loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سید عباس معارف

سید عباس معارف (۱۷ فروردین ۱۳۳۳ در تهران - ۱ دی ۱۳۸۱ در تهران) پژوهشگر حوزه فلسفه، عرفان، ادبیات، فیزیک، نجوم، حقوق، اقتصاد و موسیقی و نوازنده دوتار و تنبور بود.او دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی و از شاگردان برجسته احمد فردید بود.

موسیقی
به گفته حسام الدین سراج، معارف، ردیف موسیقی ایرانی و موسیقی مقامی را به خوبی می شناخت و بسیار خوب دوتار می نواخت. شیوه خاصی از مضراب زدن که به «پنجه شکسته» یا «پنجه معارف» معروف است، از ابداعات اوست.

فیزیک
عباس معارف، پایه گذار نظریه ماترژن در فیزیک بود. به گفته محمد درودیان، معارف به دنبال ذره بنیادینی می گشت که بتواند از طریق آن تبدیل ماده به انرژی و انرژی به ماده را به نحو بنیادینی تری از آنچه ماکس پلانک و آلبرت انیشتین مطرح کرده بودند، طرح و پیگیری کند. البته سیدعباس معارف از همان روابطی استفاده می کرد که دو دانشمند اروپایی استفاده کرده بودند و بیان ریاضی تئوری هم بسیار مستحکم بود و من استادی را ندیدم که بتواند از تئوری ماترژن ایراد بگیرد.»
کتاب شناسی
نگاهی دوباره به مبادی حکمت انسی، نشر رایزن و نشر پرسش، ۱۳۸۰؛ این کتاب قرار بود با سه مجلد دیگر در موضوعات "مباحث علم و معرفت شناسی" و "حکمت تاریخ" و "حکمت هنر" مجموعه ای چهار جلدی را تشکیل دهد. ترجمه عربی این اثر نیز طی سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ در نشریه Spektrum Iran (نشریه علمی فرهنگی رایزنی فرهنگی ایران در آلمان) منتشر شد.
شرح ادوار صفی الدین ارموی با مقدمه ای در تاریخ موسیقی ایران، پدیدآورنده: سیدعباس معارف، سیدعبدالرضا موسوی (به کوشش)، ناشر: سوره مهر - ۱۳۸۳
مبانی حکمی اقتصاد و معیشت (تاملاتی در باب رهیافت های اقتصادی در اسلام)، سیدعباس معارف، ناشر: پرسش
دیوان معارف (شامل: مثنوی [ها]، غزلیات، قصیده و رباعیات)، به اهتمام ف. معارف، تهران، ۱۳۸۲
مبانی اقتصاد سیاسی و حقوقی در اسلام، ناشر: ف. معارف، ۱۳۸۳
رساله ای در مورد ذره - موج بنیادین (تئوری ماترژن) در فیزیک کوانتوم، عباس معارف، محمد رجبی (به کوشش)
کتاب اصول فقه
درسگفتارهای منطق صوری
درسگفتارهای حکمت هنر
  • زادروز
    1333
  • محل تولد
    تهران
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    سه‌شنبه 27 فروردین 1392
  • شناسه
    12585
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی