loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سید سعید روحانی

اینجانب سید سعید روحانی در مورخه 20/6/48 در یکی از روستاهای قائمشهر(اوجابندان) در خانواده مذهبی چشم به جهان گشودم. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود به پایان رساندم و در یکی از روستاهای مجاور،تحصیلات دوره راهنمایئ را گذرانده وبرای دوره دبیرستان در رشته علوم تجربی رهسپار شهرستان قائمشهر شدم.
در سال 1367 که همزمان با پایان دوره دبیرستان بود به پیشنهاد حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای قرائتی در امتحانات ورودی حوزه علمیّه قم شرکت کرده و پس از قبولی در آزمون ورودی در مدرسه علمیّه حضرت رسول اکرم(ص) مشغول به تحصیل شدم. دروس مقدّماتی را نزد اساتیدی چون حجج اسلام آقایان غلامعلی صفایی،فلاح زاده،نوبهار،سیّد عبّاس موسوی و آهنگران به پایان رساندم پس از اساتیدی چون حجج اسلام ایّوبی،غرویان،معصومی،نجفی مازندارنی،فقیهی،طاهری مازندارانی،حسینی بوشهری،احدی و موسوی تهرانی بهره مند شدم.
از سال 1377 دروس خارج فقه و اصول را شروع کرده و از محضر اساتید چون حجج اسلام و المسلمین حسینی خراسانی،سید احمد خاتمی،آیت الله سبحانی و صانعی و شیخ احمد عابدی شاهرودی و نکونام بهره مند گردیم. در سال 1377 به پیشنهاد مسئول گروه تاریخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای جناب حجّت الاسلام والمسلمین محمّد خردمند مبنی بر تدوین و گرد آوری تاریخ اسلام در آثار شهید مطهری بر اساس سر فصل نهاد مشغول به تدوین شدم که نتیجه این تلاش پس از 1500 ساعت صرف وقت دو جلد کتاب بود که در 710 صفحه در پائیز 78 به چاپ رسیده است.
بنابر در خواست برخی از اساتید دانشگاهها ویراست جدید آن در سال 79 در 232 صفحه به چاپ رسید که تاکنون بارها تجدید چاپ شد. در اواخر سال 1380 به پیشنهاد مسئول جدید گروه تاریخ نهاد جناب آقای محمّد نصیری فصل پنجم کتاب تاریخ اسلام،تألیف جمعی از نویستدگان که زیر نظر دکتر صادق آئینه وند در زمستان 81 به چاپ رسید،به بنده واگذار شده بود.
پس از تدریس دو ترم از این کتاب ویراست دوم آن نیز در زمستان 82 از چاپ خارج شد. از آنجایی که کتاب دو جلدی تاریخ اسلام و آثار شهید مطهری چند ترمی متن درس گروه الهیات دانشگاه های پیام نور قرار گرفته بود(و به سبک متن درسی تدریس نشده بود)به پیشنهاد سرپرست محترم گروه الهیات دانشگاه پیام نور مرکز اقدام به تألیف کتاب تاریخ اسلام نمودم که جلد اول آن در بهمن 82 به چاپ رسیده و جلد دوم آن در دست آماده سازی است.
علاوه بر این از سال 1382 تاکنون در دانشگاه پیام نور قم به تدریس دروس چون «مبادی اصول»،«اصول فقه 2»،«فقه مقارن 1»،«فقه مقدماتی1»،«احادیث فقهی»و«اعراب قرآن»مشغول هستم. حدود 2 سال نیز( البته از زمان تأسیس)عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیّه هستم. از سال 1379 نیز به در خواست سردبیر محترم فرهنگ کوثر جناب حجت الاسلام والمسلمین محمود مهدی پور اقلام به ارائه مقالات در زمینه های مختلف تاریخی نمودم که بیش از 10 مقاله از اینجانب به چاپ رسیده است. به امید آن روزی که قدمهای کوچک وناقص ما راهگشا باشد.
  • زادروز
    1348
  • محل تولد
    مازندران
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    سه‌شنبه 11 شهریور 1393
  • شناسه
    18166
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی