loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «شکل‌گیری تشیع دوازده امامی» منتشر شد

کتاب «شکل‌گیری تشیع دوازده امامی» به همت مؤسسه شیعه‌شناسی و با زیرعنوان گفتمان حدیثی میان قم و بغداد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آینده روشن، اندرو جی. نیومن نویسنده کتاب «شکل‌گیری تشیع دوازده امامی» و استاد علوم اسلامی و ایرانی دانشگاه ادینبورو انگلستان است.

این کتاب به دوره‌ شکل‌گیری تشیع دوازده امامی و مسائل حدیثی این دوره می‌پردازد و جزء نخستین آثاری است که حدیث شیعه را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. محور اصلی آن، بررسی سه کتاب حدیثی الکافی، نوشته محمدبن یقوب کلینی، بصائر الدرجات، نوشته محمدبن حسن صفارقمی و المحاسن، نوشته احمدبن محمد برقی است که از نخستین کتب حدیثی شیعه و مربوط به عصر غیبت صغراست و بر دوره‌های پسین شیعه تأثیر فراوان داشته است.

نویسنده گزارشی از وضعیت بغداد و قم به مثابه‌ دو مرکز فرهنگی شیعه در آن زمان، به احادیث کلامی و اعتقادی، که در سه کتاب مزبور، بخصوص درباره‌ خداشناسی و امامت و شئون و مقامات امامان(ع) آمده است، می‌پردازد و آنها را تحلیل و ارزیابی می‌کند و نقش وضعیت شیعه را در آن زمان در گزینش این احادیث متذکر می‌شود.

محمدرضا امین، مهدی ابوطالبی و محمدرضا شکراللهی این کتاب را زیرنظر سیدلطف‌الله جلالی به فارسی برگردانده‌اند. با توجه به این‌که مؤلف کتاب غربی است، به‌رغم اهمیت و پرداختن به مباحث جدی و بنیادین، در مواضع و آراء او مشکلاتی به چشم می‌خورد. از این جهت، قاسم جوادی صفری بر این کتاب نقدی نوشته است که در ابتدای کتاب چاپ شده است و برخی خطاهای مؤثر بر اندیشه مؤلف را بازگو کرده است.

قسمت اول کتاب، نقد و ارزیابی قاسم جوادی و قسمت دوم متن اصلی کتاب است که دارای یک مقدمه و نه فصل است. در مقدمه به احادیث شیعه از منظر پژوهشگران احادیث سنی، شیعه پژوهان، مجموعه‌های روایی شیعی و رویکردی تاریخی به احادیث شیعه اشاره می‌شود. فصل اول و دوم به نمایی از بغداد؛ شیعه در اوایل و اواخر قرن سوم اختصاص دارد. عنوان فصل سوم «گروه‌هایی از مؤمنان است» که به شیعیان در ایران و خصوصاً قم توجه دارد. فصل چهارم به احمدبن محمد برقی و عنایت قمی‌ها با احادیث می‌پردازد. موضوع فصل پنجم «بصائر الدرجات صفار، گفتمان کلامی به منزله تقویت روحی» است. در فصل بعد به کتاب کافی کلینی نظر دارد و ادعا می‌کند که این کتاب واکنش قم به عقل‌گرایی بغداد است که در مقدمه توسط ناقد این ادعا رد شده است. فصل هفتم به مقایسه کلام شیعه دوازده امامی در قم و بغداد نظر دارد. در فصل هشتم به بخش فروعات کافی و احادیث فقهی و عملی آن اختصاص دارد. فصل پایانی جمع بندی و نتیجه است.

این کتاب را مؤسسه شیعه‌شناسی در دوهزار نسخه منتشر کرده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره ۲۹۰۵۴۵۷ انتشارات مؤسسه شیعه‌شناسی تماس برقرار کنند.

یکشنبه 20 آذر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط