loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دیدار شاعران آئینی و مذهبی با رهبر کتاب شد

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای | موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

کتاب «محفل شاعران آئینی» متن دیدار و مراسم شعرخوانی شاعران آئینی و مذهبی در حضور حضرت آیت الله خامنه‌ای به همراه فیلم کامل مراسم توسط دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری منتشر شد.

دبیر اجرایی این محفل در مقدمه این کتاب نوشته است: «شعر آیینی که به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب "بهترین مصرف شعر" و "به جا آوردن شکرانه نعمت خدادادی قریحه شعر" است؛ همانا سخن گفتن از عشیره‌ی روشنایی و کاروان‌سالاری بهترین ارزش‌ها و ارمغان‌هاست. مخاطب شعر آیینی، صرفاً خوانندگان کتاب های شعر نیستند، بلکه توده‌های عظیم مردمی‌اند که در مجالس و محافل گوناگون به آن اشعار گوش فرا می‌دهند و از این رو این شعر پرمخاطب‌ترین شعر روزگار ماست.»

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی در گفتگو با سرویس دیگران سایت Khamenei.ir درباره پیشینه این دیدار اظهار داشته‌است : «روزی خدمت آقا مطرح کردیم که بخشی از مشکلات ما مربوط به شعر است، شعرهایی که عقبه مداحی ما محسوب می‌شود. به دلیل اهمیت این مسئله، از ایشان درخواست کردیم که دیداری با شعرای آئینی و هیئت‌ها داشته باشند. گفتیم که شما در نیمه ماه مبارک رمضان، جلسه‌ای با شعرا دارید اما بخشی از آن‌ها شاعرانِ دفاع مقدس‌اند، برخی در قالب‌های اجتماعی کار می‌کنند، ‌عده‌ای سیاسی و بعضی هم شعر طنز می‌گویند و... البته یک بخشی از آن‌ها هم شعر آئینی می‌سرایند اما همان دسته هم چندان در هیئت‌ها مؤثر نیستند. قرار شد که پیگیری‌هایی برای برگزاری یک دیدار اختصاصی با شاعران آئینی انجام شود. ما هم پیگیری کردیم و در نهایت بعد از سه سال تلاش، این دیدار برگزار شد.»

کتاب "محفل شاعران آئینی" در بخش ابتدایی خود شامل متن کامل اشعار شاعران حاضر به ترتیب ارایه آقایان محمدعلی مجاهدی، غلام‌رضا سازگار، حبیب چایچیان، محسن عرب‌خالقی، هادی جان‌فدا، سیدحمیدرضا برقعی، حسین رستمی، علی انسانی، سیدرضا موید، ولی‌الله کلامی زنجانی، سعید حدادیان، احمد حسین‌پور علوی، قاسم صرافان، محمد صمیمی، مرتضی حیدری آل کثیر، رحمان نوازنی، محمود کریمی، مرتضی امیری اسفندقه و حسن لطفی است. در ادامه نیز متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درج گردیده است و کتاب با اریه تصاویری از این نشست به پایان می‌رسد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات خود درباره نقش اشعار زیبای آئینی در بالا بردن سطح تفکر عمومی مردم اظهار داشتند: «بعضی از آقایان مداح‌ها به ما می‌گویند که آقا این شعرهای قلمبه سلمبه را که بخوانیم، مردم نمی‌فهمند. خب، بله بعضی از شعرها واقعا همین جور است؛ از سطح عمومی مردم بالاتر است. یعنی یک آدم ادیب و شارع باذوق هم باید دقت کند تا معنا را بفهمد. اینها را ما توصیه نمی‌کنیم. لیکن توجه داشته باشید، ذهن مردم و تلقی مخاطب با خواندن شما بالا می‌آید. این را من به مداح‌ها می گویم. یعنی شما می‌توانید ذهن مردم را بالا بیاورید. شعرهای خوب، الفاظ زیبا، مضامین عالی و معارف قوی خوانده بشود، خب مردم مجبور می‌شوند گوش کنند. وقتی شما خوب می‌خوانید، گوش می‌کنند و طبعا ذهن‌شان بالا می‌آید.»

کتاب «محفل شاعران آئینی» در مهر ماه سال 1390 از سوی انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به موسسه انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه‌ای در 96 صفحه، با تیراژ 5000 نسخه و به قیمت 16000 ریال روانه کتابفروشی‌ها شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق موسسه کتاب فردا یا سایت پاتوق کتاب سفارش خرید بدهند.

پنجشنبه 19 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط