loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمدجواد حجتی کرمانی

شیخ محمد جواد حجتی کرمانی (زادهٔ :۱۳۱۱ خورشیدی در شهر کرمان)، از علما و روحانیون و شخصیتهای برجستهٔ سیاسی، بخصوص در دهه های نخست پس از انقلاب ایران (۱۳۵۷) به شمار می آید، که سوابق طولانی در مبارزه با رژیم سلطنتی دارد و از شاگردان برجستهٔ خمینی و منتظری محسوب می شود. وی اولین امام جمعهٔ شهر کرمان در سالهای پس از انقلاب بوده و در چند دوره به نمایندگی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری رسیده و هم اکنون با فاصله گرفتن از سیاست به تدریس و تحقیق و تألیف مشغول است.
«شیخ محمد جواد حجتی کرمانی» در سال ۱۳۱۱ خورشیدی در یکی از محلات قدیمی شهر کرمان و در یک خانوادهٔ روحانی متولد گردید. وی نخستین فرزند حجة الاسلام حاج میرزا عبدالحسین حجتی کرمانی بود که جدیدالاسلام محسوب می شد، یعنی در یک خانوادهٔ زرتشتی و از پدران و اجدادی که همگی جزو مؤبدان زرتشتی بودند. امّا وی تحت تأثیر فضای مذهبی آشتی جویانه و مسالمت آمیز شهر کرمان، به دین اسلام و مذهب تشیع علاقمند شده و ضمن گرویدن به این دین و مذهب، به کسوت روحانیت شیعه نیز ملبس شده بود. رشد و نمو «محمدجواد حجتی» در خانواده روحانی وارسته ای چون «حاج میرزاعبدالحسین حجتی کرمانی» که به واسطه زهد و تقوی در کرمان به «سلمان زمان» اشتهار داشت، بی تردید در انتخاب مسیر و شکل گیری روحیات وی نقش مهم داشت؛ از این رو به آموختن علوم دینی گرایش پیدا نمود و سالها در کرمان علاوه بر کسب فیض از محضر پدر از دیگر علمای مشهور کرمان همچون: آیت الله حاج شیخ علی اصغر صالحی کرمانی و آیت الله حاج میرزاعلی آقای مهرابی و... نهایت استفاده را نمود و سپس به قم عزیمت نمود و از محضر آیات عظام بروجردی، خمینی، طباطبایی و منتظری استفاده نمود. درک و فهم واقعی تعالیم اسلامی از وی چهره ای آشتی ناپذیر در مقابل ظلم و بی عدالتی ساخت، به نحوی که وی به مبارزات سیاسی روی آورد و در نتیجه بیشتر ایام زندگی وی تا قبل از انقلاب ایران (۱۳۵۷) در زندان و تبعید گذشت. همین روحیهٔ ظلم ستیزی همچنین از وی شخصیتی ساخت که زبان دوست و دشمن حزبی و غیرحزبی، سیاسی و غیر سیاسی و... را در توصیف وی به تحسین وا می داشت. وی در جریان مبارزات مردم ایران و بویژه مردم کرمان در سالهای ۵۶ و ۵۷ از فعالان مبارزات و ساماندهی حرکات مردمی به شمار می رفت و پس از پیروزی انقلاب ایران (۱۳۵۷) نیز به عنوان اولین امام جمعه کرمان منصوب گردید.وی در سال۱۳۵۸ به عنوان نماینده مردم کرمان به مجلس خبرگان قانون اساسی و در سال ۱۳۵۹ از طرف مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در سال۱۳۶۹ نیز از سوی مردم کرمان به عنوان نماینده در مجلس خبرگان رهبری برگزیده شد.
وی از نویسندگان مبرز و برجسته ایست که همواره مسایل روز مملکت را اعم از مسایل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی با بیانی ساده و قلمی شیوا در مطبوعات مختلف از جمله در روزنامه اطلاعات به رشته تحریر درآورده و با این اقدام خدمت بزرگی به تعالی سطح فرهنگ و تنویر افکار عمومی انجام می دهد. از جمله مقالات مطبوعاتی او می توان مقالات کوتاه و گویا یا سلسله مقالات، تحت عنوان همراه با محرمان خلوت انس را نام برد. وی همچنین علاوه بر این مقالات، آثار دیگری نیز به صورت کتاب تنظیم و تدوین و چاپ نموده است، که از آن جمله می توان به کتابهای ذیل اشاره کرد:

جلوه مسیح
روابط اجتماعی در اسلام
اسرار سقیفه
مرزهای ایدئولوژیک (در برخی منابع نویسنده این کتاب علی حجتی کرمانی معرفی شده است!)
از آتشکده تا مسجد (این مجموعه را در مورد پدرش حاج شیخ عبدالحسین حجتی کرمانی و موضوع گرویدن وی از آیین زرتشتی به اسلام و تشیع به رشته تحریر درآورده است.)
حسین ابن علی علیه السلام حماسه تاریخ
از خرداد تا خرداد (ارتش بیست میلیونی چه گفت؟)
نامه سرگشاده به آیت الله مصباح یزدی(این نامه صریح و انتقادی - در انتقاد به عملکردآیت الله مصباح یزدی در حمایت اولیه بی حد و حصر از احمدی نژاد و سپس انحرافی قلمداد کردن اطرافیان وی - مورد توجه رسانه ها قرار گرفت)
ضمنا ترجمه سه جلد از تفسیر المیزان نیز از جمله کارهای وی می باشد.
  • زادروز
    1311
  • محل تولد
    کرمان
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    پنجشنبه 20 تیر 1392
  • شناسه
    13566
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط