loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

توفیق سبحانی

توفیق هاشم پور سبحانی از استادان معاصر در زمینهٔ زبان و ادبیات فارسی در سال ۱۳۱۷ شمسی در تبریز به دنیا آمد.ایشان پس از اخذ فوق لیسانس دبیری از دانشگاه تهران به ترکیه سفر کرد و با شرکت در امتحان ورودی دورهٔ دکتری دانشگاه استانبول در رشتهٔ عربی و فارسی آن دانشگاه پذیرفته شد و در سال ۱۹۷۴ میلادی به دریافت درجهٔ دکتری نایل آمد.او نایب رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بوده و در دانشگاه ها نیز به تدریس زبان و ادبیات فارسی مشغول می باشد. کتاب « مولانا جلال الدین، زندگانی، فلسفه، آثار گزیده ای از آنها » ترجمهٔ توفیق سبحانی، در دورهٔ سوم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.
توفیق سبحانی دورهٔ ابتدایی را در دبستان رودکی، متوسطه را در دبیرستانهای رشدیه و لقمان تبریز و رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی را در دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تبریز و دورهٔ فوق لیسانس دبیری را در تهران به پایان رسانید. عنوان رسالهٔ دورهٔ لیسانس وی «تأثیر حافظ از سعدی و عراقی» بود.ایشان در سال ۱۳۴۸ شمسی به استانبول رفت و از کتب خطی کتابخانه های بسیار غنی استانبول استفاده کرد. با شرکت در امتحان ورودی دورهٔ دکتری دانشگاه استانبول در رشتهٔ عربی ـ فارسی آن دانشگاه پذیرفته شد و در سال ۱۹۷۴ میلادی به دریافت درجهٔ دکتری نایل آمد.
وی در زمان تحصیل از وجود استادانی مانند [احمد ترجانی زاده]]، سید حسن قاضی طباطبایی، دکتر محمدجعفر محجوب و دکتر محمود صناعی بهره گرفت. وی در ترکیه در دانشگاه استانبول از وجود استادانی چون عبدالباقی گولپینارلی بهره برد.

دانشجویان و دانش پژوهان از تدریس ایشان در دانشگاه های تبریز، دانشگاه دهلی (۱۳۷۴ الی ۱۳۷۶) و دانشگاه پیام نور بهره برده اند.
آثار
کتاب ها
فهرستهای تجارب السلف هندو شاه نخجوانی
فهرست کتب خطی فارسی دانشگاه دهلی
حارث بن اسد محاسبی و کتاب القصد او
نگاهی به تاریخ ادب فارسی در هند
ترجمهٔ شرح مثنوی شریف
ره آوردهای سفر(دهلی)
ترجمه ها
تصحیح تذکرهٔ انجمن خاقان، اثر فاضل خان گروسی
فهرست نسخه های خطی فارسی کتابخانهٔ بروسه
سیرت شیخ کبیر ابوعبدالله ابن خفیف شیرازی
مجالس سبعه(هفت خطابه) مثنوی معنوی
فتوت در کشورهای اسلامی و مآخذ آن
تصوف در یکصد پرسش و پاسخ
نقد شعر العجم شبلی نعمانی
الهائم الخائف من لومة اللائم
زندگینامهٔ مولانا جلال الدین
ملامتیه و ملامتیان
مولویّه بعد از مولانا
مقالات
حاجی بکتاش ولی و طریقت بکتاشیه
دربارهٔ قلندرنامهٔ خطیب فارسی
بهاء ولد، زندگی و عرفان او
زبان گویندگان آذربایجان
سماع
  • زادروز
    1317
  • محل تولد
    تبریز
  • نام کامل
    توفیق هاشم پور سبحانی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 25 آذر 1392
  • شناسه
    14915
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی