loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمداسماعیل نوری

تدریس در حوزه علمیه قم

حضرت آیت الله حاج شیخ محمد اسماعیل نوری در سال 1329 هجری شمسی در یک خانواده مذهبی در یکی از روستاهای زنجان به دنیا آمد. دروس مقدماتی را در زادگاهش یاد گرفت و در سال 1344 وارد حوزه علمیه زنجان شد و دروس ادبیات عربی و کتابهای شرح لمعه، اصول الفقه و . . . را در آن حوزه آموخت. در سال 1351 وارد حوزه علمیه قم شد و به آموختن کتابهای رسائل، مکاسب، کفایة الاصول و .. . مشغول گردید و در سال 1354 پس از قبولی در امتحانات پایانی دروس سطح حوزه، شروع به آموختن دروس خارج (آشنایی با کیفیت استنباط احکام فقهی) نمود.
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مدرسه عالی تربیتی قضایی طلاب قم (که امروز به عنوان دانشگاه قم معروف شده است) مشغول تحصیل گردید و پس از گذراندن دوره آن، در پاییز سال 60 به زنجان بازگشت و در مرکز تربیت معلم و دانشگاه آنجا به تدریس مشغول شد.
استاد نوری در سال 1371 جهت استفاده مجدد از دروس فقه و اصول حوزه به شهر مقدس قم بازگشت. ضمن تحصیل در حوزه علمیه قم در مرکز تربیت معلم آیت الله طالقانی قم تدریس میکرد و هم اکنون نیز در آن مرکز و دیگر مراکز آموزش عال قم به تدریس مشغول است.
این روحانی فعال، در سال 1373 موفق به اخذ مدرک سطح 4(دکتری) از حوزه علمیه قم شد. و در سال 1377 پس از اعلام آمادگی برای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و موفقیت در امتحانات مربوطه و تایید اجتهاد وی از طرف شورای نگهبان قانون اساسی به عنوان نامزد نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از استان زنجان معرفی شد. و با توجه به این که ایشان به رقیب خود (حضرت َآیت الله حاج سید اسماعیل موسوی زنجانی (ره)) احترام فوق العاده قائل بود، در دو سخنرانی تبلیغات انتخاباتی رادیو تلوزیونی از ایشان تعریف و تمجید کرد.
استاد نوری در اثر لیاقتهایی که از خود نشان داده بارها از طرف مسئولین به عنوان مدرس نمونه استانی مورد تقدیر قرار گرفته و در سال 1379 نیز به عنوان مدرس نمونه کشوری شناخته شده و از طرف وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران لوح تقدیر دریافت نمود و در حال حاضر به عنوان مدیر گروه آموزشی و پژوهشی معارف اسلامی و عربی مراکز تربیت معلم استان قم انجام وظیفه می­کند.
اساتید ایشان:
ایشان در حوزه علمیه زنجان از محضر استادانی همچون حجج اسلام و آیات عظام حاج شیخ محمد تقی خاتمی، حاج شیخ ابراهیم محمدی اصل، حاج شیخ ابوالفضل سلیمی(مد ظلهم العالی)، حاج شیخ میکائیل فاتحی، حاج شیخ محمد تقی صرفی، حاج شیخ عبدالرزاق بیات، حاج شیخ محمد اسماعیل صائنی، حاج شیخ عبدالحمید قائمی، حاج شیخ بیوک آقا خاتمی(قدس سرهم الشریف) و ... استفاده کرده است.
در حوزه علمیه قم نیز از دروس سطح و خارج استادانی از قبیل حجج اسلام و آیات عظام ابوالقاسم خزعلی، مصطفی اعتمادی، سید علی محقق داماد، فاضل کرمی سعید آبادی، فیاض حیدری اند آبادی، ابراهیم امینی، حسین نوری همدانی، علی مشکینی، محمد فاضل لنکرانی، ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، سید موسی شبیری زنجانی، حسین وحید خراسانی(مد ظلهم العالی)، محمد حقی، احمد پایانی، سید محمد باقر طباطبائی(سلطانی) و سید شهاب الدین نجفی مرعشی(قدس سرهم الشریف) و ... بهره مند شده است.
تالیفات ایشان:
آیت الله نوری ضمن تدریس، به کار نویسندگی و تالیف کتاب نیز مشغول می باشد و برخی از تالیفات ایشان عبارتند از:
1-وظایف اخلاقی معلم و شاگرد، با همکاری حاج شیخ جعفر وفا، تالیف و در سال 1370 توسط انتشارات شکوری قم منتشر شده است.
2- اذان شعار اسلام، چاپ دوم آن در سال 1384 توسط دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسی قم منتشر شده است.
3- آشنایی با فقه، چاپ دوم آن در سال 1384 توسط انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسی قم منتشر و از طرف سازمان تالیف کتب درسی به عنوان منبع اصلی درس «فقه و احکام» در مراکز تربیت معلم (رشته دینی و عربی) معرفی شد ه است.
4- عوامل صد گانه در علم نحو، در سال 1378 توسط انتشارات احسن الحدیث قم منتشر شده است.
5- جایگاه رفیع معلم در اسلام، در سال 1382 توسط انتشارات نصایح قم منتشر شده است.
6- موسیقی و غنا از دیدگان اسلام، توسط بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی قم چاپ و در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.
7-رسالة فی الاحتکار(به زبان عربی) که به عنوان پایان نامه سطح 4 نوشته شده است.
8- ادوار تحول فقه شیعه(دردست تالیف)
9- آثار تربیتی یاد خدا با توجه به اندیشه امام خمینی(ره)، با همکاری حاج سید جواد حسنی(در دست تالیف)
جزوات درسی:
چند جزوه درسی نیز توسط استاد نوری تالیف و در دانشگاهها و دیگر مراکز آموزشی تدریس شده است از قبیل:
الف) فضایل و رذایل اخلاقی(تدریس در دانشگاه زنجان، آشتیان، تربیت معلم تهران و قم)
ب) فلسفه اخلاق( در دانشکده شهید محلاتی سپاه قم تدریس شده است)
ج) اصول عقاید اسلام (در دوره­های ضمن خدمت معلمان تدریس شده است)
د) تحلیلی از انقلاب اسلامی و ریشه های آن( با همکاری مرحوم حاج شیخ میرزا آقا بیات(ره) تالیف و در مراکز تربیت معلم و دانشگاه تدریس شده)
مقالات:
چندین مقاله تحقیقی نیز در موضوعات مختلف به رشته تحریر در آورده است که بیشتر آنها مقاله ممتاز شناخته شده و مورد تقدیر قرار گرفته است که عنوان برخی از آنها در زیر می آید:
1- آثار و برکات نماز جماعت از نظر روایات اسلامی،(در کتاب مجموعه مقالات برگزیده ششمین اجلاس سراسری نماز) سال 75 چاپ شده است)
2- راههای بهرهمندی بهتر دانش آموزان از اوقات فراغت.(در کتاب چکیده مقالات برگزیده «همایش پژوهشی کاربردی کیفت بخشی آموزش و درونی کردن ارزشهای اسلامی »قم 1379چاپ شده است)
3- مقام و منزلت والای معلم در اسلام(در کتاب پژواک خرد: مجموعه مقالات مدرسان تربیت معلم قم چاپ شده است)
4- تنبیه بدنی از دیدگاه اسلام.(جهت آموزش و پرورش استان قم)
5- نگاهی به شخصیت شیخ انصاری (ره). (جهت کنگره شیخ انصاری)
6- علل عقب ماندگی جوامع اسلامی. (جهت کنفرانس اندیشه اسلامی)
مجاهدتهای ایشان:
این استاد بسیجی در صحنه­های گوناگون پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور فعال داشت و بگونه ای که در سال 1357 پس از سخنرانی ایشان در اجتماعی راهپیمایان چند روستا رئیس پاسگاه محل نقشه قتل وی را کشید، ولی هنگام اجرای نقشه شومشان، خدای مهربان توطئه آنان را خنثی کرده و استاد نوری را نجات داد.
همچنین در طول هشت سال دفاع مقدس هرگاه دروس تربیت معلم و دانشگاه تعطیل می شد، این استاد بسیجی به جبهه جنگ حق علیه باطل می­شتافت و برادر بسیجی وی نیز در سال 1361 در عملیات محرم به فیض شهادت نایل گردید.
این استاد گرانقدر، هم اکنون ضمن تدریس در حوزه علمیه قم، مرکز تربیت معلم آیت الله طالقانی و دیگر مراکز آموزش عالی قم، عضو پایگاه بسیج اساتید بوده و در حوزه بسیج دانشجویی شهید علم الهدی مستقر در دانشگاه قم نیر به عنوان «روحانی ناظر» فعالیت دارد.
  • زادروز
    1329
  • محل تولد
    زنجان
  • نام کامل
    آیت الله حاج شیخ محمد اسماعیل نوری
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    جمعه 16 تیر 1391
  • شناسه
    10925
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی