loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمود خاتمی

محمود خاتمی در سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شد. پدرش محمدرضا خاتمی بروجردی از عالمان دینی و مادرش نیز از خاندان طباطبایی بروجردی است. وی تحصیلات مقدماتی را در همان شهر گذرانده و در هر دو سنت ایرانی-اسلامی و آکادمیک تحصیل و پرورش یافت. علوم اسلامی را تا اخذ درجهٔ اجتهاد حوزوی دنبال کرد، و تحصیلات و تحقیقات خود رادر زمینه فلسفه در دانشگاه های ایران و انگلستان پی گرفت. ابتدا به دانشگاه تهران رفت و درجات کارشناسی فلسفه، کارشناسی ارشد الهیات (ادیان وعرفان)، کارشناسی ارشد فلسفه، دکتری فلسفه را اخذ کرد، سپس به انگلستان رفت و مجدداً به تحصیل و تحقیق ادامه داد. خاتمی پس از فارغ التحصیلی و اخذ دومین دکترای خود، و گذراندن دوره پژوهشی پس از آن در انگلستان، به ایران بازگشت و رسماً به دانشگاه تهران پیوست، و در مدت کوتاهی به مقام استادتمام در گروه فلسفه دانشگاه تهران دست یافت، و اکنون نیز در آنجا به تدریس و تحقیق مشغول است. خاتمی چندین سال نیز به عنوان استاد مدعو به تحقیق و تدریس در برخی از دانشگاه های کانادا و آمریکا، و نیز گاهی در برخی دانشگاه های داخل ایران پرداخته است.

آثار او در دو دهه گذشته به زبان های فارسی و انگلیسی به صورت کتاب و مقاله منتشر شده اند. آثار فارسی او بیشتر جنبه تعلیمی و طرح مسائل معاصر برای فارسی زبانان را دارند؛ امّا درعوض آثار او به انگلیسی، حاوی فلسفه و نظریه های اوست. محمود خاتمی، مطرح کننده بعضی از حوزه های معاصر فلسفه از جمله فلسفه ذهن، پدیدارشناسی دین، پدیدارشناسی هنر، و پدیدارشناسی اخلاق در ایران بوده است. او همچنین فلسفه ای منسجم برای کلیت تاریخ هنر و زیبایی شناسی ایرانی (قبل و بعد از اسلام) به زبان فارسی تدوین کرده، و به شیوه منظمی دوره ها و هنرهای سنتی ایرانی را با آن فلسفه تفسیر نموده است.

آثار
کتاب ها:
جهان در اندیشه هیدگر، مؤسسه اندیشه اسلامی۱۳۷۴ چ۱۳۷۹-۱، چ۲- ۱۳۸۴
پدیدارشناسی دین، سازمان انتشارات، ۱۳۸۲
درآمدی به فلسفه ذهن جهاددانشگاهی دانشگاه تهران ۱۳۸۲
زیبایی شناسی از منظر پدیدار شناسی، فرهنگستان هنر (۱۳۸۳)
گفتارهایی در پدیدارشناسی هنر فرهنگستان هنر ۱۳۸۷
روانشناسی فلسفی انتشارات علم ۱۳۸۷
فلسفه ذهن انتشارات علم ۱۳۸۷
مدخل فلسفه غربی معاصر انتشارات علم۱۳۸۶
اندیشه های صدرایی انتشارات علم ۱۳۸۶
جستارهای صدرایی انتشارات علم ۱۳۸۶
ذهن آگاهی و خود انتشارات علم ۱۳۸۶
زمینه مدرنیته انتشارات علم ۱۳۸۷
پیش درآمدِ فلسفه ای برای هنر ایرانی، فرهنگستان هنر
  • زادروز
    1342
  • محل تولد
    تهران
  • نام کامل
    دکترمحمود خاتمی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 23 بهمن 1391
  • شناسه
    12317
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی