loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «حقوق کودک» منتشر شد

نویسندگان مرتبط : غلامرضا پیوندی

کتاب حقوق کودک اثر غلامرضا پیوندی در نشست علمی حقوق کودک از منظر اندیشه اسلامی رونمایی شد.

پنجشنبه 10 آذر 1390

کتاب حقوق کودک اثر غلامرضا پیوندی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 28 آبان ماه در نشست علمی حقوق کودک از منظر اندیشه اسلامی و نظام حقوقی ایران در تالار معرفت این پژوهشگاه رونمایی شد.

نوشتار حاضر در راستای پاسخ به یکی از دغدغه های مهم در موضوع کودکان که از چه حقوقی برخوردار است و سازوکار مناسب، از نظر مقررات، برای حمایت از این حقوق و برقراری آنها کدام است، تنظیم شده است و همچنین تلاش دارد به بحث مهم و حساس حقوق کودک را از منظر حقوق اسلام، اسناد بین المللی، حقوق موضوعه ایران و حقوق برخی کشورها بررسی کند.

مباحث این اثر که در مدت چهار سال از سوی نگارنده آن تحقیق و بررسی شده، در دو بخش آمده است که بخش نخست دو فصل دارد و فصل اول دو مبحث؛ در مبحث اول، مباحث کلی و تعریف مفاهیم مهم بحث از جمله مفهوم حقوق کودک و مفهوم کودکی و تبیین دوره کودکی و مباحث رشد و بلوغ مطرح شده است.

مبحث دوم از منظری تاریخی، وضعیت کودکان و همچنین حقوق کودک در گذشته و حال و در جهان، ایران و اسلام را تشریح کرده است؛ فصل دوم نیز دو مبحث دارد که ابتدا مبانی عام و اختصاصی حقوق کودک بررسی شده است و در ادامه مبحث روش شناسی، دیدگاه های مختلف را مطالعه و بررسی می کند.

بخش دوم کتاب نیز حاوی دو فصل است؛ در فصل اول، حقوق کودک قبل از تولد و همچنین زمینه های شکل گیری آن تحلیل شده است که این مسایل به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دوران بعد از تولد کودک مربوط می شود و برای آینده کودک اهمیت بسیار دارد.

در نهایت و در فصل دوم از بخش دوم، سه مبحث پیش بینی شده است؛ مبحث اول به حقوق مدنی کودکان بعد از تولد تا پایان دوران کودکی، اختصاص دارد. حق بر نام، حق بر رضاع، حق بر حضانت، ولایت و قیمومت و در مبحث دوم، حقوق اجتماعی و فرهنگی و سیاسی کودکان مطالعه و بررسی شده است.

شایان ذکر است که در این نوشتار وضعیت کودکان خاص و کودکان دارای وضعیت های خاص بررسی شده، اما موضوعاتی مانند حمایت از کودکان در برابر انواع خشونت ها و نیز بزه دیدگی و حمایت از اطفال بزهکار، بررسی نشده اند که نگارنده در مجموعه مستقل دیگری با موضوع حقوق کیفری اطفال در حال بررسی آن است.

غلامرضا پیوندی که در زمینه های مبانی حقوق کودک از قبیل اقتضائات خاص زمان کودکی و نیاز به توجه خاص به این دوران، روش شناسی حقوق کودک و نقد کنوانسیون حقوق کودک نوآوری هایی دارد پس از فراغت از این تحقیق، با هدف تکمیل مباحث مربوط به نظام حقوق کودک، در حال پژوهش در موضوع حقوق کیفری اطفال است.

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کتاب حقوق کودک آورده است: «کودکی از مراحل بنیادین زندگی هر انسان در جامعه است که اگر این مرحله به خوبی شناخته شده و به طور مناسب پشت سر گذاشته شود، جامعه مملو از افرادی خواهد شد که قابلیت های لازم برای زندگی در وضعیتی مطلوب را دارند».

وی معتقد است: «کودک، نخستین تعامل خود را با محیط در خانواده آغاز می کند، مهم ترین جایگاه برای کودک خانواده است و میزان سلامت جسمانی و روانی کودک به ارتباط خانواده با وی و این که تا چه میزان خانواده تلاش می کند نیازهای او را برآورده سازد، بستگی دارد».

گفتنی است، کتاب حقوق کودک، در قطع رقعی، 552 صفحه، شمارگان 2500 نسخه و به قیمت هشت هزار و پانصد تومان به تازگی از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط