loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمدمهدی شب زنده دار

عضویت در مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان

حجت الاسلام محمد مهدی شب زنده دار، در سال 1332 در "داراب"، شهری واقع در جنوب شرقی استان فارس، متولد شد. وی فرزند "آیت الله حاج شیخ حسین شب زنده دار جهرمی" از شاگردان حضرت امام خمینی(ره) و نوه مرحوم "آیت الله حاج شیخ غلامحسین شرعی شیرازی" است. حجت الاسلام شب زندهدار پس از طی تحصیلات مقدماتی و یک سال تحصیل در دورهٔ متوسطه به تحصیلات حوزوی روی آورد و برای تحصیل در سال 1354، وارد حوزه علمیه قم شد و تحصیلات حوزوی را نزد اساتید برجسته نظیر حضرات آیات احمد جنتی، محمد مؤمن، جوادی آملی، جعفر سبحانی و ... فرا گرفت. حجت الاسلام شب زنده دار در پی رحلت آیت الله رضوانی، به عنوان یکی از فقها، به عضویت در ششمین دور شورای نگهبان درآمد.
مدارج تحصیلی:
حجت الاسلام شب زنده دار پس از پایان تحصیلات دوره دبستان و یک سال تحصیل در دبیرستان، در سال 1345 وارد حوزه علمیه قم شد و تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد. او که قسمتی از دروس مقدمات و دوره سطح را نزد پدر خود آموخته بود، "مغنی" را نزد آیت الله احمد جنتی، "رسائل" را نزد حضرات آیات "مصلحی" ، "طاهری" و محمد مؤمن آموخت و برای فراگیری "مکاسب" به نزد حضرات آیات "شب زنده دار"، "محمد مؤمن" ، "مشکینی" و "آیت الله محمد تقی ستوده" رفت. استادان او در "کفایه" حضرات" آیات، " محمد مؤمن" و "جعفر سبحانی" بودند.
وی، "کشف المراد" را نزد "آیت الله حسینی کاشانی" ، بخشی از "شرح منظومه" را نزد حضرات آیات " محمد مؤمن"، "مفتح" و "صالحی مازندرانی" و بخش هایی از "اسفار" را نزد "آیت الله سید رضا صدر"، "آیت الله امینی" و "آیت الله انصاری شیرازی" فرا گرفت و قسمتی از "شفا" را نزد "آیت الله جوادی آملی" و بخشی از "اشارات" را نزد "آیت الله حسن زاده آملی" آموخت.
حجت الاسلام شب زنده دار با پایان یافتن دوره سطح به درس خارج رفت و اساتید برجسته او در دروس "خارج فقه" و "اصول"،" آیات عظام "شیخ کاظم قاروبی تبریزی"، "حاج شیخ مرتضی حائری یزدی"، "حاج شیخ حسین وحید خراسانی"، "میرزا جواد تبریزی" و "حاج آقا موسی شبیری زنجانی" بوده اند.

-مسئولیت ها و سوابق اجرایی:
عضو شورای عالی حوزه علمیه قم
نمایندگی شورای عالی در هیأت امنای مرکز جهانی علوم اسلامی و سازمان مدارس و حوزه های علمیه خارج از کشور
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
عضو مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان
مدیر طرح نوین آموزش دروس خارج حوزه علمیه قم
مدیر مؤسسه بقیة الله(عج)
از فقهای شورای نگهبان در سال 1391

-عضویت در شورای نگهبان:
حجت الاسلام شب زنده دار پس از درگذشت آیت الله غلامرضا رضوانی، عضو فقید فقهای شورای نگهبان، با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان عضو جدید این شورا منصوب شد. وی قبل از عضویت در شورای نگهبان به عنوان فقیه، از اعضای مجمع مشورتی فقهی این نهاد بوده است.

حکم رهبر معظم انقلاب در خصوص انتصاب حجت الاسلام شب زنده دار
بسم الله الرحمن الرحیم
دانشمند محقق جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ مهدی شب زنده دار دامت توفیقاته
با توجه به فقدان مرحوم آیت الله رضوانی(ره) در مجموعه فقهای شورای نگهبان، جنابعالی را بجای ایشان –به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی- برای دورهٔ جاری به عضویت آن شورای محترم منصوب می کنم.
دوام توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.
سیّد علی خامنه ای
24/ تیرماه/ 1391

-فعالیت های آموزشی و تألیفات:
حجت الاسلام شب زنده دار سال های متمادی دروس سطح و مقدمات حوزه علمیه قم را تدریس کرده و به تدریس "خارج فقه" و "اصول" نیز اشتغال داشته است.

تألیفات:
حجت الاسلام شب زنده دار، تألیفات متعددی در "فقه" و "اصول" دارد که اهم آنها کتب زیر می باشد:
"ذبایح" از مجموعه "الموسوعه الفقیهه" (10 جلد)
شرح بخش هایی از " تحریر الوسیله"
شرح بخش هایی از "الجامع فی الاصول"
شرح بخش هایی از تقریرات آیات عظام "شیخ کاظم تبریزی" و "حاج شیخ حسین وحید خراسانی"
  • زادروز
    1332
  • محل تولد
    داراب
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    سه‌شنبه 9 اردیبهشت 1393
  • شناسه
    16518
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی