loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فضل الله مهتدی

فضل الله مهتدی معروف به صبحی یا: فضل الله مهتدی صبحی(زاده: ۱۲۷۶ خورشیدی، درگذشت: ۱۷ آبان ماه ۱۳۴۱ در تهران)، داستانسرای معروف و پایه گذار سنت قصه گویی برای کودکان در رادیوهای ایران است.
فضل الله مهتدی فرزند محمدحسن مهتدی از بهائیان کاشان که شرح زندگی خود را در «کتاب صبحی» و «پیام پدر» نوشته است و چنانکه خود شرح می دهد، سالیان درازی را در قفقاز، عشق آباد، بخارا، سمرقند، تاشکند و مرو گذرانده و سپس به ایران آمده است. صبحی پس از خاتمه جنگ جهانی اول، برای دیدن عبدالبهاء از راه بادکوبه و استانبول و بیروت به حیفا رفت و کاتب عبدالبها شد.وی در سال ۱۳۱۹ وارد رادیو شده و در آنجا قصه ظهر جمعه را اجرا می کرد. سنت قصه گویی برای کودکان توسط وی در ایران پایه ریزی شد.

صبحی مدعی بود، علی رغم رویگردانی کامل از بهائیت، چون مورد اعتماد و محرم اسرار عبدالبهاء بوده است، اسراری داشته که همه را افشا نساخته و خود در این باره چنین استدلال می کند که:

تمام این اسرار را که عبدالبهاء به صرف اعتماد و راستی و درستی من مکتوم نمی داشت، افشا نمی نمایم تا گذشته از اینکه نفس عمل محمود و ممدوح است، ظن او نیز بر امانت من نزد اهل خرد فاسد نگردد و هم در نزد آزادمردان از مردی و اهلیت دور نباشیم.

صبحی در «کتاب صبحی» (یا خاطرات زندگی) خود توجه ویژه ای به مباحث بنیادی و اعتقادی دارد که در تاریخچه پیدایش بهائیت و معتقدات بهائیان و چه در مبانی اعتقادی اسلامی، به تبیین و تشریح آنچه می دانسته پرداخته است. صبحی پس از گذشت بیست سال از انتشار «کتاب صبحی» در سال ۱۳۳۲، «پیام پدر» را منتشر کرد.

صادق هدایت؛ نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی درباره مهتدی مطالبی منفی نگاشته است.

مهتدی در آبان ۱۳۴۱ در تهران بر اثر سرطان حنجره در گذشت و در گورستان ظهیرالدوله تهران به خاک سپرده شد.

بر سنگ قبر او، این عبارات به چشم می خورد:

یا علی، قصه گوی شهر شما، بشنو از نی چون حکایت می کند، از جدائی ها شکایت می کند، آرامگاه ابدی شادروان فضل الله مهتدی صبحی، داستانسرای معروف، که در سپیده دم یک روز خزانی، داستان زندگیش به پایان رسید.

این عبارت به بیت نخست مثنوی معنوی مولوی اشاره دارد که صبحی مهتدی همیشه در آغاز داستانهایش در رادیو می خواند.

آثار
کتاب صبحی (۱۳۱۲-۱۳۴۲)
افسانه ها (در دوجلد ۱۳۲۴ و ۱۳۲۵)
داستان های ملل (۱۳۲۷)
حاج میرزا زلفلی (۱۳۲۶)
افسانه های کهن (۱۳۲۸ و ۱۳۳۱)
دژ هوش ربا (۱۳۳۰)
داستان های دیوان بلخ (۱۳۳۱)
افسانه های باستان ایران و مجار (۱۳۳۲)
افسانه های بوعلی سینا (۱۳۳۳)
پیام پدر (۱۳۳۵)
عمو نوروز (۱۳۳۹)
  • زادروز
    1276
  • نام کامل
    فضل الله مهتدی صبحی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    چهارشنبه 23 مرداد 1392
  • شناسه
    13837
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی