loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

افغانستان؛ شماره جدید پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای

هفتمین شماره فصلنامه تخصصی پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای با عنوان پژوهش‌های منطقه‌ای ویژه‌نامه افغانستان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفتمین شماره فصلنامه تخصصی پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای با عنوان «پژوهش‌های منطقه‌ای» ویژه‌نامه افغانستان به صاحب امتیازی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه، مدیر مسؤولی مهدی رجایی و سردبیری حسن رضایی از سوی انتشارات تعلیم و تربیت اسلامی منتشر شد.

«نقش افغانستان در تمدن اسلامی» به قلم رحمت الله ضیایی ارزگانی، «جریان‌های فکری و سیاسی افغانستان» اثر محمدشفق خواتی، «وضعیت رسانه‌های جمعی امروز افغانستان» نوشته محمد آصف طیبی و «وضعیت زنان افغانستان» به قلم حلیمه حسینی بخشی از مقاله‌های ارایه شده به هفتمین شماره پژوهش‌های منطقه‌ای است.

بخش دیگری از این فصلنامه به ارایه مقاله‌های «تعلیم و تربیت در افغانستان» به قلم محمدجواد اصغری، «تنوع قومی، فرهنگی و زبانی افغانستان» اثر علی نجفی، «چالش دینی در افغانستان» نوشته علی جان رحمانی، «فرهنگ مردم افغانستان» تنظیم گروه ترجمه صراط اختصاص دارد و در پایان چکیده انگلیسی مقالات با ترجمه مصطفی اراکی به چشم می‌خورد.

در سرمقاله جدیدترین شماره فصلنامه پژوهش‌های منطقه‌ای با عنوان «همسایه شرقی ما» می‌خوانیم: «سرزمین افغانستان در طول تاریخ گلوگاه یورش به هند بوده است؛ سلاطین غوری، ایلخانان مغول، تیمور گورکانی، نادرشاه افشار و احمدشاه درانی از پیچ و خم کوه‌ها و دره‌های این کشور خود را به هندوستان رسانده‌اند».

این مقاله در لابه‌لای متن خود به بیان فرصت‌های پیش‌رو در افغانستان پرداخته و اشتراک دینی، فرهنگی و تاریخی با مردم افغانستان، پای‌بندی مناسب مردم به سنت‌ها و پیوندهای دینی، اجتماعی و فرهنگی، فضای باز و آزاد برای فعالیت‌ها و تعاملات فرهنگی ـ اجتماعی، برخورداری روحانیت از پایگاه اجتماعی مناسب و رسمیت مذهب شیعه در سراسر جامعه و حکومت افغانستان را از جلمه این فرصت‌ها برمی‌شمارد.

«نقش افغانستان در تمدن اسلامی» عنوان مقاله‌ای متضمن بحث از نقش و جایگاه دانشمندان و فرهیختگان افغانستان در فرهنگ و تمدن بزرگ و شگرف اسلامی است که در هشت محور حدیث و علوم مرتبط، عرفان و تصوف، فلسفه و علوم عقلی، هیأت و نجوم ریاضیات، طب و پزشکی، ادب و هنر مورد بحث قرار گرفته است.

این نوشتار با اشاره به گذشته افتخارآمیز و تمدن‌ساز افغانستان و معرفی اندیشمندان و فرزانگان و طرح دیدگاه‌های علمی و روش و منش آنان برای شکافتن هسته‌های دانش و رسیدن به قله‌های پیش‌رفت سعی دارد تا نقش افغانستان را در تمدن اسلامی مورد بحث قرار دهد، از این‌رو در ابتدا به ارایه تعریفی از مفهوم تمدن و شناساندن تمدن بزرگ اسلامی به طور مختصر پرداخته است.

«وضعیت رسانه‌های جمعی امروز افغانستان» عنوان مقاله دیگری است که نگارنده آن با بررسی جایگاه رسانه‌ها در زندگی جمعی و بیان پیشینه تاریخی رسانه در افغانستان، به جایگاه امروزی رسانه‌های افغانستان پرداخته است و بر این فرضیه تأکید دارد که رسانه‌های امروزی افغانستان هرچند به لحاظ تعداد، فراتر از حد انتظار است، اما به لحاظ محتوایی از وضعیت اسقبالی برخوردار هستند.

نویسنده این مقاله با ارزیابی چالش‌های موجود در عرصه رسانه‌ها، چشم‌انداز آینده‌ کارهای رسانه‌ای را چندان روشن نمی‌بیند که به باور وی این امر ناشی از مدیریت ناسالم و ناپخته رسانه‌ها و نبود نیروی متخصص در این عرصه و نیز به علت بازار محوری افراطی رسانه‌ها و دوری از مسؤولیت‌پذیری رسانه‌ها است.

«چالش‌های دینی در افغانستان» مقاله دیگری است که نویسنده آن کوشیده است چالش‌های عدم رشد فرهنگ دینی را در جغرافیای فکر و رفتار اغلب مردم افغانستان بررسی کند. در این مقاله فقدان آموزش علمی، دین در خانواده‌ها و ضعف آن در مکاتب یک‌سونگری مبلغان دینی، تبلیغات وهابیت و مسیحیت و تفکر سکولاریستی بعضی از علل و عوامل بحران تفکر و رفتار دینی در افغانستان برشمرده شده است.

گفتنی است، هفتمین شماره فصلنامه تخصصی پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای با عنوان پژوهش‌های منطقه‌ای ویژه‌نامه افغانستان در قطع وزیری، 408 صفحه در شمارگان هزار نسخه و به قیمت دو هزار تومان از سوی انتشارات تعلیم و تربیت اسلامی منتشر شده است.

جمعه 18 آذر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط