طرح آثارموفق آنان را فراهم می‌سازد.

* ویژگی های یک طلبه

در بخش «استادماه» گفتگو با آیت‌الله استادی، با موضوع «اگر امروز آغاز ورودم به حوزه بود» منعکس شده است.

آیت‌الله استادی در این گفتگو ویژگی‌های «زیّ طلبگی» را در چهار بخش دانسته و عنوان می‌کند: خواسته نخست از طلاب این است که والدین طلاب خواهان این هستند طلبه در میان آنها از حیث گذشت،‌ اخلاق و دیانت نمونه باشد. خواسته دوم از طرف جامعه بوده که انتظار دارد، طلبه در تمام شئون: «نظم،‌ آراستگی،‌صداقت، امانت و...» را رعایت کند و هیچ قدم انحرافی برنداشته و دنبال دنیا و مظاهر دنیوی نباشد.

سومین خواسته از حوزه این است که از طلبه می‌خواهد, کارهایی که برای دیگران بی‌اشکال است،‌اما مناسب طلبگی نیست،‌ دوری کند.

و آخرین خواسته از طرف حضرت امام زمان (عج) است که از طلبه می‌خواهد, باعث سربلندی و افتخار بوده و مایه سرافکندگی و شرمساری نباشد.

* چگونه استاد انتخاب کنیم؟

یکی از عناوین بخش «پرونده ماه» گفتگو با آیت‌الله سیداحمد مددی، با موضوع «بررسی شیوه‌های انتخاب استاد در حوزه‌های علمیه» می باشد. وی در این موضوع با بیان این که حوزه‌های علمیه همیشه عناصری چون: آزادی، آگاهی و ایمان را داشته‌اند، تأکید کردند: از ویژگی‌های برجسته شیوه آموزشی در حوزه‌های علمیه، آزادی انتخاب استاد است و به همین دلیل بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های آکادمیک تفاوت است.

وی در این زمینه ادامه می‌دهد: آزادی انتخاب استاد، مزایایی را در بر دارد. از آنجایی که شاگردان، مراتب هوش، استعداد و ذکاوتشان متفاوت است، می‌توانند به حسب ذوق استعداد و قابلیتی که دارند، استاد مناسب خود را گزینش کنند.

* دیگر عناوین حاشیه

«علم یا اخلاق؟ البته، هر دو»، «مهارت‌هایی برای انتخاب استاد مطلوب در مدارس»، «در قاب خاطره»، «معرفی کتاب»، «برشی از رساله منیةالمرید»، «او را به این نام می‌شناسند؛ آیت‌الله مؤسس» دیگر عناوین این بخش می‌باشد.

«همه چیز درباره دوره سطح» عنوان گفتگویی است که نشریه با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابوالقاسم علیدوست انجام داده است.

وی درباره ضرورت تحصیل دروس سطح برای طلاب می‌گوید: چون بحث از آیات و روایات و تعامل با آنها در همه رشته‌های علوم دینی مورد نیاز است، باید روش به کارگیری اصول را در برخورد با آیات و روایات و ادله دیگر احکام،‌فرا گرفته و در بقیه موضوعات مانند تفسیر،‌ کلام و ... به کار گیرد؛ زیرا اصول فقه، تنها اصول فقه مصطلح نیست، بلکه اصول فکر و منطق صحیح اندیشه و فهمیدن است؛ از این رو ضرورت تعلم آن برای طلبه اگر مهم‌تر از علوم دیگر نباشد، کمتر از آن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست در این پاسخ ادامه می‌دهد: از اهداف مهم تحصیل در دوره سطح این است که طلبه با سبک اجتهاد و روش استنباط در فقه و اصول آشنا شود و پرواضح است، کاربرد این مهم فقط در فقه نیست، بلکه طلبه با این ابزار به بهترین وجه می‌تواند در دیگر علوم همانند تفسیر، عقائد،‌ اخلاق و فلسفه وارد شده و آن علوم را به پیش ببرد.

برخی از عناوین نشریه شامل: «90سال شاگردی، زندگی و استادی»، «طلبگی، بهترین بندگی»، «زن، مفسر، اندیشمند مسلمان»، «همه چیز برای رشد مهیاست»، «ما و شما، فرهنگ طلبگی»، «مهارت، هشت مهارت برای تبلیغ مؤثر»، «تقریرنویسی، فضیلتی فراموش‌شده»، «ولی نعمتانی که غارنشین شدند»، «جهات همچنان باقی است»،‌ «حکایات الطلاب، همدرد مردم» و «بازتاب» می‌باشد.

بخش «مکتوب ماه» به سه موضوع از سوی حجج‌اسلام محمدجواد محدثی و سیدعلی حسینی ایمنی به ترتیب در موضوعات «علم، فقط در میان کتاب و نوار نیست!»، «از دنیای تجربه‌ها» و «آقا! عرق دارید؟» اختصاص داده است.

«هلال ماه»، «مرجعیت شیعه»،‌ »یاد اعلام»، «نگاه ماه، هنوز انتظارش را می‌کشیم» و... عناوین بخش اخبار ماه را تشکیل داده است.

نخستین شماره از دوماهنامه «حاشیه» به صاحب‌امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیرمسئولی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر رشاد، در 80 صحفه و با قیمت یک‌هزار تومان منتشر شده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه نشریه به دفتر آن واقع در قم، بلوار پانزده خرداد (شاه‌سیدعلی)، خیابان شهید میثمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه و یا با تلفن 7603571-0251 تماس بگیرند یا از طریق سایت پاتوق کتاب درخواست بدهند.

همچنین پایگاه‌ اطلاع‌رسانی www.hashye.net در دسترس علاقه‌مندان می‌باشد.

سه‌شنبه 17 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط