loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه سلوک عاشورایی آیت الله تهرانی منتشر شد

نویسندگان مرتبط : مجتبی تهرانی

مجموعه مباحث آیت الله مجتبی تهرانی درباره عاشورا با عنوان «سلوک عاشورایی» منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مجتبی تهرانی، آیت الله مجتبی تهرانی که از شاگردان مبرّز مکتب فقهی، اصولی، فلسفی، اخلاقی و عرفانی امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) می باشند و بیش از 30 سال است که کرسی دروس اسلامی ایشان در حوزه ی علمیه ی تهران، طلاب و فضلای اُمّ القرای جهان اسلام را سیراب می سازد، از سال 1380 هـ.ش در بیانات ایّام دهه ی اوّل محرّم الحرام و دهه ی آخر ماه صفر خود، به تشریح ابعاد گوناگونی از قیام و انقلاب حضرت سیّدالشّهداء پرداخته اند که نگاهی چنین عمیق به مقوله ی عاشوراء، آن هم توسط چنین شخصیّتی، در نوع خود کم نظیر است.

آن چه مجموعه ی مباحث حضرت استاد را از بسیاری جهات ممتاز گردانده، نگاه ریشه ای ایشان به حرکت تاریخی و تاریخ ساز امام حسین(علیه السلام) است؛ نگاهی که این حرکت را به ریشه های اسلام ناب محمّدی پیوند می زند و آن را در امتداد بعثت رسول مکرّم اسلام و به عنوان عامل حفظ و استمرار آن توجیه و تبیین می کند. بر همین اساس است که حضرت استاد می فرمایند: «إنّ الإسلام محمّدیّة الحدوث و حسینیّة البقاء».

عظمت قیام انسان ساز حضرت سیّدالشّهداء سبب شده است که نتوان تنها یک هدف برای آن در نظر گرفت یا تنها از یک بُعد و زاویه به آن نگاه کرد. به فرموده ی حضرت استاد: «اگر بخواهیم فقط یک هدف را مطرح کنیم و بگوییم هدف از حرکت حسینی فقط همان بوده، به آن حضرت جفا کرده­ایم. نمی­شود گفت که این ولیّ بزرگ خدا، با عملی که انجام داد ـ که در طول تاریخ بشریّت بی نظیر است ـ فقط یک هدف داشته است. کوتاهی درک من موجب نمی شود که هدف گیری او محدود شود! لذا از کلمات حضرت در موقعیّت­های مختلف در این حرکت، اهداف گوناگونی به دست می آید».

بر این مبنا، حضرت استاد تلاش کرده اند با مروری بر کلمات و جملات امام حسین(علیه السلام) در طول این حرکت، از مدینه تا کربلا، چارچوبی از اهداف و ابعاد این قیام ارائه کرده و ساختار بحث را با تکیه بر منابع و معارف غنیّ اسلامی، نظیر قرآن کریم و روایات اهل بیت(علیهم السلام) تکمیل نمایند تا مُراد از هر بُعد و هدفی که حضرت سیّد الشّهداء مطرح کرده اند، به درستی روشن شود.

در حقیقت، شیوه ی علمی مباحث حضرت استاد، نوعی «تفسیر روایت به آیات و روایات» است. در این شیوه، جملات کلیدی امام حسین(علیه السلام) مبنای «تئوری پردازی علمی» قرار گرفته و سپس به کمک آیاتی از قرآن کریم و سایر روایات اهل بیت(علیهم السلام) تبیین می شود. جاذبه و زیبایی این تفسیر در این است که مخاطب، در خلال این مباحث ضمن دست یابی به فهمی عمیق تر و دقیق تر از کلمات و جملات حضرت، متوجه می شود که هر یک از اهداف قیام عاشوراء را می توان از ابعاد گوناگونِ فقهی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و عرفانی مورد بررسی قرار داد.

مؤسسه پژوهشی فرهنگی مصابیح الهدی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(دام ظلّه العالی) تا کنون چهار دوره از مباحثی که تا کنون درباره «تحلیل قیام عاشوراء» توسّط استاد مورد بررسی قرار گرفته است را تحت عنوان «سلوک عاشورایی؛ دفتر اوّل: تعاون و همیاری، دفتر دوم: امر به معروف و نهی از منکر، دفتر سوم: هجرت و مجاهدت و دفتر چهارم: دین و دینداری» آماده نموده که به توفیق الهی آماده عرضه شده است. علاقمندان می توانند جهت تهیه این کتاب های نفیس و مبنایی، با مرکز پخش مؤسسه به شماره تلفن های 77524585-021، 09372398117 تماس حاصل فرمایند.

کتب آیت الله شیخ مجتبی تهرانی در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب قابل تهیه و سفارش است.

چهارشنبه 9 آذر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط