loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خطاهای صدا و سیما کمتر از اختلاس اخیر نیست

نخستین تحصن دانشجویان و طلاب در نقد انقلابی صدا و سیما عصر در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد و سخنرانان این تحصن اعلام کردند: ‌صداوسیما بی قانون‌ترین سازمان بوده و به هیچ کس پاسخگو نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، وحید یامین پور در نخستین تحصن دانشجویان و طلاب که در نقد انقلابی صدا و سیما در دانشگاه‌ امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به اینکه صدا و سیما امروز به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رسانه تصویری انحصاری در ایران مطلقا در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، اظهار داشت: چند سوال مهم در این رابطه وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود که این سوال ها اغلب در قالب مدیریتی و ساختاری صدا و سیما و همچنین انتقادهای است که به این سازمان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به انتقادهایی که به صدا و سیما از لحاظ محتوایی و ساختاری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: متأسفانه این انتقاد به ساختارهای قبل از مدیریت آقای ضرغامی و دارابی بوده و امروز نیز همچنان نه تنها این انتقادها کمتر نشده بلکه بغرنج‌تر نیز شده است.

این استاد دانشگاه با ابراز تأسف از اینکه وضعیت صدا و سیما هر روز بغرنج‌تر و بدتر می‌شود، افزود: شاید رایج‌ترین پرسشی که امروز مطرح می‌شود و مبنای این پرسش را نیز مدیران صدا وسیما مطرح می‌کنند این است که مگر صدا و سیما زیر نظر رهبری نیست!؟ آیا انتقاد از صدا و سیما تضعیف رهبری به حساب نمی‌آید!؟

یامین‌پور در ریشه یابی این سوال به مشروح مذاکرات بازنگری قانون اساسی در سال 1368 اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که رهبر معظم انقلاب رئیس جمهوری بودند سوالات اساسی در باره صدا و سیما شکل گرفت؛ رهبر معظم انقلاب در آن زمان جزو معدود افرادی بودند که مخالف بودند صدا و سیما زیر نظر رهبری باشد . به اعتقاد مقام معظم رهبری در این صورت سیئات صدا و سیما دامن رهبری را می گیرد و مردم را به رهبری بدبین می کند. و این نهایتا تضعیف جایگاه رهبری خواهد بود.

یامین پور افزود: در واقع مقام معظم رهبری با تاکید بر اداره قانونی صدا و سیما و نظارت ساختارمند بر آن می خواستند صدا وسیما خود مسوول عملکرد خود باشد نه اینکه انتصاب آن به رهبری مردم را به رهبری بدبین کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما سال‌هاست منتظریم که صدا و سیما طبق یک قانون عمل کند اذعان داشت: ‌متاسفانه بزرگ‌ترین و حساس‌ترین رسانه‌ کشور امروز فاقد قانون اداره می‌شود و همچنان هم برخی با سنگ اندازی مداوم مانع تدوین و تصویب یک قانون جامع می شوند؛ اما سوال اساسی اینجاست که چه کسانی از این مسئله سود می‌برند.

یامین پور ادامه داد: رئیس صدا و سیما بیشترین تأکید را دارند که من همواره همه چیز را با رهبری چک می‌کنم در حالی که این مسئله اجحاف بزرگ به رهبری است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب فقط رئیس سازمان صدا وسیما را انتخاب می‌کند و حال اینکه چه اتفاقی در صدا و سیما می‌افتد به عهده رهبری نیست. رهبری در سال 84 نسبت خود با صدا و سیما را به نسبتشان با وزارت پست و تلگراف و تلفن تشبیه کرده اند و از نهادهای نظارتی خواسته اند که طبق قانون اساسی آنها عهده دار نظارت دقیق بر صدا و سیما باشند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بعضی از مدیران صدا و سیما به این بهانه که صدا و سیما در سال‌های اخیر و به خصوص در دوره جنگ نرم فقط باید به رهبری پاسخگو باشد، از زیر نظارت و مطالبات نخبگان فرار می‌کنند.

یامین پور با تأکید بر اینکه اگر ما صدا و سیما را پاسخگو نکنیم در آینده شاهد اتفاقات بدتر از امروز خواهیم بود خاطرنشان کرد: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و رویه ی خودمختار و استبدادی در صدا و سیما ادامه یابد روزبه روز شاهد فاصله گرفتن بیشتر رسانه از آرمانها خواهیم بود.

یامین پور ادامه داد: چطور تمام رسانه ها حتی روزنامه هایی که مسوولان آنها منصوب رهبری اند در مورد عملکردشان باید به جایی چون دادگاه مطبوعات پاسخگو باشند ولی رادیو و تلویزیون انحصاری ایران بدون واهمه ارزش ها و اهداف انقلابی را در سریال ها و برنامه هایش هدف بگیرد و به هیچکس هم پاسخگو نباشد؟

این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه مراکز تحقیقاتی، آموزشی و نظارتی سازمان هم به نهادهایی نمایشی و تبلیغاتی بدل شده اند که بیش از آنکه دغدغه انقلاب و حقوق مخاطبان را داشته باشند به فکر تامین نظر و خواست مدیران ارشد خود هستند.

وی در پاسخ به این سوال که مدیران ارشد سازمان تا چه اندازه در این وضعیت نامطلوب مقصرند، گفت: ‌مدیران نقش مهمی در فرهنگ سازمانی صدا و سیما دارند. بطور مثال تقدیرهای مداوم و مکرر از برنامه ها و مجموعه های بی ارزش و سخیف از طرف تیم جدید مدیریتی سیما چه انگیزه ای برای ساختن برنامه های با کیفیت و ارزشمند باقی می گذارد. وقتی چک های چند میلیونی و سکه های تمام بهار آزادی بلافاصله در جلسات نمایشی آقای دارابی به بازیگران و برنامه سازان هدیه میشود و از آنطرف رفتارهای تحقیر آمیز و تبعیض آمیز نیروهای خودی را می آزارد، باید متهم ردیف اول نابسامانی در صدا و سیما را مدیران ارشد قلمداد کنیم.

یامین پور در ادامه با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های سازندگان برنامه ها در صداوسیما و کارگردانان تجلیل توسط مدیران ارشد سازمان است گفت: بین سازندگان و کارگردانان؛ تجلیل توسط مدیران صدا و سیما یک دغدغه رایج شده است که چه برنامه های را بسازند که مورد تجلیل واقع شود.

یامین پور ادامه داد:‌ چگونه است که در مرکز طرح و برنامه صدا و سیما کتاب قطوری منتشر می شود و شرایط بسیار خاصی را با هزاران گزاره هنجاری برای برنامه سازان در نظر می‌گیرند اما انتصاب و انتخاب مدیران شبکه های تلویزیونی تابع هیچ قاعده روشن و نوشته ای نیست؟! آقای ضرغامی در پی انتساب مدیران شبکه ها به هیچ کس پاسخگو نیست این ماجرایی است که هم به ساختار صدا و سیما مرتبط است و هم به مدیریت اما مشکل اینجاست که هیچ کدام از نهادهای مربوط پاسخگو نیستند.

وی در ادامه گفت: شما می‌توانید به راحتی ببینید که کسی که لحن انتقادی به عملکرد صدا و سیما دارد بعد از یک مدت با رفتارهای پلیسی مدیران صدا و سیما ساکت می شوند. این رفتارهای تاکتیکی صدا و سیما است برای عبور از نقد که توانسته است منتقدان جدی خود را تغییر داده و یا به نوعی آنان را ساکت کند. در حال حاضر با این شیوه ی خودخواهانه و استبدادی هرکس که مرام و مشی مدیران ارشد سازمان همخوان نباشد براحتی حذف می شود و دیگر افراد هم خط و هم جریان به میدان می آیند. بطور مثال چگونه باید حذف حضرت آیت الله مصباح از تلویزیون را فهمید؟!

یامین پور در پایان با اشاره به مطالبات دانشجویی از این نهاد فرهنگی گفت: یکی از مطالبات دانشجویان غالبا نظارت بر محتوی است اما من به شما توصیه می‌کنم با تجربه ای که از حساسیت صدا و سیما به انتقادات دانشجویی دارم به شما می‌گویم که فقدان قانون اداره و نظارت بر صدا و سیما و انتقاد از وضعیت خودخواهانه و استبدادی مدیران ارشد رسانه را به عنوان یکی از اولویت های مطالبات دانشجویی خود قرار دهید و آنقدر حساسیت عمومی نسبت به رسانه را ایجاد کنید که به خودش اجازه ندهد به مرزهای خطر برسد.

بچه‌های انقلابی باید خود به فکر انقلاب اسلامی باشند

افشار، تهیه کننده برنامه گره نیز در این تحصن با اشاره به اینکه در برنامه گره نگاهمان این بود که وضعیت اجتماعی و فرهنگی پس از انقلاب به کجا رفته است اظهار داشت: ‌ما قصد داشتیم وقایع بعد از انقلاب را در این برنامه بازخوانی کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های که انقلاب داشته باید نگاه کنیم که چه اتفاقی برای آنها افتاده است.

تهیه کننده برنامه گره با بیان اینکه ضروری است بدانیم که آیا جمهوری اسلامی توانسته آرمان‌های محقق کند یا خیر گفت: صدا و سیما یکی از مجموعه نهادهای اجتماعی و فرهنگی قابل نقد و بررسی است که می‌توان از این زاویه به آن نگاه کرد.

افشار با تأکید بر اینکه رسانه‌ملی به عنوان یک رسانه دولتی باید با اقتضائات خاص خود به فکر شبکه های انقلابی باشد خاطرنشان کرد: فکر می کنم بچه های انقلابی باید انقدر کار بکنند تا شبکه‌های انقلابی ایجاد شود.

تهیه کننده برنامه گره با بیان اینکه با ساختار فعلی صدا و سیما نمی‌توانیم شاهد تحولاتی مهم در رسانه ‌ملی باشیم، ادامه داد: برنامه گره را با همین نگاه شروع کردیم و قصد داریم آن را ادامه بدهیم.

وی تصریح کرد: انتقاد به رسانه تنها کار بچه‌های انقلابی امروز نیست بلکه باید این ظرفیت‌ها را در رسانه ایجاد کنند.

افشار ادامه داد: هر کس دغدغه دینی داشته باشد خودش باید به فکر چاره باشد متأسفانه بعد از انقلاب بچه‌های انقلابی ما به دنبال تصویب طرح هستند که بیایند و کار انجام دهند در حالی که ما خودمان باید وظایف انقلابی خود را شروع کنیم.

تهیه کننده برنامه گره گفت: ما باید برای انقلاب اسلامی کاری کنیم و هر کوتاهی در این زمینه ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

چرا نیروهای انقلابی و حزب اللهی صدا و سیما اخراج می‌ شوند!؟

همچنین وحید جلیلی با بیان اینکه هرچند انتقادهای به صدا و سیما و جود دارد اما هنوز هم صدا و سیما نیروهای ارزشی حرفه‌ای و حزب اللهی هم دارد که متأسفانه نقش و اراده ای ندارند، اظهار داشت: ‌گاهی اوقات صدا و سیما می‌گوید نیروی حرفه ای و حزب اللهی نداریم اگر این مسئله را بپذیریم به این سوال می‌رسیم که اگر نیروی حزب اللهی و حرفه‌ای کم است پس چرا آن نیروهای انقلابی و حزب اللهی که در صدا و سیما هستند را اخراج می‌کنید.

وی ادامه داد:‌ من معتقدم استفاده‌ای که صدا و سیما از ما در یک مقطع خاص می‌کند استفاده دوپینگی است و این مسئله ای است که می‌توان صدا و سیما را با آن به چالش کشید.

سردبیر نشریه راه با اشاره به اینکه فضای نظارتی در جمهوری اسلامی مشخص است، افزود: وقتی از مدیران صدا و سیما می خواهیم که کارنامه خود را نشان دهند ابتدا راجع به محدودیت‌های حرف می‌زنند و دیگر به فرصت‌ها نمی‌رسند این در حالی است که باید از فرصت‌هایی که داشته و دارند باید صحبت کنند.

جلیلی خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیران فرهنگی ما یاد گرفته‌اند که همیشه از محدودیت‌ها شروع کنند و این مسئله برای نظام جمهوری اسلامی جای تأسف دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما آدم رسانه‌ای و هم سو با جمهوری اسلامی کم نداریم اما وقتی فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را درست تبیین نمی‌کنیم به محدودیت‌ها روی می‌آوریم.

خطاهای صدا و سیما کمتر از اختلاس اخیر نیست

حجت الاسلام جعفری نیز در نخستین تحصن دانشجویان و طلاب که در نقد انقلابی صدا و سیما در دانشگاه‌ امیرکبیر برگزار شد، گفت: سواد رسانه ای مقوله ای است که در کشور ما روی آن کار نمی‌شود.
وی اضافه کرد: سطح مقاومت فرهنگی بسیار مهم است که این مقاومت نیاز به سواد رسانه ای دارد.

عضو دبیر خانه رصد نقد و رسانه اضافه کرد: این که برنامه 90 برای پخش خارج از کشور سانسور می‌شود نشان می‌دهد که ما در حوزه رسانه دچار مشکل هستیم.

جعفری یاد‌آور شد: ‌ما نباید کار خودمان را دست کم بگیریم وقتی سقف ایده‌آل مدیران ارشد صدا و سیما اجرای برنامه 90 است و خیلی راحت دیروز امروز فردا را حذف می‌کنند برای همین باید مقاومت فرهنگی را در فضای انتقادی رسانه مهم بدانیم.

وی با اشاره به بحث ساختار و نظام حاکم بر صدا و سیما گفت: اگر ماهیت حقوقی صدا و سیما در جمهوری اسلامی ایران مشخص شود می‌توان به راحتی به بحث ساختار صدا و سیما انتقاد کرد اما مشکل این است که وجه ساختاری حقوقی صدا و سیما مشخص نیست.

عضو دبیر خانه رصد نقد و رسانه یادآور شد: ‌صدا و سیما تقریبا به هیچ کس پاسخگو نیست بلکه همه را نسبت به خود پاسخگو می‌داند.

جعفری عنوان کرد: بی قانون‌ترین نهاد در جمهوری اسلامی ایران صدا و سیما است و خطاهایی که از این نهاد در حوزه فرهنگی رخ داده کمتر از اختلاس اخیر اقتصادی نیست.

یکشنبه 22 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط