loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رضا رئیسی

رئیسی نویسنده و روزنامه نگار متولد 1339 نهاوند است. وی در سال 58 اولین اثر خود، نمایشنامه "از خاک به خاک" را چاپ و منتشر کرد. نگارش و اجرای اولین نمایشنامه در خصوص جنگ تحمیلی در سال 1359 به نام "حماسه ها"، اولین نمایشنامه با خصیصه مذهبی در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 به نام "خوارج"، فیلم سازی در صدا و سیما از سال 1360به بعد که حاصل آن چند اثر داستانی و مستند می باشد. از سال ۱۳۵۹ به طور پراکنده در مجله ی شاهد از نقد نمایش نامه شروع کرد و در سال ۱۳۶۷ به بعد برای بعضی از روزنامه ها یادداشت، گزارش و قطعات ادبی نوشت. مدتی هم در مجله ی ادبیات داستانی از اعضای شورای سردبیری بود، اما از سال ۱۳۷۴ به بعد کار در مطبوعات را جدی گرفت و در روزنامه های رسمی کشور، مسئولیت صفحات ادبیات جنگ، ادب و هنر را پذیرفت و بسیار فعال ظاهر شد، چنانکه هر هفته اقدام به نوشتن گزارش، خبر، مقاله و داستان کرد و در سال ۱۳۷۶ یکی از برگزیدگان جشنواره مطبوعات شد. سردبیری چند شماره از فصلنامه پایداری که نگاهی منتقدانه و نو به ۸ سال جنگ داشت، از آخرین فعالیت های رسمی و ثابت رضا رییسی است در مطبوعات بود که در پایان سال ۱۳۸۸ به اتمام رسید، در حال حاضر ترجیح می دهد فقط در وبلاگ شخصی اش مطلب بنویسد.

از جمله آثار رییسی به موارد زیر می توان اشاره کرد: "قهرمان من" (۱۳۸۰) کاندید جایزه ی اول ناشرین ایران در سال ۱۳۸۲، "کبوتر و قلب سنگی" (۱۳۸۱)کاندید جایزه ی اول رمان در انتخاب کتاب و جایزه گلشیری در سال ۱۳۸۲، "قطار۵۷"(۱۳۸۵) "نخل و نی" (۱۳۸۶) یک رمان مستند از مجموعه ای سه جلدی در باره ی سرگذشت خرمشهر در پیش از انقلاب ۱۳۵۷ و در دوران جنگ ایران و عراق می باشد، "اسیر شماره ۰۳۳۹" (۱۳۷۲) اولین کتابی است که با موضوع جنگ عراق و ایران به زبان بیگانه ترجمه شد و بزودی پس از دوازده سال از نو با ویرایش جدید منتشر خواهد شد، "خبرنگار جنگی" (۱۳۸۳) برگزیده ی کتاب سال در سال ۱۳۸۵، "روزهای طولانی" (۱۳۶۹) داستان های کوتاه و مرتبط از خاطرات اسرای ایران در جنگ با عراق که اولین کتاب در باره اسرا جنگ و برنده جایزه در اولین بررسی سمینار رمان در ایران و جهان بوده است. "قلب سنگی" (۱۳۶۹) داستان های کوتاه و مرتبط از خاطرات اسرای ایران در جنگ با عراق،"ستاره های بی نشان" (سه جلد ۱۳۸۳) شامل "همسفر"، "حلقه" و "مادر بزرگ" مجموعه ای است از خاطرات زنان در جنگ ایران و عراق.
  • زادروز
    1339
  • محل تولد
    نهاوند
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    یکشنبه 12 آبان 1387
  • شناسه
    1805
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط