loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظام‌سازی فقه شیعه در «حاشیه»؛ ویژه طلاب

دومین شماره از ماهنامه فرهنگی و اجتماعی «حاشیه» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بازار مطبوعات عرضه شد. این نشریه که به نوعی مسائل و دغدغه‌های حوزوی را به قشر طلبه انعکاس داده، مباحثی را در قالب؛ «مکتوب ماه»، « اخبار ماه»، «استاد ماه»، «پرونده ماه»، «طلبه ماه»، و «آخر ماه» به خوانندگان ارائه می‌دهد.

«حوزه امروز باید حوزه دویست سال دیگر باشد» عنوان مقاله‌ای در نشریه حاشیه است که حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر رشاد به بررسی سه نگاه معرفتی، به حوزه‌های علمیه داشته‌است. این سه نگاه معرفتی شامل؛ «گفتمان سنتی اندیش متجمد»، «جریان نوگرایی متجدّد» و «گفتمان نواندیش متجدّد» می‌باشد.

وی در قسمتی از این مقاله می‌نویسد: سنّت‌گرایی به رغم ظاهر غرب‌ستیزانه‌اش، خودسازگاری بومی برای بازسازی پیوسته غرب و مدرنیسم است؛ پس بخشی از هستی و هویت غرب مدرن می‌باشد ولی سنتی اندیشی، مستلزم ضدیت با غرب نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین رشاد در بخش دیگری از این نوشتار عنوان می‌کند: اگر حوزه‌را شبه دانشگاه بخواهیم و طلبه مدرس را دانشگاهی بپسندیم، به معنی تبدل ماهوی حوزه است و از این‌جهت مرتکب بزرگ‌ترین خطا یا خیانت تاریخ حوزه شده‌ایم؛ حوزه باید حوزه بماند اما حوزه زمانه خویش.

«علم نور است ولی بی تزکیه، گمراهی» عنوان گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام گلپایگانی ‌است.

وی، با بیش‌از سه‌دهه تدریس در حوزه علمیه قم، روزهایی پربار و گرانمایه‌را همراه با تجربه‌های ذی‌قیمت علمی و اخلاقی در مکتب امام‌صادق(ع) گذرانده است.

حجت‌الاسلام نکونام گلپایگانی سال‌ها‌ در دروس حضرات آیات عظام،‌شرکت و کسب علم نموده‌است.

وی درباب تحصیل مطلوب علوم حوزوی عنوان می‌کند: اگر طلبه چند مرتبه مطلبی‌را نفهمد و از آن عبور کند، عادتش می‌شود و این مسأله از آفات تحصیل است. طلبه باید سعی کند وسیله تفکر و تکرار را بفهمد.

استاد نکونام گلپایگانی ادامه می‌دهد: طالب علم باید افکاری‌ را که موجب پریشانی فکر و مانع تحصیل است، از خود دور کند و تمام افکار خود را در برابر آموختن علم متمرکز کند.

«باید در همه زمینه‌ها استعدادیابی کنیم» از عناوین دیگر نشریه می‌باشد که در این موضوع، بایسته‌ها و الزامات تخصص‌گرایی در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین اختری تشریح شده‌است. وی در این گفت‌وگو عنوان می‌کند: ما در حوزه، نیروی حوزه می‌خواهیم نه نیرویی که هم در حوزه و هم در دانشگاه باشد.

«فقه و اصول،‌ستون فقرات حوزه است» گفت‌وگویی صمیمی با حجت‌الاسلام محمدحاج ابولقاسمی است که در این شماره نشریه منعکس شده‌است.

وی در بخشی از این گفت‌وگو اظهار می‌کند: به قول مقام معظم رهبری، فقه و اصول، ستون فقرات حوزه است. طلبه‌ای که فقه و اصول نداند، در هیچ علمی نمی‌تواند اظهار نظر دقیقی داشته‌باشد. فقه و اصول ابزار اصلی استنباط علوم اسلامی است. هر طلبه‌ای که بخواهد در هر زمینه‌ای کار کند، باید در حد انتظار به اصول و فقه مسلط باشد.

برخی دیگر از عناوین این نشریه شامل: «هنر یک فقیه،، نظام‌سازی فقه شیعه»، «یاد اعلام»، «جهان اسلام»، «نماز صبح از پرواز تهران لندن مهم تر است!»، «مدار صفر درجه»؛ «بررسی امتیازات تحصیلی علوم دینی در قم»، «حرکت از قم، مؤثر و مفید»، «رسالتی بالاتر از هجرت»؛ «همسایگی به فاصله یک دیوار»، «سکونت در خانه‌های مردم»، «تکلف در سخن، یکی از آفات زبان است»، «آئین‌نامه راهنمایی و سخنرانی»، «هیچ‌چیز قایم‌شدنی نیست!»، «در فوت‌ و فن‌های متخصص شدن، در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین شب‌زنده‌دار»، «چراغ‌های قرمز، چراغ‌های سبز»، «تخصص ابزار است، نه مقصد»، «از برکت امام رضا(ع)، گشتی در مدرسه علمیه رضویه» و«کلیدهای طلایی در مدیریت تبلیغ» و… می‌باشند.

دومین شماره از ماهنامه «حاشیه» به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر مسئولی علی‌اکبر رشاد، در ۹۶صفحه و با قیمت یک‌هزار و دویست تومان منتشر شده‌است.

علاقه‌مندان جهت ارتباط با نشریه می‌توانند به دفتر ماهنامه واقع در: قم، بلوار پانزده خرداد (شاه‌سید علی)، خیابان شهید میثمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه کنند و یا با تلفن ۵-۷۶۰۳۵۷۱-۰۲۵۱ یا فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب تماس بگیرند.

دوشنبه 19 دی 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط