loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سید ابوطالب مظفری

سردبیری مجله وزین ( دُر دری)

سید ابوطالب مظفری متولد سال ۱۳۴۴ خورشیدی است. او شاعر و نقاد توانایست. دیر سالیست که در شهر مشهد ایران بسر میبرد و یکی از بنیاد گذاران مرکز فرهنگی دُر دری در ایران است. چند سالیست که سردبیری مجله وزین ( دُر دری ) ارگان نشراتی مرکز فرهنگی نویسندگان افغانستان را به عهده دارد.

سید ابوطالب مظفری در سال ۱۳۴۴ خورشیدی در قریه چارباغ ولایت ارزگان که یکی از محروم ترین نقاط افغانستان است، دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در همین قریه به پایان برد، در کنار آن تحصیلات حوزوی را هم در آنجا آغاز کرد. سال ۱۳۵۹ بالاجبار به کویته پاکستان آواره شد و سپس به ایران رفت. سال ۱۳٦۱ در حوزه علمیه مشهد پذیرفته شد و ادامه تحصیل داد. او خود می نویسد:

"از زادگاهم "باغچار" ارزگان، جز کوه هایی بلند و زمستان هایی بلندتر، چیزی در تبراق کودکی ام نمی بینم. از شش سال مکتب نیز الفی در جگر ندارم هر چند خیلی از همصفانم خون جگر بودند. شعر را مدیون زمزمه ها و آوازهای پدرم هستم و شاعری را وامدار سال های هجرت و مقاومت."

زمانی که طلبه بود، شاعری را با استعداد ذاتی و کشش درونی شروع کرد و به گفتۀ خودش "دورانی که شعر را آغاز کرد، دوره انقلاب و جنگ بود؛ دورانی که احساس و عاطفه در آن بیشتر حکومت می کرد." از سوی دیگر، از محیط آماده ایران بهره ور شد. مظفری در این باره می گوید:

"ما در ایران محیط هایی داشتیم، از جمله حوزه هنری در مشهد محلی بود که شعرمان را می خواندیم و نقد می شد و یا انجمن شاعران مهاجر در مشهد محیطی بود که من گهگاهی در آنجا می رفتم و به نوعی با شعر و شاعران آشنا شدم. می شود آن ها را مؤثر دانست. ولی قبل از اینکه من وارد آنجاها شوم راه های طولانی را خودم در وادی شعر رفته بوده بودم و این بر می گردد به مطالعات شخصی و آموزش هایی که خودم طـی کـرده بـودم. فرد خاصـی را نمی تـوانم نام بـبرم که از ایـن جهـت بـر مـن حقـی داشـته باشـد"
  • زادروز
    1344
  • محل تولد
    افغانستان
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    پنجشنبه 26 تیر 1393
  • شناسه
    17375
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی