loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ویژه نامه جنبش فتح وال استریت در ماهنامه «راه»

شماره ۵۴ماهنامه فرهنگی- تحلیلی راه،ارگان دفترمطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با عنوان «ویژه نامه جنبش فتح وال استریت» منتشرشد. این شماره،ویژه آبان ۱۳۹۰ است که در ۱۱۲ صفحه برروی پیشخوان‌ها قرارگرفته است.

در سرمقاله این شماره، گزیده ای از نامه تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به گورباچف را با عنوان «باید به حقیقت روی آورد» به همراه بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در مورد جنبش فتح وال استریت با عنوان «این حرکت تا قلب اروپا خواهد رفت» را خواهید خواند.

در ابتدای بخش مقالات «جنبش فتح وال استریت چیست؟» گزارشی از ریشه های تاریخی جنبش فتح وال استریت، زمینه های اقتصادی شکل گیری جنبش، نحوه برخورد پلیس با معترضین، چیستی شعارهای مردم و کیستی فعالان جنبش فتح وال استریت آمده است. «اوکتاویا نصر» در مقاله ای با عنوان«انقلاب به آمریکا رسید» و نعمت الله سعیدی در مقاله دیگری با عنوان «بن بست دوم اومانیسم» ماهیت جنبش را از دو دیدگاه متفاوت، مورد بررسی قرار داده اند.

در ادامه «فیس بوک را اشغال کنید» گزارشی از فعالیت شبکه های اجتماعی جنبش وال استریت به قلم محمد ولوی آمده است. همچنین در مقالات «ملتهای عالم به پا خیزید!» به قلم احمد السیاعی، ترجمه نعیم شرافت، «اکثریت فراموش شده» به قلم رضا نساجی و «مشکل وال استریت بی عدالتی اقتصادی نیست!» به قلم سیداحسان خاندوزی به بررسی ابعاد مختلف جنبش فتح وال استریت پرداخته شده است.

«هم صدا با تظاهرکنندگان» متن نامه اساتید دانشگاه پنسیلوانیا است که با جنبش فتح وال استریت اعلام همبستگی کرده اند.حمیدرضا ناظمی در گزارش تاریخی «جایی که مخالفت بزرگترین خلاف است» نگاهی گذرا به تاریخ مبارزه و سرکوب مردم در امریکا انداخته است.

دربخش اخبار این شماره،علاوه بر آخرین اخبار مربوط به گسترش جنبش فتح وال استریت در جهان و نحوه سرکوب و بازداشت گسترده معترضین، گزارش اعتراف گونه مجله تایم به همراه بیانیه سازمان خبرنگاران بدون مرز علیه آمریکا را می خوانیم.

پایان بخش اخبار، «از بهار عربی تا خزان غربی» روزشماری است که وقایع بیداری اسلامی در کشورهای عربی را به وقایع مربوط به جنبش فتح وال استریت پیوند زده است.

در بخش دیدگاه ها با نقطه نظرات محمدحسن قدیری ابیانه، فؤاد ایزدی، مایکل مور، میخائیل گورباچف، هوگو چاوز، نادر طالب زاده، عبدالکریم پاز، نوام چامسکی، فرانک شرلاک، دبراه مورگان، الیوت اسپیتزر، مسعود درخشان، حیدر رحیم پور ازغدی و دیوید ایگناتیوس در ارتباط با تحلیل شرایط جنبش فتح وال استریت از طریق یادداشت ها و گفتارهایی از ایشان آشنا می شویم.

در پرونده «سرپوش به جای پوشش» روایت آمریکایی جنبش وال استریت برای فارسی زبانان با بررسی نمونه مطالعاتی رادیو فردا مورد نقد قرار گرفته است. «مقایسه عملکرد رسانه های غربی در قبال فتنه ۸۸ ایران و خیزشهای مردمی در غرب» نوشته جاوید رضایی ومنتخبی از گزارش وضعیت حقوق بشر آمریکا در سال ۲۰۱۰ با عنوان «دیده بان نابینا» از جمله مقالات این بخش هستند.

در بخش عکس مجموعه ای از شعارهای معترضین وال استریت با ترجمه در اختیار شما قرار گرفته است.بخش شعر این شماره با عنوان «سپاه قدس در نیویورک» با سه شعر از لوپ فیاسکو، ویلی نلسون و علیرضا قزوه با موضوع جنبش فتح وال استریت آماده شده است.

سید محمدحسین حسینی در گزارشی با عنوان «وال استریت، بحران مالی و داستان اقتصاد» به معرفی سه مستند پیرامون بحران اقتصادی پرداخته است. «آیا اقتصاد اسلامی راه حل جنبش وال استریت است؟» نیز عنوان گزارش بعدی این بخش است که به نقل از سایت “باراک اوباما” در این قسمت گنجانده شده است.

با مجموعه ای از کاریکاتورها با موضوع جنبش فتح وال استریت با ترجمه آنها تحت عنوان «همه اش همین بود، بچه؟!»در بخش کاریکاتور، به همراه منتخبی از طرحهای گرافیکی جنبش وال استریت با عنوان «به ما بپیوندید» در بخش گرافیک آشنا می شویم.

گستردگی اعتراضات در سراسر جهان به ویژه در اروپا و آمریکا در سه اینفوگرافی مجزا نشان داده شده و منتخبی از لیست شهرهایی که به جنبش فتح وال استریت پیوسته اند به همراه سایتهایی برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه اینفوگرافی ذکر شده اند.

در ابتدای بخش گزارش مردمی، نامه معترضین وال استریت به مدیر پارک زاکوتی با عنوان «لطفا به بهانه نظافت پارک، اقدام خشونت بار نکنید» را با هم می خوانیم. در این بخش تک نگاریها و گزارشهایی از نقطه نظرات فعالان جنبش فتح وال استریت بیان شده است. «از خشونت پلیس تا سخنرانی انقلابی مصری»، «انقلاب به سبک بیداری اسلامی»، «از درخت آزادی تا میدان آزادی» و «به کاخ سفید امیدی نیست» از جمله مقالات این بخش هستند.همچنین «عامل سپاه پاسداران شناسایی شد» عنوان مطلب طنزی است که ابوالفضل اقبالی به رشته تحریر درآورده است.

«غده سرطانی و جراحی پلاستیک» ۴ نکته در مرور جنبش فتح وال استریت؛ عنوان صفحه بعد (میدان) التحریر این شماره است.

نشریه راه را میتوانید علاوه بر سایت پاتوق کتاب، از دکه‌های مطبوعاتی از مراکز فرهنگی متعدد دردانشگاهها و کتابفروشی ها و لینک مراکز توزیع در سراسر کشور تهیه کنید. همچنین میتوانید باشماره های ۰۲۱۸۸۹۶۴۹۴۱ و ۰۲۱۸۸۹۶۰۴۷۷ یا ۰۹۳۵۶۳۳۹۸۲۵ تماس حاصل نمایید.

دوشنبه 23 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط