loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حسن ملکشاهی

مرحوم دکتر حسن ملکشاهی در سال 1307 در شهرستان بابل به دنیا آمد. وی در حدود سال 1339 موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته فلسفه و الهیات شد.
تحصیلات رسمی و حرفه ای : دکتر ملکشاهی تحصیلاتش را در مدرسه خیرات خان مشهد آغاز کرد و سپس در مدرسه سپهسالار تهران ادامه داد.به نجف اشرف رفت و در آنجا درس خارج را نزد اساتید بزرگی خواند. تصدیق اجتهاد را از محضر آیات عظام خویی و شاهرودی دریافت کرد. ملکشاهی پس از دریافت تصدیق مدرسی به پیشنهاد مرحوم بدیع الزمان فروزانفر مشغول به تدریس در دانشکده الهیات دانشگاه تهران شد و درهمان دوره یعنی حدود سال 1339 موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته فلسفه و الهیات شد.
استادان و مربیان : از اساتید دکتر ملکشاهی میتوان به آیت الله عظام خویی و آیت الله شاهرودی اشاره کرد. یحیی یثربی که از شاگردان دکتر ملکشاهی است بر معلمی او تاکید می کندو می گوید:«او خود معلمی بود که محضر اساتیدی چون ادیب نیشابوری، بدیع الزمان فروزانفر، فاضل تونی و میرزا مهدی الهی قمشه ای را درک کرده و نزد آنها تلمذ کرد.
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : وی از سال 1352 به مدت سال 15 سال مدیریت گروه فلسفه دانشکده الهیات تهران را بر عهده داشتند.
فعالیتهای آموزشی : مرحوم ملکشاهی از سال 1352 به مدت 15 سال مدیریت گروه فلسفه دانشکده الهیات تهران را به عهده داشت و شاگردان زیادی تربیت کرد که اکنون بسیاری از آنها از اساتید برجسته فلسفه و فلسفه اسلامی در دانشگاه ها هستند. او کسی بود که همواره آموزگاری و خدماتش در راستای آموزش و تدریس فلسفه اسلامی زبانزد بوده است. با هر کس از بزرگان، دوستان و شاگردان ایشان سخن گفته شود، او را به معلمی می ستاید.شاگردان : دکتر یحیی یثربی یکی از درس آموختگان کلاس های ملکشاهی است که اکنون در دانشگاه علامه طباطبایی به تدریس فلسفه اسلامی مشغول است.دکتر یثربی درباره محضر تدریس دکتر ملکشاهی می گوید:« زمانی که دانشجو بودم و قرار بود در کلاس درس ایشان شرکت کنم، در قم فلسفه را نزد مرحوم علامه طباطبایی خوانده بودم. استاد ملکشاهی هم برای من و 2 تن دیگر از دوستانم احترام خاصی قائل بودند. ایشان و دکتر مفتح ما را از حضور در کلاس درس معاف کردند. دکتر مفتح در ازای این معافیت از کلاس، پژوهشی از ما نمی خواستند ولی قرار شد با دکتر ملکشاهی در کاری شرکت کنیم؛ از جمله ترجمه شرح اشارات و تنبیهات ابن سینا بود که من و حاج حسین نبی لو و دکتر فتحعلی اکبری که اکنون استاد فلسفه دانشگاه اصفهان هستند همکاری کردیم. حاج حسین نبی لو بعد از فارغ التحصیل شدن در مقطع لیسانس، تحصیلات دانشگاهی را ادامه ندادند و در کرج سردفتر شدند.
چگونگی عرضه آثار : ملکشاهی در طول عمرش به غیر از کار معلمی به ترجمه و تالیف آثار مختلفی همت گماشت؛ از جمله «حرکت و استیفای اقسام آن» (تالیف)، «تهذیب المنطق»تفتازانی ،ترجمه های «شرح اشارات و تنبیهات ابن سینا»،«اثولوجیا»، «السیاسه المدنیه» از ابونصر فارابی، «الالفاظ المستعمله فی المنطق» از ابونصر فارابی، «الهیات شفا»، «تاریخ تمدن اسلامی»، «مقدمه ای بر رباعیات خیام» و «فصول منتزعه» ابونصر فارابی . وی مقالات زیادی با موضوعات مختلف نگاشته است و اکثر کتاب هایش را انتشارات سروش چاپ کرده است.
________________________________________
آثار : اثولوجیا ویژگی اثر : ترجمه2 الالفاظ المستعمله فی المنطق ویژگی اثر : از ابونصر فارابی- ترجمه3 السیاسه المدنیه ویژگی اثر : از ابونصر فارابی- ترجمه4 الهیات شفا ویژگی اثر : ترجمه5 تاریخ تمدن اسلامی ویژگی اثر : ترجمه6 تهذیب المنطق حرکت و استیفای اقسام آن ویژگی اثر : تالیف8 شرح اشارات و تنبیهات ابن سینا ویژگی اثر : ترجمه- این کتاب آقای ملکشاهی ترجمه ای است از متن اشارات و ترجمه ای است از شرح خواجه نصیرطوسی، منتها ترجمه وابسته به متن اصلی است ولی وقتی به شرح می رسیم ترجمه آزاد است.9 فصول منتزعه ویژگی اثر : از ابونصر فارابی- ترجمه، شادروان دکتر ملکشاهی کتاب فصول «منتزعه» ابونصر فارابی را با همان سبک اشارات کار کرده است. این کتاب شرح معروفی ندارد که از آن استفاده شده باشد. 10 مقدمه ای بر رباعیات خیام ویژگی اثر : ترجمه
  • زادروز
    1307
  • محل تولد
    بابل
  • نام کامل
    دکتر حسن ملکشاهی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 12 تیر 1391
  • شناسه
    10774
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی