loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمدعلی رضایی اصفهانی

ایشان در ۱/۲/۱۳۴۱ شمسی در خانواده ای مذهبی در رهنان اصفهان متولد شد، دوره دبستان و راهنمایی را در محل تولد و دوره متوسط را در شهر اصفهان در دبیرستان شهید صدیقی (خوارزمی) گذراند، سپس در سال ۱۳۶۰ به دفاع از اسلام و مهین پرداخت.
در سال ۱۳۶۱ وارد حوزه علمیه اصفهان (مدرسه ذوالفقار) گردید و تا دوره سطح عالی و یک سال خارج را در آن حوزه گذراند، در سال ۱۳۶۴ ازدواج نمود و در سال ۱۳۶۹ وارد حوزه علمیه قم گردید و به مدت ده سال در درس خارج اساتیدی همچون آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، معرفت، صالحی مازندرانی و وحید خراسانی حاضر شد. و موفق به گذراندن پایان نامه سطح چهارم حوزه (دکتری فقه) شدند و هم زمان سطح چهارم رشته تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم و دکتری علوم قرآن و حدیث واحد تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی را به پایان رساندند.
فعالیت های علمی:
۱ـ عضویت در هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة و تدریس تفسیر و علوم قرآنی در حوزه ها و دانشگاه ها.
۲ـ نگارش بیش از پنجاه کتاب و شصت مقاله (لیست آن ها پیوست است) که برخی مقالات در همایش های ملی و بین المللی حایز رتبه برتر شده و بسیاری در مجلات علمی داخل و خارج چاپ شده است.
۳ ـ نگارش و انتشار نخستین ترجمه جمعی قرآن، با همکاری گروهی از اساتید حوزه و دانشگاه در سال ۱۳۸۴ که حاصل ۱۰/۰۰۰ ساعت کار علمی و ۶۰۰ جلسه بحث جمعی بود و مورد استقبال قرآن پژوهان کشور قرار گرفت.
۴ـ تأسیس نخستین انجمن علمی قرآن پژوهی حوزه علمیه قم با همکاری اساتید حوزه و دانشگاه در سال ۱۳۸۲ ش.
۵ـ اجرای برنامه های تلویزیونی (از جمله ۱۱۴ برنامه سیمای سوره ها و تفسیر سوره های لقمان، یوسف، حدید و… برنامه های رادیویی (چهار سال تفسیر تحت عنوان شمیم رحمت) و پرسش و پاسخ های قرآنی رادیو معارف (دو سال) و نیز برنامه تبیان رادیو معارف در زمینه مباحث میان رشته ای قرآن و علم که ادامه دارد.
اجرای برنامه های تلویزیونی و رادیویی فوق در راستای تبلیغ علمی و ترویج فرهنگ قرآن در داخل و خارج صورت گرفت و منتهی به دریافت جایزه مبلغ برتر صدا و سیما در سال ۱۳۸۶ شد.
ـ تأسیس نخستین مرکز پژوهشی قرآنی کشور که با رعایت استانداردهای لازم به ثبت وزارت علوم رسید (سال ۱۳۸۳ ش) این مرکز تحت عنوان «مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی» با همکاری ۹ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه با دو گروه «قرآن و علم» و «قرآن و مستشرقین» تأسیس شد و تاکنون طی سه سال فعالیت بیش از ۵۰ جلد کتاب و مجله منتشر کرده است و واحد تخصصی پاسخ به پرسش ها و شبهات قرآنی آن برای اساتید و دانشجویان و طلاب راه اندازی شده است و در سال ۱۳۸۷ به عنوان مرکز برگزیده همایش اهل قلم معرفی شد.
۷ـ برنامه ریزی کارشناسی علوم قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمیة که با نگاهی نو انجام دادند که به تصویب وزارت علوم رسید و در حال اجرا است. در ادامه برنامه ریزی کارشناسی ارشد در رشته فوق و تقسیم آن به سه رشته «تفسیر و علوم قرآن» ـ «علوم حدیث» ـ «علوم و فنون قرائات» را انجام دادند که به تصویب وزارت علوم رسید.
همچنین برنامه ریزی و پایه گذاری رشته های جدید دکتری از جمله «تفسیر تطبیقی»، «علوم حدیث تطبیقی»، «قرآن و مستشرقان» و «قرآن و علوم» با ده گرایش که بعد از تصویب در وزارت علوم، سه رشته آن به مرحله اجرا رسیده است.
۸ ـ توجه به مباحث بین رشته ای قرآن و علوم:
۱/۸ ـ بیش از یک دهه تلاش علمی خستگی ناپذیر (۱۳۷۴ ـ ۱۳۸۷ ش) برای تبدیل مطالعات میان رشته ای به یک جریان علمی
۲/۸ ـ نگارش چندین جلد کتاب (از جمله پژوهشی در اعجاز علمی قرآن) و ده ها مقاله در این زمینه.
۳/۸ ـ پایه گذاری رشته آموزشی دکتری قرآن و علوم، در جامعة المصطفی العالمیة با ده گرایش (اقتصاد، علوم تربیتی، سیاست، مدیریت، جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ، بهداشت و سلامت، نجوم، حقوق) که بعد از تصویب در وزارت علوم اجرا شد و برخی دانشگاه ها و مراکز دیگر در حال برنامه ریزی برای اجرای آن هستند.
۴/۸ ـ تأسیس «گروه پژوهشی قرآن و علوم» در مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی که به تصویب وزارت علوم رسید.
۵/۸ ـ تلاش برای شکل گیری پیش از ده گروه میان رشته ای قرآن و علوم، در ضمن دانشنامه قرآن شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
۶/۸ ـ راه اندازی واحد تخصصی پاسخ به پرسش های قرآن و علم در مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی که دوازده جلد از پرسش و پاسخ های آن چاپ شده است.
۷/۸ ـ گنجاندن درس «قرآن و علوم بشری» و «حدیث و علوم بشری» در درس های کارشناسی ارشد مراکز مختلف آموزش قرآن کریم.
۸/۸ ـ راه اندازی مجله تخصصی «قرآن و علم» از سال ۱۳۸۷٫
۹/۸ ـ نظارت و هدایت طرح «تفسیر علمی قرآن» بنیاد پژوهش های قرآنی مشهد.
۱۰/۸ ـ طرح مبحث «نظریه پردازی های علمی قرآن» و برگزاری نشست علمی در این زمینه (۱۳۸۵) که می تواند زمینه ساز نهضت فکری در مباحث بین رشته ای قرآن و علم گردد و تحولی در مبانی علوم تجربی، به ویژه علوم انسانی ایجاد کند و به تولید علم جدید در راستای سعادت بشر منتهی گردد.
مهم ترین میوه این نهضت فکری آن است که می تواند بر اساس آموزه های قرآنی، علوم انسانی با جهت گیری الهی را به وجود آورد و بشریت را از تعارض علم و دین (که مهمترین چالش قرن ۲۱ میلادی پیش بینی شده) و سقوط در وادی علوم سکولاریستی و اومانیستی نجات دهد.
۹ـ راه اندازی مجله تخصصی «قرآن پژوهی خاورشناسان» (قرآن و مستشرقان) از سال ۱۳۸۶ ش که در راستای دفاع از قرآن در برابر تهاجم برخی مستشرقان به قرآن سامان یافت.
۱۰ـ عضویت در هیئت تحریریه دو مجله «قرآن و علم» و «قرآن و مستشرقان» و نیز مجله «انتظار» و مجله ره آورد قرآن.
۱۱ـ راه اندازی سایت مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی از سال ۱۳۸۵ با نشانی: www.quransc.com
12ـ تولید چندین CD در مباحث تفسیری، پرسش و پاسخ، آثار قرآنی و… با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی که در سال ۱۳۸۸ راهی بازار خواهد شد.
۱۳ـ پایه گذاری دوره «تربیت مدرس» و «تربیت محقق تفسیر و علوم قرآن» در قم (۱۳۸۶) که توسط مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی با همکاری انجمن قرآن پژوهی و مراکز دیگر تاکنون دو دوره آن اجرا شده است.
  • زادروز
    1341
  • محل تولد
    اصفهان
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 10 شهریور 1393
  • شناسه
    18151
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی