loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زهرا زواریان

زواریان نویسنده و پژوهشگر ادبی در سال 1341 در تهران به دنیا آمد. از سال 1359 در آموزش و پرورش مشغول به کار شد و از سال 1367 به داستان نویسی روی آورد. وی پس از شهید آوینی سردبیری ماهنامه ادبیات داستانی را به عهده گرفت. دو سال دبیر صفحه داستان مجله سوره به سردبیری شهید آوینی و سپس مؤسس مجله ادبیات داستانی و دبیر تحریریه آن بوده است . بعد از شهادت سید مرتضی آوینی سردبیری آن مجله نیز از جمله فعالیت های اوست.
از آثار او "روایت جنگ در ادبیات حماسی زنان"، داستان "زهیر"(نگاهی به سرخی آتش)، رمان "دیانا که بود"، ، رمان "زنی در جزیره گمنام"،"نجوای حریر"،"مستانه"،"رایحه نجابت"،"شخصیت زن در ده سال داستان نویسی"، "شبستان دل" (سفرنامه حج)، "نزدیک تر بیا احمد" (داستان معراج)،"خاتون عشق" (داستان حضرت نرجس خاتون، علیهاالسلام)، " قامت بلند سپیدار"،"در راه که می آمدی سحر را ندیدی؟" و داستان "بهشت را زینت کنید"،"چهار بانوی تاریخ ساز" است.

رمان "دیانا که بود"، داستان رویای یک استاد نقاش است. رویای عجیب که در نهایت به جست وجوی چندین و چند ساله یکی دیگر از شخصیت های رمان پیوند می خورد. نویسنده در این رمان کوشیده است با خلق موقعیت های متضاد و قرار دادن شخصیت ها در این موقعیت های آزار دهنده بر تعلیق رمان بیفزاید. وی از روی قصد، مخاطب را در نوعی بلاتکلیفی رها می کند تا پایان داستان حفظ در ذهن او و بر اساس تصورات برداشت های شخصی مخاطب شکل بگیرد، اما واقعیت این است هیچ پایانی برای این رمان نمی توان متصور شد، چرا که در نظر گرفتن هر پایانی برای این داستان به معنای زیر پا نهادن قواعد و ارزش های جامعه ای است که خود شخصیت های این رمان آن ها را بنیان گذاشته اند.

داستان "زهیر" زهرا زواریان از مجموعه چهارده جلدی اختران به قلم چهارده نویسنده کودک و نوجوان نوشته شده است. این نویسنده همچنین دو داستان "کودکی که مثل پاره ماه بود" با موضوع زندگی حضرت امام زمان(عج) و نیز داستان "بهشت را زینت کنیم" این داستانها زندگی چهارده معصوم را روایت می کند. با موضوع زندگانی فطرس ملک را تالیف نموده است. رمان "زنی در جزیره گمنام" نام داستان دیگری از زواریان است که بر مبنای اسطوره های مذهبی نوشته شده است. داستان این رمان در ارتباط با تنها زنی است از قوم بنی اسرائیل است که حدیث قدسی از سوی خداوند در ارتباط با او نازل شده است. این داستان نیز به زبانی اسطوره ای و تاریخی نقل می شود. "در راه که می آمدی سحر را ندیدی؟" نیز با موضوع روایت خاطرات دو خواهر اسیر در زندان های ساواک، تالیف شده است. این کتاب موفق به کسب جایزه کتاب فصل شده است.
  • زادروز
    1341
  • محل تولد
    تهران
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    یکشنبه 12 آبان 1387
  • شناسه
    1846
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط