loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علی اکبر نهاوندی

ایشان در سال 1278 در شهر نهاوند دیده به جهان گشودند و پس از 91 سال عمر با برکت در سال 1369 در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام مدفون گردیدند. از اساتید برجسته ایشان میتوان به عالمان بزرگی همچون شیخ ملا علی نهاوندی و میرزا حبیب الله رشتی و شیخ محمد حسن مامقانی و شریعت اصفهانی و آخوند خراسانی اشاره نمود . حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ علی اکبر نهاوندی که بی شک یکی از ستارگان پر فروغ آسمان نهاوند به شمار میرود پس از گذراندن دروس مقدماتی در آن دیار به بروجرد رفته و سپس برای ادامه تحصیل به حوزه های تهران اصفهان مشهد و سرانجام به نجف و کربلا و سامرا عزیمت نمود و پس از سالها تحصیل و تحقیق وافر در کسب علوم عقلی و نقلی و تهذیب نفس به درجه اجتهاد رسید و به ایران بازگشت مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ علی اکبر نهاوندی یکی از فقیهان و دانشمندان جامع علوم عقلی و نقلی بود.
ایشان متجاوز از چهل سال در مشهد مقدس در جوار بارگاه ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به تریج کتب اهلبت پرداخت و به طلاب تدریس مینمود و به اقامه نماز جماعت اشتغال داشت.
وی در مراتب کمال و فضیلت و حسن خلق و زهد و تقوی زبانزد عصر خویش بود به گونه ای که حالات و کرامات و خاطرات جالبی از ایشان نقل شده است .
این دانشمند ژرف نگر و فقیه بزرگ جهان اسلام صاحب دهها اثر ارزشمند در موضوعات مختلف است که هرکدام به نوبه خود گوشه ای از دریای علوم اکتسابی ایشان را به تصویر کشیده است
ایشان همچنین به شعر و قطغات ادبی و جملات و عبارات موزون علاقه وافری داشت به گونه ای که مقالات عمیق علمی خویش را با نثری مسجع و موزون و با قلمی شیوا بیان مینمود .
در طول اقامت چهل ساله خود در مشهد که با دوران حاکمیت ننگین رضاخان مقارن بود در آن حکومت اختناق و ظلم خدمات شایانی را به طلاب و مومنین و فقه انجام داد که نشان دهنده بینش و شجاعت آن فقیه فرزانه است .
ایشان توانسته بود با سجایای اخلاقی برجسته ای که داشت بسیاری را عملا به آداب اسلامی متخلق و امربمعروف و نهی از منکر را عملا جاری سازد و احیا نماید. در سفر دومی که آیت الله بروجردی به مشهد مقدس داشت حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ علی اکبر نهاوندی امامت جماعت مسجد گوهرشاد بود با اصرار زیاد این مسولیت را به ایشان واگذار نمود.
  • زادروز
    1278
  • محل تولد
    نهاوند
  • نام کامل
    آیت الله حاج شیخ علی اکبر نهاوندی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    چهارشنبه 7 اسفند 1392
  • شناسه
    15812
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی