loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تقریب یعنی شکستن دیوار حائل و جنگ با تفکر تکفیر

نویسندگان مرتبط : حمیدرضا غریب رضا

گفتگو یک عمل اسلامی انسانی برای تکامل امت است و از مقدمات ضروری به شمار می رود، چون من سرشت مردم ایران و مصر را می‌شناسم و هر دوی آنها مردمی اهل منطق و ارتباط هستند و این ویژگی به طرفین کمک می‌کند تا به اهداف مشترک دست یابند.

حجت الاسلام غریب رضا در آغاز این مصاحبه ابراز داشت: از ایران اسلامی به جوانان و مردم مصر به خاطر انقلاب بزرگشان تبریک می گویم؛ جوانانی که زیباترین تصاویر آزادگی را در برابر ظلم و استبداد به تصویر کشیدند و امت اسلامی را سرافراز کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نگاه مردم مصر به بازگشت روابط بین ایران و مصر گفت: در تماس هایی که با گروه های مختلف مصری داشته ام به جرات می¬گویم، اکثرت مردم مصر از بازگشت روابط ایران و مصر خوشحالند و این اسراییل و آمریکا هستند که از ایران و حضور آن در مصر می‌ترسند نه مردم مصر و این طبیعی است.

علت مخالفت آمریکا با ارتباط ایران و مصر

مدیر موسسه گفتگوی دینی ادامه داد: آمریکا پس از سقوط حسنی مبارک، مصر را از دست داد. این سقوط برای آنها به منزله ویرانی سپر امنیت اسراییل بود و برای همین آمریکا با تمام توان خود تلاش می¬کند که روابط ایران و مصر به یک جبهه مقاومت در برابر آمریکا و صهیونیسم تبدیل نشود.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر همه ما باید بدانیم ایران هراسی آمریکا برای ترساندن ملت های عرب، یک سیاست آمریکایی اسراییلی است تا با ساختن یک دشمن جدید باعث شوند که مردم، دشمن حقیقی امت اسلام را فراموش کنند و دوست آنها را به دشمن آنها تبدیل کنند و من فکر نمی‌کنم رسانه ها در این موضوع نشانگر افکار عمومی مردم باشند، زیرا سرمایه گذاری وسیعی برای منحرف کردن افکار عمومی در این زمینه صورت گرفته و به همین سبب من از مؤسسات پژوهشی می‌خواهم به نظر سنجی دقیق در زمینه بازگشت روابط مصر و تهران بپردازند.

زمینه های مشترکی دینی و تمدنی بین دو کشور

حجت الاسلام غریب رضا گفت: من یقین دارم که چنین نظرسنجی، میزان مهر و محبت میان دو کشور را به همه ثابت خواهد کرد. ما زمینه های مشترک فرهنگی و دینی و تمدنی فراوانی داریم که ما را گرد هم جمع می¬کند و چشم پوشی از این نقاط مشترک به هیچ وجه معقول نیست. علاوه بر این فرصت پیش آمده شوق و عطش فراوانی را برای گفتمان نخبگان ایرانی و مصری و همچنین میان این دو ملت بزرگ مصر و ایران پدید آورده.

وی درباره بهترین راه حل برای بازگشت روابط بین ایران و مصر اظهار داشت: همه باید قدر این فرصت پیش آمده را بدانند و از سخنان متناسب با این شرایط استفاده کنیم. ترساندن مذاهب مختلف از یکدیگر و ترس شیعه از سنی و سنی از شیعه از رسوب های دوره گذشته است و ما نباید با لحن خام و نسنجیده طایفه گری سخن بگوییم.

این فعال عرصه بین الملل افزود: تنوع فکری در امت و میراث مذاهب اسلامی یک موازنه فرهنگی بسیار بزرگ و از عناصر و مقوّمات تمدن اسلامی است، اما تبدیل این عناصر به ابزارهای جنگ نرم علیه مسلمانان و خودزنی، یک سیاست قدیمی آمریکایی است.

وی گفت: من معتقدم که طایفه‌گرایی مشکل مردم نیست، بلکه یک استراتژی سیاسی است که بر فضای رسانه های رسمی، دیکته شده است و طایفه‌گری امروزه همانند پیرزنی است که سکته قلبی کرده و برخی تلاش می کنند دوباره آن را زنده کنند، اما تمام تلاش ها برای تفرقه و رخنه میان امت به اذن خدا با شکست مواجه می شود و همگان نور وحدت اسلامی و انسانی را در سراسر زمین مشاهده خواهیم کرد.

تحول مهمی پس از انتخابات ریاست جمهوری رخ می دهد

حجت الاسلام غریب رضا در پاسخ به سوالی درباره روابط کنونی مصر و ایران ابراز داشت: آنچه من می‌بینم مقدمات تحولات بزرگی است. ما فقط به بازگشت روابط ایران و مصر امیدوار نیستیم، بلکه پیش روی ما میدان وسیعی برای همکاری در زمینه های مختلف زندگی معاصر وجود دارد. من معتقدم اتحاد استراتژیک میان ایران و مصر آرزویی است که به تحقق آن نزدیک شده ایم و من به بازگشت این روابط امیدوارم و با وجود اشتیاق زیاد در این زمینه هرگز عجله نمی‌کنیم. ما به خوبی به حجم فشارها بر دولت موقت مصر برای دوری سیاسی از ایران آگاهیم و تلاش ها و توطئه های دشمن را برای ممانعت از برقراری روابط میان این دو کشور به خوبی می‌بینیم و در عین حال اطمینان داریم که ان شاء الله پس از انتخابات ریاست جمهوری در مصر شاهد تحول مهمی در این زمینه خواهیم بود.

وی ادامه داد: تمامی نامزدهای ریاست جمهوری مصر از ضرورت برقراری روابط میان دو کشور سخن گفته اند و تاکید کرده اند که این بخشی از برنامه سیاست خارجی آنها است. آیا این به این معنا نیست که این قضیه به یک خواست ملی تبدیل شده؟

نقش گفتگو و تقریب مذاهب در روابط بین ایران و مصر

مدیر موسسه گفتگوی دینی درباره نقش گفتگو و تقریب بین مذاهب در جهت نزدیک شدن ایران و مصر گفت: باید در ابتدا مشخص شود که منظور ما از گفتگوی دینی چیست؟ منظور ما از گفتگوی دینی، مناظره و غلبه بر دشمن نیست، چون ما به طرف مقابل به عنوان یک دشمن نگاه نمی کنیم، بلکه نگاه ما یک نگاه تکاملی است. ما معتقدیم که گفتگو یک عمل اسلامی انسانی برای تکامل امت است و از مقدمات ضروری به شمار می رود، چون من سرشت مردم ایران و مصر را می‌شناسم و هر دوی آنها مردمی اهل منطق و ارتباط هستند و این ویژگی به طرفین کمک می‌کند تا به اهداف مشترک دست یابند.

وی تاکید کرد: بدون شک، تقریب بین مذاهب می‌تواند سوء تفاهم ها و شبهات و نکات مبهم میان طرفین را حل کند و این به خواست خدا می‌تواند مبنای روابط انسانی و فرهنگی دیگری میان دو ملت باشد به خصوص اینکه مصر و ایران در این مسیر ربانی و مقدس از زمان شیخ شلتوت و آیت الله العظمی بروجردی پیشتاز بوده اند.

حجت الاسلام غریب رضا گفت: سرشت تقریب بین مذاهب اسلامی، شکستن دیوار حائل و جنگ با تفکر تکفیر است. جریان تکفیر همواره در جهت گسترش اختلاف تلاش می‌کند.

چرا هنوز روابط شکل نگرفته است؟

وی در خصوص اینکه چه عاملی مانع از سرگیری روابط ایران و مصر پس از انقلاب اخیر مصر شده گفت: فشارهای سنگینی از طرف آمریکا و برخی کشورهای عربی وجود دارد که نمی‌خواهند این روابط از سرگرفته شود و هر کدام از آنها به دولت مصر در این زمینه هشدار داده اند، اما انقلاب و انقلابیون خواستار از سرگیری روابط هستند و این را به صراحت گفته اند و من مطمئنم که هیچکس نمی‌تواند در برابر اراده ملت های اسلامی مقاومت کند.

مدیر موسسه گفتگوی دینی اظهار داشت: هم اکنون ارتباطات مردمی قبل از روابط رسمی ایجاد شده و این نکته مهمی است. این روابط فعلا از طریق بازدید گروه های مصری از ایران صورت می‌گیرد و ما شاهد بازتاب مثبت این بازدیدها در رسانه های مصری بوده ایم و مهم تر از این، دنیای دیجیتال، سایت ها و وبلاگ های شخصی، گفتگوهای اینترنتی و شبکه های اجتماعی هستند که در حال حاضر نقش کلیدی را در ایجاد این روابط میان طرفین به خصوص جوانان ایران و مصر ایفا می‌کنند. جوانان ایران و مصر صفحاتی را در شبکه های اجتماعی برای ایجاد پیوند و وحدت میان این دو ملت بزرگ ایجاد کرده اند.

امام خمینی ندای درونی مردم مصر را فریاد زد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار الیوم السابع، درباره دستور امام خمینی به قطع روابط بین ایران و مصر گفت: امام خمینی روابط میان ایران و مصر را قطع نکرد، بلکه رابطه ایران را به حکومت مصر و صهیونیست های هم پیمان آنها را قطع کرد. توجه به این نکته بسیار مهم است که امام خمینی ندای درونی مردم مصر را فریاد زد و چیزی را گفت که مردم مصر نتوانستند آنرا بر زبان بیاورند، مگر پس از گذشت ۳۲ سال. امام خمینی کسی بود که مژده پیروزی مردم مصر را داد و این نبود مگر به خاطر علم ایشان به توانایی های مردم بزرگ مصر. امام خمینی از پیمان کمپ دیوید که انورسادات آنرا امضا کرد، برائت جست و امروز مردم مصر فریاد می‌زنند که: مردم خواستار لغو کمپ دیوید هستند و جوانان مصر سفارت اسراییل را تسخیر می‌کنند.

منبع: حوزه نیوز

چهارشنبه 2 آذر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط