loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه مقالات «ماهیت و مؤلفه‌های هویت غربی» منتشر می‌شود

در دویست و شصت و ششمین جلسه شورای علمی گروه غرب‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، انتشار مجلد اول و دوم مجموعه مقالات «ماهیت و مؤلفه‏‌های هویت غربی» به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بنا به مصوبه دویست و شصت و ششمین جلسه شورای علمی گروه غرب‌شناسی که در تاریخ 11 مهرماه 1390 برگزار شد، جلد اول این مجموعه مقالات در سه مبحث «مبانی نظری غرب»، «غرب و علوم انسانی» و «غرب در آینه نقد» منتشر می‌شود.

این محورها مقالاتی چون «مبانی نظری تمدن مدرن غرب» تألیف علی بیگدلی، «غرب کجاست؟» تألیف رضا داوری اردکانی، «حادثه غروب» تألیف محمدرضا ریخته‌گران، «لیبرالیسم، سکولاریسم و غرب جدید» تألیف فرشاد شریعت و «اخلاق در سنت غربی» تألیف منوچهر صانعی دره‌بیدی را دربر می‌گیرند.

«تأملی در فلسفه هنر در غرب» تألیف حسن بلخاری، «مقدمه‌ای بر چگونگی تکوین علوم انسانی در غرب از رنسانس به بعد» تألیف اصغر واعظی، «از سیدجمال‌الدین اسدآبادی تا سیدجلال آل‌احمد» تألیف علی بیگدلی، «حیث عدمی و تفکر انتقادی» تألیف رضا سلیمان حشمت و «زیست دیجیتالی در غرب» تألیف شهریار شفقی از دیگر مقالات این مجموعه به شمار می‌روند.

«هایدگر، سوبژکتیویسم و تفکر شاعرانه» تألیف محمدجواد صافیان اصفهانی، «بازرگان و شادمان؛ پژوهش تطبیقی دو کتاب راه طی شده» و «تاریکی و روشنایی»» تألیف حاتم قادری، «غرب و تفکر تاریخی» تألیف علی مرادخانی، «اندیشه سیاسی و مدرنیته: رویکرد دلالتی» تألیف عباس منوچهری و «تحلیل انسان رالزی: تأثیرات کانت» تألیف سیدرضا موسوی از دیگر مقالات چاپ شده در این مجموعه خواهد بود.

همچنین جلد دوم «مجموعه مقالات غرب شناسی» نیز با سه مبحث «غرب و دیگران»، «غرب و دولت» و «غرب و آینده» به بازار کتاب عرضه خواهد شد.

این مباحث مقالاتی چون «ارزیابی امنیتی غرب: رویکرد ایرانی» تألیف اصغر افتخاری، «غرب و امنیت بین‏المللی: چارچوب‏های مفهومی سیر تحول و الگوهای رفتاری» تألیف سیدمحمدکاظم سجادپور، «غرب و مبانی مادی‌گرایی و سلطه‌طلبی در روابط بین‌الملل: روندها و پیامدها» تألیف احمد صادقی «آنارشی و نظریه روابط بین‏الملل غرب: قرائت انتقادی» تألیف سیداحمد فاطمی‌نژاد و «غرب و یهودیت» تألیف حسین کلباسی را شامل می‌شوند.

«برتری‌طلبی آمریکایی، جهانی‌سازی و هنجارهای متعارض اسلام و غرب» تألیف ابراهیم متقی، «انقلاب اسلامی ایران در اندیشه نظریه‌پردازان غرب؛ غافلگیری و رویارویی» تألیف منوچهر محمدی و «ارتباطات بین‏الملل؛ سفر یک کاروان» تألیف حمید مولانا و «دولت در غرب: از دولت لیبرال تا دولت حداقل» تألیف محمد توحیدفام از جمله عناوین این مقالات را تشکیل می‌دهند.

«رابطه دولت و فرهنگ در اروپا» تألیف احمد نقیب‌زاده، «آینده‌پژوهی در غرب» تألیف عبدالرحیم گواهی و «آینده غرب؛ آینده فرهنگ‌ها» تألیف علی‌اصغر مصلح از دیگر عناوین مقالات منتشره خواهد شد.

یادآور می‌شود، اولین همایش ملی «غرب‌شناسی» روز اول خرداد ماه 1390 در تالار علامه جعفری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به همت گروه غرب شناسی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه و با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.

یکشنبه 20 آذر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط