loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مهدی تدین

دکتر مهدی تدین نجف آبادی در سال 1317 در نجف آباد اصفهان بدنیا آمد.ایشان دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی ازدانشگاه تهران در سال 1356است.وی هم اکنون عضو هیئت علمی و استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان می باشد. کتاب "نهایة الحکمه "ترجمه مهدی تدین نجف آبادی ، در دوره دهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.
والدین و انساب : پدر مهدی تدین نجف آبادی حاج شیخ محمد جعفر از عالمان معروف و مورد احترام حاص و عام بود .پدر او حاج ملا محمد باقر و روحانی بزرگ و بالاخره جد دکتر تدین حاج ملاعبدالرحیم معروف به فاضل نجف آبادی است.دکتر تدین از طرف مادری نیز به سلسله ای از رجال مشهور از جمله حاج علی نجف آبادی بود که از شاگردان معروف ایشان می توان به آیه الله مرعشی و آیه الله ارباب اصفهانی اشاره کرد. پدر دکتر تدین نجف آبادی در سال 1337 و مادرش در سال 1354 دار فانی را وداع گفتند.ایشان دارای جمعا 5 برادر و چهار خواهر بودند.
خاطرات کودکی : دوران کودکی مهدی تدین نجف آبادی در طبیعت همراه با پرورش گل و گیاه و همچنین تربیت و دست آموز کردن بره گوسفند ،کبوتر و یا سایر پرندگان گذشت. او از دوران کودکی چنین اذعان می دارد: "در سالهای اوائل دوران کودکی ما هنوز اثری از برق و آسفالت و رادیو و تلویزیون نبود اتومبیل هم بندرت دیده می شد.اما هوای پاک داشتیم." ایشان از دوران ورود به دبستان خود چنین به یاد دارد: "در ورود به دبستان معلمی داشتیم که در آن زمان به حاج معلم معروف بود چون سالیان سال در کلاس اول به تربیت شاگردان پرداخته بود.ایشان از خطوط پیشانی ما می دانست که در خانه چه شیطنت هایی کردیم(البته بعدا فهمیدیم که با اطلاع و اخباری که از والدین می گرفت می توانست پیشگویی کند) اما برای ما در حکم معجزه بود.ایشان کمتر از الات تنبیه استفاده می کرد و در عوض با قصه های جالب و شنیدینی شاگردان را به خود مجذوب میکرد."
اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی : مهدی تدین نجف آبادی در خانواده ای کشاورز و از نظر اقتصادی در حد زیر متوسط بود ،بدنیا آمد .
تحصیلات رسمی و حرفه ای : مهدی تدین نجف آبادی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در نجف آباد گذراند در سال 1337 برای ادامه تحصیل به تهران سفر کرد و در دانشسرای عالی به تحصیل پرداخت. تحصیلات دانشگاهی ایشان به قرار زیر است: - کارشناسی زبان و ادبیات فارسی - دانشسرای عالی تهران - ایران - در سال 1340 - کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی - دانشگاه تهران - ایران - در سال 1349 - دکترای زبان و ادبیات فارسی - دانشگاه تهران - ایران - در سال 1356 ایشان برای تکمیلِ مطالعات سال تحصیلی70- 71 را در آمریکا، در دانشگاه تگزاس ، گذرانده اند.
خاطرات و وقایع تحصیل : مهدی تدین نجف آبادی از خاطرات آن دوران چنین می گوید:" در آغاز سال دوم با دوستان در باره استادان و ارزیابی ایشان سخن گفتیم وبدین نتیجه رسیدیم که استادان ما آن کسانی نیستند که در رشته ادبیات در سطح کشور معروفند از این رو چهار یا پنج نفر بودیم که از معاونت دانشسرای عالی وقت گرفتیم و از او خواستیم که برای دعوت استادان نامدار اقدام کند او با کمال خرسندی خواهش ما را برآورده ساخت و استادان بزرگ را با شرایط استثنایی دعوت کرد از جمله مرحوم سعید نفیسی ،بدیع الزمان فروزانفر ،استاد ذبیح الله صفا و چند تن دیگر برای تدریس آمدند و از حضور ایشان بهره مند شدیم."
فعالیتهای ضمن تحصیل : مهدی تدین نجف آبادی در کنار تحصیل در باغ و مزارع به کار می پرداخت و در دوره ابتدایی و متوسطه به ورزش کردن علاقه وافری داشت او همچنین به تدریس در دبیرستانها و مدارس عالی کشور نیز اشتغال داشت.
استادان و مربیان : استادان سعید نفیسی ،مرحوم بدیع الزمان فروزانفر،ذبیح الله صفا ،محمد صادق کیا ، دکتر ضیاء الدین سجادی ،استاد احمد افشار شیرازی ،دکتر منوچهر ،دکتر ماهیار نوایی ،دکتر احمد تفضلی ،دکتر پرویز ناتل خانلری ،دکتر قاسم تویسرکانی از استادان مهدی تدین نجف آبادی می باشند.
هم دوره ای ها و همکاران : مهدی تدین نجف آبادی از همدوره ایهای خود می گوید:" بسیاری از همدوره ایهای من اکنون از استادان دانشگاههای کشور و یا از نویسندگان و پژوهشگران بنام کشور هستند." از همکاران وی می توان به دکتر وحیدیان کامکار،دکتر محمد رضا راشد محصل ،دکتر عباس سلمی و دکتر قیصری اشاره کرد.
همسر و فرزندان : مهدی تدین نجف آبادی متاهل است .همسرش عموزاده اش است. که اکنون بازنسشته آموزش و پرورش هستند.و نیز دو فرزند دختر و یک فرزند پسر دارد.فرزند ارشد،دختر،عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز است.فرزند پسرش مهندس الکترونیک و دخترش دارای مدرک کارشناسی بهداشت و خانه دار است.
وقایع میانسالی : مهدی تدین نجف آبادی بطور رسمی در سال 1353 وارد دانشگاه شد و در طی سالهای 1359-1360 پس از شروع جنگ و مصائب و مشکلات آن مدتی در ستاد انقلاب فرهنگی و در کمیته تالیف و ترجمه فعالیت کرد. در سال 1362 به اهواز بازگشت و در دانشگاه اهواز (در زمانهای جنگ وزیر بمباران و موشک و خمپاره) به کار خودش ادامه داد.
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : مهدی تدین نجف آبادی عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه اصفهان است.ایشان در تمام دوران اشتغال جزو مدیریت گروه ادبیات بوده اند.
فعالیتهای آموزشی : مهدی تدین نجف آبادی از سال 1340 با مدرک کارشناسی ادبیات از دانشسرای به تدریس در آموزش و پرورش مشغول شدند.ایشان پس از گذراندن دوره های کارشناسی ارشد و دکتری از سال1356- 1379در دانشگاه اهواز فعالیت دانشگاهی خود را آغاز کرد و در سال (1379) به دانشگاه اصفهان منتقل شد.نامبرده در سال 1383 به افتخار بازنشستگی نائل آمد.ولی او از فعالیت خود دست نکشید و کماکان در دانشگاه مذکور به تدریس ادبیات فارسی ،عربی و متون عرفانی اشتغال دارند.از وی در سالهای اخیر(1386) توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد ،برای تدریس برخی مواد درسی دعوت به عمل آمده است.
مراکزی که فرد از بانیان آن به شمار می آید : مهدی تدین نجف آبادی جزو اساتیدی بودند که دانشکده ادبیات دانشگاه اهواز را تاسیس کردند.
سایر فعالیتها و برنامه های روزمره : مهدی تدین نجف آبادی در کنار تدریس به تحقیق و پژوهش و همچنین به تالیف کتاب و غیره می پردازد.
شاگردان : مهدی تدین نجف آبادی از دانش آموختگان خود چنین می گوید: بدیهی است که در طول 46 سال سابقه تدریس ،چند هزار شاگرد را تحت تعلیم خود داشته ام. که اکنون برخی از آنها در مشاغل و سمت های مهمی به کار هستند.بطور قطع نزدیک به نیمی از دبیران آموزش و پرورش خوزستان از شاگردان من هستند.
زمینه های مورد علاقه مهدی تدین نجف آبادی عبارتند از : ادبیات فارسی و عربی، عرفان، حکمت و فلسفه. تحقیق در متون نظم و نثر
جوائز و نشان ها : ترجمه کتاب شرح نهایه الحکمه، (تالیف علامه طباطبائی ) در سال 1371 بعنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و برگزیده شد و جایزه ای به همراه تقدیر نامه توسط رئیس جمهور وقت به مهدی تدین نجف آبادی اهدا گردید.
چگونگی عرضه آثار : مهدی تدین نجف آبادی مقالات متعددی در مجله معارف مرکز نشر ،مجله دانشکده ادبیات مشهد و دیگر دانشگاه ها به چاپ رسانید است و همچنین مقالاتی را در کنگره ها و همایشها ارائه کرده است.
  • زادروز
    1317
  • محل تولد
    اصفهان
  • نام کامل
    دکتر مهدی تدین
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 26 مرداد 1392
  • شناسه
    13877
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی