loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار اشعار احمد زارعی در کتاب «شیری در قفس ۹۰۲»

مجموعه شعرهای منتشر نشده سردار احمد زارعی در کتاب «شیری در قفس ۹۰۲» توسط محمدحسین جعفریان و محمد کاظم کاظمی گردآوری و سوره مهر آن را منتشر کرده است.

وی از اولین افرادی بود که به سپاه پیوست و دست توانایی هم در شعر داشت که قبلا چند کتاب از او چاپ شده بود اما بعد از جنگ، سال‌ها بود که کتابی از او منتشر نشده بود.
زارعی با وجود مسئولیت‌های متعددی که در سپاه و در جنگ داشت، پس از جنگ به دنبال هیچ شغل و سمتی نرفت و به مشهد آمد و بنیانگذار جلسات مرتب و پر بار شعری در این شهر شد تا اینکه در ۱۹ دی سال ۱۳۷۳ در بیمارستان خاتم بر اثر عوارض شیمیایی به شهادت رسید.

همزمان با سالگرد شهادت ایشان با همکاری حوزه هنری کتاب «شیری در قفس ۹۰۲» منتشر شده است که عدد ۹۰۲ اشاره به اتاقی داد که زارعی در بیمارستان خاتم بستری بود. کتاب «شیری در قفس ۹۰۲» مجموعه شعرهایی است که گم شده بود و الان پس از گذشت ۱۵ سال چاپ می‌شود.

ماجرای گم شدن این مجموعه شعرها هم از این قرار بوده که ۱۵ سال پیش شهید زارعی این شعرها را به محمدحسین جعفریان و مرحوم سید حسن حسینی داده بود تا آنها را بخوانند و نظرشان را در درباره آنها بنویسند که متأسفانه این شعرها در طی رفت و آمدها گم شد ولی این دست نوشته‌ها پس از سال‌ها ۲ – ۳ سالی پیش پیدا شدند.

جعفریان همراه با محمد کاظم کاظمی این شعرها را تصحیح کرده است اما در کتاب «شیری در قفس ۹۰۲» اصل شعرهای شهید احمد زارعی بدون اصلاحات اولیه جعفریان و سید حسن حسینی منتشر می‌شود منتها با مقدمه مفصلی که وی و محمد کاظم کاظمی بر آن نوشته‌اند.

محمد حسین جعفریان؛ شاعر و مستند‌ساز درباره کتاب «شیری در قفس ۹۰۲» گفته است: سردار احمد زارعی از شاعران سرشناس و توانمند انقلاب بود که شاعران سرشناس امروز مثل علیرضا قزوه، محمد کاظم کاظمی، من و بسیاری از افراد دیگر شاگرد ایشان بودیم.

محمدکاظم کاظمی دیگر گردآورنده کتاب نیز درباره کتاب «شیری در قفس ۹۰۲» گفته است: روزی محمد حسین جعفریان با دو دفتر چهل برگی قدیمی از شعرهای احمد زارعی به سراغ او می‌آید و از وی درخواست می‌کند که به کوشش یکدیگر این اشعار را که قرار بود روزی به چاپ برسد و این دفاتر یکی جاوی شعراهای کلاسیک زارعی است به خط خود او و دیگری جاوی چهار پاره‌ها و شعرهای نو، باز به همان خط که آنها را در اوایل دهه‌ی هفتاد پاک نویس کرده بود.
به اعتقاد وی شاید اگر این شعرها در همان سال‌ها و زمان جیات زارعی منتشر می‌شد بهتر بود با همه این اصطلاحات منتشر شود، بویژه که احتمالا نظر و تایید نهایی شاعر را نیز با خود داشت. ولی اکنون به نظر می‌رسد که ما به حقیق شعر زارعی بیشتر نیاز داریم، تا صورت پیراستری احتمالی آن، بویژه که ممکن است در کلماتی که او به کار برده، ظرایفی در نظر بوده است که از چشم ما پنهان است.

کتاب «شیری در قفس ۹۰۲» تولید مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است که سوره مهر آن را در ۱۹۲ صفحه، قطع رقعی و در تیراژ ۲۵۰۰ نسخه و با قیمت ۳ هزار تومان منتشر کرده است.

این کتاب در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

جمعه 11 آذر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط