loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی کتاب «شب های قدر کربلای 5 » محمودزاده

نویسندگان مرتبط : نصرت الله محمودزاده | موسسه عماد

شب‌های قدر کربلای ۵ به قلم: «نصرت الله محمودزاده» را نشر عماد منتشر کرده است، با پیشگفتار برگ نخست کتاب به معرفی‌اش می‌پردازیم، هر چند این کتاب آنقدر با عظمت است که فقط باید لمس‌اش کنید، طرح روی جلد کتاب، شما را به دنیائی غریب و ناشناخته متصل می‌کند.

پیش‌گفتار

اگر بخواهیم به قضاوت دربارهٔ چگونه جنگیدن کسانی که در این کتاب به‌شکلی از آن‌ها نام برده شده ‌است، بنشینیم، باید به این نکته‌ها توجه کنیم:

(۱) دانسته‌ها و برداشت‌هایمان از انقلاب اسلامی و تداوم آن در طول جنگ تحمیلی را مرور کنیم. مردانی را که داوطلبانه پای به میدان جنگ نهاده‌اند، همان‌گونه ببینیم که در بستر تاریخ جنگ ظهور یافته‌اند. خالصانه و صادقانه به تماشای سینه‌های آکنده از محبت الهی این عزیزان بنشینیم و یافته‌هایمان را با ریسمانی از وجدان بیدار، محکم گردانیم تا بتوانیم به عظمت تصمیم‌گیری آنان در شب‌های قدر کربلای ۵ پی ببریم.

(۲) میدان‌های تاخت‌وتاز دو جبههٔ حق و باطل را در پیش، هنگام و پس از ستیز، با دیدهٔ عبرت بنگریم. در کیفیت چگونگی مقابلهٔ حق در برابر باطل دقیق تأمل کنیم؛ تا حماسهٔ نشأت‌گرفته از شب‌های قدر کربلای ۵ را ناشی از انتخاب آگاهانهٔ انسان‌های حاضر در میدانِ نبردِ آتش و خونِ شرق بصره ببینیم. همین‌طور نقش روحیهٔ بسیجی، ایثار و شهادت‌طلبی را در پیروزی‌ها دریابیم.

گزیده متن

هنگامی که عملیات «رمضان» در تیر ۱۳۶۱ از محور شلمچه- بصره انجام گرفت، عراق به بصره حساس شد و شرق آن را با پیچیده‌ترین استحکامات مجهز کرد تا مانع پیش‌روی رزمندگان شود. از آن زمان به بعد، شلمچه عملیات کاملی به خود ندید و جبهه به شکل پدافندی دوطرفه درآمد. اما ناگهان پس از آرامشی چندساله، جاد‌هٔ بین‌المللی شلمچه- بصره بستر رفت‌وآمد چندین لشکر زرهی و پیاده‌نظام شد. تیم‌های مهندسی جهاد سازندگی چند جاده را شن‌ریزی و تسطیح کردند تا عبورومرور لشکر‌ها به بهترین شکل انجام گیرد. هر تیم با تمام توان روی یکی از جاده‌هایی که از جادهٔ اصلی شلمچه- بصره جدا می‌شد، مشغول به کار شد. چیزی‌ به آغاز عملیات نمانده بود و محدودیت زمانی، نیرو‌ها را زیر فشار قرار می‌داد. گرچه هنوز بیشتر بچه‌ها از جزئیات عملیات خبر‌ی نداشتند و هرلحظه منتظر خبری تازه‌ای از منطقهٔ عملیات بودند؛ ولی به‌خاطر مشخص بودن زمان عملیات، چاره‌ای جز تحویل جاده‌ها در وقت مقرر نداشتند. دامنهٔ فعالیت آن‌قدر گسترده بود که بیشتر گردان‌های مهندسی جهاد درگیر کار شده بودند. در این حال هرکس وارد منطقهٔ شلمچه می‌شد، به‌راحتی می‌توانست گستردگی عملیات را حدس بزند….

منبع: دیار رنج

سه‌شنبه 24 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط