loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جعفر توزنده جانی

توزنده جانی متولد سال 1341 در نیشابور است. او که کار خود را با همکاری کیهان بچه ها آغاز کرد، اولین مجموعه داستانش را با نام "کوزه های آب" در سال ۷۱ منتشر کرده است. توزنده جانی در خصوص شروع به کار نویسندگی می گوید: "در دوران دبیرستان با نوشتن یک خاطره مورد توجه همکلاس ی ها و معلمم قرار گرفتم. موقع نوشتن دو خاطره را با هم آمیخته بودم و وقتی معلم ادبیات گفت: "چقدر عالی تو یک قصه نوشتی" از همان لحظه احساس کردم می توانم بنویسم..." توزنده جانی بیش از پانزده اثر در حوزه کودک و نوجوان خلق کرده است. داستان های او با زبانی خوب و روان نوشته شده اند.

از جمله آثار اوست: "جادوی دژ"، رمان "افسون رنگ"، بازنویسی "گرشاسب نامه"، رمان "دختری که زیاد می دانست"، "رودکی"، "افسانه ی سه پادشاه"، "مردی که گم شده بود"، "مردی که می خواست قطار بخرد"، رمان "درخت سیب بابا"، "بهشت گمشده بابام"، "سکه پدر بزرگ"، "کمال المک"، "چرا دریا عصبانی شد؟"، "مهمانی دیوها" و رمان "خانه ما". "مهمانی دیوها" در سال 1382 جایزه مهرگان و "جادوی دژ" همین جایزه را در سال 1385 دریافت نمود و به عنوان رمان تاریخی مورد تقدیر قرار گرفت. کتاب "کمال المک" او از سوی جشنواره کتاب های کتاب کمک درسی سال 1383 تقدیر شد و داستان "چرا دریا عصبانی شد؟" جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی پور در سال 1386 را از آن خود کرد.

رمان"خانه ما"با موضوع محوری اعتیاد در خانواده ها نوشته شده است. داستان تعدادی نوجوان است که در یک مجتمع مسکونی ساکن هستند. فردی باعث می شود که پدر یکی از این نوجوانان به اعتیاد دچار شود. داستان از آنجایی آغاز می شود که یکی از دوستان این نوجوان به او می گوید که پدرش معتاد است و با هم درگیر می شوند. در ادامه این دو تلاش می کنند با همکاری هم، پدرش را از اعتیاد نجات دهد. داستان "چرا دریا عصبانی شد؟"را نویسنده با دیدن موج های خروشان ساحل بندرعباس در روزی آفتابی سال 1378 و فرار مردم از این عصبانیت دریا و جلوگیری از خیس شدن نوشته است. این داستان برونگراست و مربوط به محیط زیست و آلودگی دریا می شود. در این داستان، شخصیت های داستانی چون مرد ماهیگیر، شهردار و مدیر پارک ساحلی حضور دارنند. مرد ماهیگیر نماینده انسانی با باورها و اعتقادات سنتی و شهردار با افکار و نظرات امروزی است که یک تقابل سنت و مدرن را پدید آورده اند. اما نویسنده تلاش کرده است تا در داستان محیط خاصی را در نظر نگیرد.

کتاب "سکه پدر بزرگ"، داستان مقاومت شهر اهواز در ایام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است. داستان از زبان پسرکی به نام دانیال نقل میشود که همراه با خانوادهاش در شهر اهواز زندگی می کند. در روزهای پایانی تابستان 1359، دانیال منتظر است که پدر یکباردیگر او را کنار رود کارون ببرد تا با سکهای که پدربزرگ به او داده، بستنی بخرد. در همین ایام، عراق شهر اهواز را بمباران میکند و پس از آن تانکها، نفربرها و سربازهای خود را از مرز ایران عبورمی دهد. عراقیها که پس از اشغال چند روستای اطراف اهواز به شهر نزدیک شده و به کارخانه فولاد اهواز رسیدهاند با مقاومت شدید مردم مجبور به عقبنشینی میشوند. در این درگیریها پدربزرگ دانیال شهید شده و دایی او که به نیروهای ارتش و سپاه پیوسته بود، مجروح میشود. پدر دانیال،او، مادر و مادربزرگش را به بندرعباس میبرد و خود به اهواز باز میگردد. در این میان رزمندگان با عملیاتی از پیشروی دشمن جلوگیری می کنند و پس از چند ماه نبرد و مقاومت آنها، دشمن عقبنشینی کرده و شهر آرام میشود. پدر دانیال خانواده را دوباره به اهواز بازمی گرداند. شهرهای اطراف اهواز، مانند بستان و سوسنگرد نیز مورد هجوم دشمن قرار مگیرند. در دو سال اول جنگ با عملیاتی شهرهای اشغال شده آزاد می شوند. دایی دانیال در عملیات بیت المقدس در شلمچه به شهادت می رسد و اکنون سال ها از جنگ میگذرد و دانیال هنوز سکهای را که پدربزرگش به او داده، در اختیار دارد و با دیدن آن خاطرات آن دوران را مرور میکند.
  • زادروز
    1341
  • محل تولد
    نیشابور
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 11 آذر 1392
  • شناسه
    14826
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

مرضیه محمدی

ازآشنایی خرسند شدم بسیار عالیست

18 بهمن 1395

اخبار مرتبط