loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«دین و تکنولوژی در قرن بیست و یکم» ترجمه شد

کتاب «دین و تکنولوژی در قرن بیست و یکم؛ ایمان در دنیای الکترونیکی«Religion and Technology in the 21st Century» تألیف سوزان جرج به همت علی اصغر دارایی ترجمه شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این کتاب نوشته سوزان جرج است که به پیشنهاد رئیس مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و به همت علی اصغر دارایی ترجمه شده است.

در بخشی از مقدمه مترجم بر این کتاب آمده است: در پیوند با رابطه دین و تکنولوژی دو نظریه افراطی وجود دارد: الهیات به تکنولوژی تعین و سر و شکل می‌بخشد و تکنولوژی شکل‌دهنده به الهیات است.

«سوزان جرج» در کتابِ حاضر، دین و تکنولوژی در قرن بیست و یکم، به رابطه دوسویه دین و تکنولوژی می‌پردازد و با طرحِ هم‌افزایی بینِ این دو، یادآور می‌شود که کتابش به همیاری این دو رشته به صورتِ توأمان و در ملاحظه تأثیرشان بر روی جامعه نظر دارد، آنجا که تکنولوژی و دین نه تنها همزیستی دارند، بلکه همکاری دوجانبه سودمند با یکدیگر برقرار می‌سازند.

به زعم جرج، دین و تکنولوژی هر دو در پی رفع محدودیت‌های آدمی و تعالی او هستند؛ تکنولوژی برای تفوق بر محدودیت‌های ذهنی و جسمی آدمی تلاش می‌کند، در حالی که دین، به ویژه مسیحیت، با مفهومش از رستاخیز، در پی غلبه بر محدودیت‌های انسان، از جمله محدودیتِ نهایی انسان در زمینه مرگ است. این کشش دوجانبه به تعالی، حتی در تبیینِ علل بر آمدن جامعه تکنولوژیکی از یک فرهنگ مسیحی ـ یهودی به کار گرفته شده است. به این ترتیب نویسنده در این کتاب مرزهای بین این دو رشته را به چالش می‌کشد و با طرح بسیاری موضوع‌های بینارشته‌ای، دامنه مخاطبان کتابش را بسیار گسترده می‌‌کند.

بررسی‌های کتاب درباره پیشرفت‌های تکنولوژیکی نشان می‌دهد که تکنولوژی نه‌ تنها «جست‌و‌جوی معنویت» را به محاق نبرده، که آن را به اشکال دل‌انگیزی تسهیل کرده است. جرج و همکارانش با بررسی پنج دین بزرگ جهان، یعنی اسلام، مسیحیت، یهودیت، آئین هندو و بودا، مثال‌های قابل تأملی درباره اشاعه و گسترش جست‌و‌جوی معنوی عرضه کرده‌اند.

مطالب مطرح شده در حیطه‌های هوش مصنوعی واقعی و مجازی و مکاتب اصلی آن، عصر تکنو ـ دینی، الهیات تکنولوژی، الهیات سایبر و فرهنگ «فرافرهنگی»، نشان از تأمل‌ها آغازین دانشمندان برای حضورِ دین در عرصه دنیای مجازی دارد که البته از افقی جامعه‌شناختی نشأت می‌گیرد.

یکشنبه 22 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط