loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتاب «اسناد و خاطرات شیخ مصطفی رهنما»

نویسندگان مرتبط : مرکز اسناد انقلاب اسلامی

شاید بتوان اسناد و خاطرات را دو مؤلفه‌ی اصلی پژوهش‌های تاریخ معاصر تلقی کرد که با کنار هم گذاشتن آنها می‌توان وقایع تاریخی را بازسازی و تجزیه و تحلیل نمود.

براین‌اساس کتاب «اسناد و خاطرات شیخ مصطفی رهنما» به‌عنوان یک منبع پژوهشی، دربردارنده‌ی این دو امتیاز توأمان می‌باشد و به سهم خود می‌تواند برخی خلأهای منابع تاریخی دهه‌های 1320 و 1330 را پر کند. به‌خصوص اینکه شیخ مصطفی رهنما در طول دوران طولانی مبارزات خود، غالباً با جمع محدودی از همفکرانش فعالیت می‌کرد، که خود محوریت آن‌را برعهده داشت.

از این رو موضوعات مطروحه در خاطرات و اسناد او حالتی منحصربه‌فرد به کتابش بخشیده است؛ به طوری که به‌ندرت می‌توان سرنخی از مطالب آن‌را در سایر منابع به‌دست آورد. به هر تقدیر، رهنما را می‌توان یک مبارز مستقل و تا حدودی تکرو تلقی کرد که هر چند با تشکیل «جمعیتِ مسلم آزاد» و نشر ارگان آن یعنی مجله‌ی «حیات مسلمین» سعی کرد تشکیلاتی عمل کند، ولی چون تعدادی انگشت‌شمار از افراد جذب جمعیت مذکور شدند ناچار او به تنهایی این راه را ادامه داد.

تردیدی نیست که دغدغه‌های اصلی وی در این حرکت، مذهب و دینداری او بود. رهنما از خاندانی روحانی و مبارز برخاسته و برادران واحدی در «جمعیت فدائیان اسلام» دایی‌های او بودند. این کتاب به زودی در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب توزیع می شود.

سه‌شنبه 24 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط