loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نهاد کتابخانه های عمومی کشور

تاریخچه تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور
اولین قانون مستقل کتابخانه های عمومی در سال 1344 با تأکید بر اداره کتابخانه های عمومی با محوریت هیأت امنا و انجمن های شهرستانی و تخصیص 5/1 در صد در آمد شهرداریها از تصویب مجلس وقت گذشت. این قانون علیرغم اینکه کتابخانه های عمومی را دولتی نمی دید تصریحی نیز نسبت به غیر دولتی بودن آنها نداشت و حدود و اختیارات هیأت امنا را نیز مشخص نمی ساخت، اما در مجموع به لحاظ توجه به مدیریت هیأت امنایی و تشکیلات کتابخانه ها و همچنین تخصیص 5/1 درصد از درآمد شهرداریها به اداره کتابخانه ها دارای نکات مثبتی نیز بود.
متاسفانه به واسطه قانون بودجه سال 1352 و برداشته شدن تکلیف یاد شده از دوش شهرداریها، دست متولیان امور کتابخانه ها برای ایجاد حرکت های بنیادین بسته شد. از این رو با واگذاری مسئولیت تأمین هزینه ها به دولت و نیز با توجه به شرایط حاکم و تحولات حادث شده در جامعه و جنگ تحمیلی، حرکت چشمگیری در عرصه کتابخانه های عمومی رخ نداد و این مجموعه در پایان دهه اول انقلاب اسلامی به عنوان اداره کل کتابخانه های عمومی ادامه فعالیت داد.
با ورود به دهه دوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به صورت مشخص از سال 1368، هیأت امنا مجدداً فعالیت خود را آغاز کرد. در این برهه رشد کمی و ساخت و ساز کتابخانه ها را شاهد هستیم به گونه ای که تعداد کتابخانه های عمومی از 511 باب در این سال به 1584باب درسال 1383 و در نهایت به 1763 باب تا پایان سال 88 رسید. در حال حاضر بیش از 831280 متر مربع فضای کتابخانه های عمومی در کشورمان وجود دارد. به هر حال تنگناهای مربوط به منابع مالی محدود، فقدان مجوز جذب نیروی انسانی، وجود کتابخانه­های غیر مصوب به دلیل منع گسترش تشکیلات و مدیریت غیر منسجم بر این مجموعه ها، لزوم ارائه لایحه جدید را از سوی دولت به مجلس مسلم ساخت و به لطف خداوند و تصمیم مجلس محترم شورای اسلامی قانون "تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی" در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 17/12/82 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/12/82 به تأیید شورای نگهبان رسید و کتابخانه های عمومی به "نهاد غیر دولتی" تبدیل شد.
دلایل توجیهی ارائه لایحه قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور
1- کاهش تصدی گری دولت و افزایش مشارکت مردم در تأسیس و اداره امور کتابخانه­ها.
2- تصویب جایگاه کتابخانه های عمومی و ارتقای منزلت آنها از طریق تغییر دیدگاهها نسبت به کارکرد و نقش بنیادین کتابخانه ها بر روند تحولات فرهنگی و اجتماعی.
3- دادن شخصیت حقوقی و هویت مستقل به دبیرخانه هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور، انجمن ها و کتابخانه های عمومی به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی.
4- افزایش اختیارات هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور در زمینه های مختلف از جمله امور مالی، اداری و استخدامی.
5- پیشنهاد تخصیص درصدی از درآمد شهرداریها و لزوم جذب منابع جدید.
6- لزوم ارتقای جایگاه اعضای هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور و انجمن های استان و شهرستان و ضرورت بازنگری در حدود وظایف و اختیارات آنها.
هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور با ترکیب زیر تشکیل می گردد:
الف- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی(رئیس هیأت امنا).
ب- رئیس شورای عالی استانها.
ج) معاون ذی­ربط از معاونت راهبردی ریاست جمهوری اسلامی.
د- یک عضو از کمیسیون فرهنگی به پیشنهاد آن کمیسیون و تصویب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر.
ه- رئیس کتابخانه ملی.
و- پنج نفر از صاحبنظران و شخصیت های علمی، فرهنگی کشور که حداقل دو نفر آنان را بانوان تشکیل دهند به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حکم رئیس جمهور برای مدت چهار سال انتخاب می شوند که یک نفر از آنان به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر کل هیأت امنا مسئولیت اداره امور دبیرخانه را به عهده خواهند داشت.
انجمن کتابخانه های عمومی استان با ترکیب زیر تشکیل می شود:
الف- استاندار (رئیس انجمن استان)
ب) مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان (دبیر انجمن).
ج) رئیس سازمان آموزش و پرورش استان.
د) معاون برنامه ریزی استانداری.
ه) رئیس شورای اسلامی استان.
و) چهار نفر از شخصیتهای حقیقی یا حقوقی که حداقل یک نفر آنان از بانوان باشد به پیشنهاد دبیر انجمن و تصویب رئیس انجمن طبق دستورالعمل هیأت امناء.
ترکیب اعضای انجمن شهرستان به شرح زیر می باشد:
الف) فرماندار (رئیس انجمن)
ب) رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان (دبیر انجمن)
ج) شهردار شهر مرکز شهرستان.
د) رئیس شورای اسلامی شهرستان.
ه) پنج نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی که حداقل یک نفر آنان از بانوان باشد به پیشنهاد دبیر انجمن و تصویب رئیس انجمن طبق دستور العمل هیأت امناء.
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    چهارشنبه 23 فروردین 1391
  • شناسه
    10488
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط