loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمد درودیان

محمد درودیان در سال 1338 در تهران به دنیا آمد و دوران ابتدایی را در مدرسه مزینی گذراند، اما به دلیل وضعیت نامناسب مالی مجبور به کار و کسب درآمد شد و به همین دلیل مقطع راهنمایی را تا سال دوم در مدارس شبانه خواند. در سال های 58- 57 که مصادف با پیروزی انقلاب بود و نیز در دوران دفاع مقدس تحصیلات خود را در فاصله بین رفت و آمدهای به جبهه به طور متفرقه ادامه داد.
وی تا قبل از سال 66 که در دانشگاه پذیرفته شد ،علاوه بر نوشتن مقالات و گزارش های متعدد ازسلسله عملیات نظامی کتاب های "خرمشهر در جنگ طولانی " و" خرمشهر تا فاو" را به رشته تحریر درآورد. با وجود قبولی در دانشگاه شهید بهشتی در سال 66 به دلیل حضور در جبهه ها در سال 1368 وارد دانشگاه شد و این دوره را با وقفه سه ترمی در سال 1371 به اتمام رساند و مدرک کارشناسی خود را در رشته تاریخ اخذ کرد. در این فاصله کتاب "از خونین شهر تا خرمشهر" را نوشت.
وی در این سال ها مسئولیت های مختلفی را برعهده داشته و دارد که بعضی از این مسئولیت ها عبارتند از:
"تأسیس تاریخ نگاری جنگ در سپاه
" طراحی و ساماندهی پروژه تدوین روزشمار جنگ ایران و عراق
" رئیس دفتر مطالعات و تحقیقات جنگ در ستاد کل نیروهای مسلح
"دبیر گروه تهدیدات و روش های مقابله در مرکز تحقیقات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح
" مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
"دبیر معاونت دفاعی دبیرخانه شورای عالی امنیت
"سردبیر فصل نامه تخصصی جنگ ایران و عراق (نگین ایران)
محمد درودیان که از طرف دفتر سیاسی سپاه جهت ثبت، ضبط و گردآوری اسناد تاریخی وارد عرصه دفاع مقدس شد، پس از جنگ با استناد به اسناد جمع آوری شده و پژوهش های خود می رود تا به افق نظریه پردازی در جنگ ایران و عراق نزدیک شود. وی با دو مجموعه کتاب، شناخته و مشهور شد. نخستین مجموعه سیری در وقایع سیاسی، تاریخی و نظامی جنگ عراق با ایران بود که در شش جلد تدوین گردید و دومین مجموعه به نقد و بررسی شرایط مختلف جنگ از نظر سیاسی، تاریخی و نظامی پرداخت. در پرونده نویسندگی محمد درودیان، آثار زیر ثبت شده است:
الف: مجموعه پنج جلدی سیری در جنگ
1- خونین شهر تا خرمشهر
2- خرمشهر تا فاو
3- فاو تا شلمچه
4- شلمچه تا حلبچه
5- پایان جنگ
ب: مجموعه پنج جلدی نقد و بررسی جنگ
1- پرسش های اساسی جنگ
2- اجتناب ناپذیری جنگ
3- علل تداوم جنگ
4- روند پایان جنگ
5- گزینه های راهبردی در جنگ
ج: سایر کتاب ها
- خرمشهر در جنگ طولانی
- آغاز تا پایان (این کتاب مستقل در واقع جلد ششم مجموعه سیری در جنگ است)
- نبرد در شرق بصره
- بازیابی ثبات
د: مقالات (بیش از 20 مقاله درباره جنگ ایران و عراق)در فصلنامه های نگین، سیاست دفاعی و کتاب مجموعه مقالات .

هـ: گفت وگوی اختصاصی درباره جنگ با فرماندهان و شخصیت های سیاسی و خارجی که در مجله نگین چاپ یا در کتاب ها استفاده شده اند.
گفت وگوهای مختلف با درودیان، نشان داده است که او دغدغه پایداری برای کشف حقایق دوران دفاع مقدس دارد و هرچه پیش می رود و این دغدغه عمیق تر می شود، نیاز جامعه اطراف او به این ژرف نگری، واضح تر به نظر می رسد.
متن زیر بخش اول از یک مصاحبه سه قسمتی با آقای درودیان است که مروری دارد بر آشنایی با او و نظریاتش در سیر کلی آغاز تا پایان جنگ.
  • زادروز
    1338
  • محل تولد
    تهران
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    یکشنبه 12 آبان 1387
  • شناسه
    1798
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط