loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زهرا مشتاق

مشتاق داستان نویس و تهیه کننده سیما برگزیده مسابقه داستان کوتاه دفاع مقدس است و از آثار وی می توان به مجموعه "نیمه پنهان"، "شهید فکوری"، "شهید دوران"، "دریاقلی"، "سفرقاصدک"، "موقعیتهای اضطراری" نویسنده فیلم نامه سینمایی "رقص باران" در حوزه کودک و تهیه کنندگی مجموعه تلویزیونی ده قسمتی "یک روز یک زن"، "دسته گل عزیز" درباره شهید علیرضا یاسینی مورد تقدیر قرار گرفته در نشست های ادبی و تخصصی و در خصوص کتاب حوزه جنگ ساخت فیلم های مستند، "بم بدون سقف"، "نقطه ـ خط ـ جاده" را می توان اشاره کرد.

یکی از ویژگی های برجسته داستان "دریا قلی" در حوزه ادبیات دفاع مقدس این است که دریاقلی شخصی بسیارمعمولی است که متوجه سقوط آبادان می شود و به تصویر کشیده شدن احساسات نویسنده در داستان برجستگی خاصی پیدا کرده است. دریاقلی که باعث آزادی آبادان شده تا پایان داستان خواننده را بین یک شخصیت خیالی یا واقعی معلق می گذارد و متوجه نمی شود که دریاقلی زاده تخیل نویسنده است یا وجود خارجی دارد. از حسن های داستان می توان به خاکستری بودن شخصیت داستان اشاره کرد. لهجه و زبان محلی در این داستان باعث اقلیمی شدن داستان شده، که می توان گفت از حسن های دیگر این داستان است. داستان کوتاه دریاقلی داستان مردی است که به تنهایی یک کشور است. زیرا بخش بسیار استراتژیک و حساس از خاک میهنش را با غیرت و مردانگی از شر وجود دشمن می رهاند و قاصد پیروزی آبادان می شود. دریاقلی مردی است که برای اولین بازار وجود عراقی ها در مرز باخبر می شود و مانع سقوط آبادان می شود.

زهرا مشتاق خود در خصوص داستان "دریا قلی" گفته است: "این داستان مدت ها با من بود، من سعی کرده ام گذشته این شخصیت را بیان کنم و قهرمان داستان را ذره ذره به قهرمان تبدیل کنم. داستان هایی که پس زمینه تاریخی دارند، نیازمند تحقیق و پژوهش است. من سال ها در روایت فتح به کار تحقیق پرداخته ام با خانواده دریاقلی صحبت کرده ام و بر اساس نوشته هایی که در تحقیقاتم جمع آ وری کردم به کار نوشتن پرداختم زیرا نوشتن در مورد شخصیت حقوقی نیازمند تحقیق است و زیرنویس هایی که در کتاب آورده شده است، مؤید این مطلب است. گاهی شخصیت داستان چنان بر خواننده تأثیر می گذارد که خواننده ساختار داستان را از یاد می برد اما منتقد ساختار را می بیند. داستان های مینی مال ، فتح واقعیت های داستان را بیان می کند، متأسفانه امروزه خواننده داستان های جنگ شخصیت های داستان را چنان از خود بسیار دور می کند؛ مثلا دور از ذهن خواننده است که فلان شخصیت داستان عاشق می شود و این شاید همان کم لطفی و عدم آگاهی ما خواننده داستان های جنگ به شخصیت های داستان روا می دارد. عادت اینکه داستانی را بازنویسی کنم، ندارم و تا حدودی برایم مشکل است اما در مورد فیلمنامه می توان این کار را انجام داد و برای تبدیل این داستان به فیلم می توان به پیشینه دریاقلی هم پرداخت."1

کتاب داستان گونه "آسمان" که زندگی شهید تیمسار سرتیپ فکوری از زبان همسر شهید است، یاد و یادآوری روزگار و جریان زندگی مردی است که در بزنگاه های تاریخی، سرنوشت خویش را خود تعیین کرد و حاصل این عمر در لابلای صفحات اندک این کتاب به نحوی روان ترسیم شده است. زهرا مشتاق در تهیه و تدوین این کتاب از هرچه در توان داشته بهره گرفته است و به خوبی کتابی را که ارزش خواندن دارد عرضه کرده است.

زهرا مشتاق و وحید زارع زاده، کارگردان مجموعه "یک روز یک زن"، برنامه تلویزیونی نیز در خصوص دفاع مقدس تهیه کرده اند دلیل ساخت این برنامه نشان دادن نقش زنان در دفاع مقدس می باشد چرا که فضای جنگ، فضایی مردانه است. هرچه هم در این مدت از جنگ گفته شده، مردانه بوده و دنیای مردان را شامل می شده است.
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 13 آبان 1387
  • شناسه
    2042
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی